Hej,

hade tänkt att installera ett Yale doorman men gick bet redan på steg 1, ta bort befintligt lås.
Fattar inte hur jag ska få bort låscylindern. Alla exempel jag hittar har en skruv under för att lossa ringen runt låset, min saknar skruv.
Jag lyckas bara ta bort själva vredet från låset men sen tar det stopp. Känns fel att använda våld!

här är en bild på hur det ser ut när jag tagit bort vredet.

tacksam för tips!

• Närbild av dörr med rund dörrhandtagsros utomhus och synlig trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag har aldrig sett det behöret tidigare men det är tydligt att det ska delas då det är en synlig skarv.
Metalliskt beslag med synlig skarv och ett centralt hål som antyder att det kan delas eller justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest troligt är att den sitter med stoppskruv eller så är den på gängad?

Tack! Du hade helt rätt. En polygrip o lite kraft så släppte den! Nu är ett yale doorman på plats!

Du har inte lust att ta lite fler bilder som visar mer av det även delad då den är ovanlig ifall någon annan undrar i framtiden.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Tog tyvärr inga fler bilder, men när jag skruvat av den yttre ringen så satt två skruvar bakom, när man lossat dom så släppte ”ringen” även på utsidan av dörren. Sen lossade man ytterligare två skruvar innanför o då var låscylindern lös och kunde tas ut.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.