Jag håller på med att omfoga en tegelfasad. Efter fogningen låter jag bruket torka en stund innan jag tar fogpinnen och därefter borstar fogarna. Ibland blir det dock en del spill, alltså lite "färg" från bruket, kvar på stenarna. Det är inte så mycket, dessutom är det röd/brun-färgade stenar med brunt murbruk så det syns inte så väl.

Jag har hört att man kan ta bort spillet med saltsyra, är det att rekommendera och hur gör man då?

Kanske det nöts bort av sig själv? Jag fogade ett område för drygt en månad sedan och det mesta av spillet verkar ha försvunnit pga regn kan tänka.

Annat tips för att undvika spillet? Det är väldigt svårt att undvika att bruk hamnar utanför fogarna, trots en smal fogslev. Kanske det går bättre att få bort spillet med annan borstningsteknik? Jag brukar vänta en bra stund innan borstning så att bruket torkar något, för annars smetar bruket ut sig på stenarna. Dock hinner slammet att torka också under denna tid. Vid borstningen borstar jag diagonalt.

Det försvinner med tiden, stenarna suger åt sig en del kalk också och det blir lite missfärgat runt fogarna. Regn, vind och tid kommer ta bort det.
Är du otålig så går det bra att tvätta med syra. Syran blandat med vatten (gör rätt och var försiktig) i en hink. Doppa en kvast och tvätta sen, efter spolar du av med vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.