406 läst · 11 svar
406 läst
11 svar
Ta bort linoleumgolv innan nyläggning?
Hej!
Jag har fått lite olika info huruvida en bör ta bort ett existerande golv eller ej, innan nyläggning av matta eller klinkers.
Mattan i fråga är av linoleum i kvadratiska plattor.
Vilka risker finns med att inte ta bort tidigare matta?
Tack på förhand. ☺️
Jag har fått lite olika info huruvida en bör ta bort ett existerande golv eller ej, innan nyläggning av matta eller klinkers.
Mattan i fråga är av linoleum i kvadratiska plattor.
Vilka risker finns med att inte ta bort tidigare matta?
Tack på förhand. ☺️
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 111 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 111 inlägg
Gammal linoleum kan lukta. Jag har en hypotes om att gamla människor har tagit lukt av linoleum efter mångårig exponering, därav deras karakteristiska lukt. Så ska det inte gjutas in kan en idé bara att ta bort det. Om det nu är linoleum.
Enl tidigare ägare är det linoleumplattor somt lagts 2013. Är den då fri från asbest.BirgitS skrev:
Läggan byggd 79 så antagligen ligger ett linoleum under om föregående golv ej är borttaget.
En bekant nämnde att lägger man ett golv över finns risk att ångor från tidigare golv frigörs. Kan det stämma?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 417 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 417 inlägg
Är det Marmoleum Click?
Det var nog både 2013 och nu de vanligaste linoleumplattorna och det ska väl vara rätt enkelt att ta bort dem eftersom det är en sorts klickgolv.
-79 kan det ha lagts en plastmatta.
Två lager av plast- och/eller linoleum kan göra att ytterligare ett golv känns svampigt, det blir för mycket svikt sammanlagt.
Det låter konstigt att en matta eller plattor plötsligt skulle börja släppa ifrån sig ångor utan att man gör något mer, t.ex. limmar på den gamla mattan/plattorna.
Det var nog både 2013 och nu de vanligaste linoleumplattorna och det ska väl vara rätt enkelt att ta bort dem eftersom det är en sorts klickgolv.
Två lager av plast- och/eller linoleum kan göra att ytterligare ett golv känns svampigt, det blir för mycket svikt sammanlagt.
Det låter konstigt att en matta eller plattor plötsligt skulle börja släppa ifrån sig ångor utan att man gör något mer, t.ex. limmar på den gamla mattan/plattorna.
Vad du kan! Det ser ut som Marmoleum Click. Vet du möjligtvis hur jag kan ta bort det?BirgitS skrev:Är det Marmoleum Click?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 417 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 417 inlägg
Här är läggningsanvisningen: https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/linoleum/marmoleum-click/blgytr#panel_104
och du får så att säga göra baklänges och då börja med de plattor som las in sist.
och du får så att säga göra baklänges och då börja med de plattor som las in sist.
Under fanns originallinoleumet och visst luktar det som Den ofrivillige klåparen beskriver.
Jag ämnar lägga klinkers på golvet (med jag får det bli en hantverkare denna gång).
Jag ämnar lägga klinkers på golvet (med jag får det bli en hantverkare denna gång).
Började googla direkt när jag postat och läser att det såklart inte går att lägga klinkers direkt på mattan.BirgitS skrev:
Jag har mailat fastighetsskötaren ang ev asbest i originalmattan (byggt 1983).
Om en inte bryter upp mattan, går det möjligtvis att lägga någon annan typ av ytskikt som gör att klinker går att lägga? Annars är det väl tillbaka till Marmoleum...