Hej,
Vi bor i ett område där det finns en samfällighet och en gemensam TV-anläggning. TV-anläggningen kommer att läggas ner i år eller nästa år då ytterst få använder denna.
Vår anslutningsstolpe står lite olämpligt placerad mitt i en yta där vi vill gräva ur för att anlägga parkeringsyta för husvagn och vill därför ta bort den.
Bär vi grävde för vår minipool förut så stötte vi på en rektangulär plastkanal som gick 50cm under marken tvärs över tomten vilket med all sannolikhet är kanalen som går från grannens stolpe till vår stolpe.
Jag lyckas inte hitta några bra bilder på hur dessa stolpar ser ut invändigt och har inte heller vågat bryta upp den 😁 Min förhoppning är att vi är den sista anslutna i en slinga och att vi således bara kan koppla ur oss och ta bort stolpen utan att det påverkar någon.
Styrelsen bistår inte med någonting innan tv-anläggning officiellt är nedstängd.
Tips och idéer innan vi bara gräver upp den. Grävmaskinen står hemma och redo 😁
Vi bor i ett område där det finns en samfällighet och en gemensam TV-anläggning. TV-anläggningen kommer att läggas ner i år eller nästa år då ytterst få använder denna.
Vår anslutningsstolpe står lite olämpligt placerad mitt i en yta där vi vill gräva ur för att anlägga parkeringsyta för husvagn och vill därför ta bort den.
Bär vi grävde för vår minipool förut så stötte vi på en rektangulär plastkanal som gick 50cm under marken tvärs över tomten vilket med all sannolikhet är kanalen som går från grannens stolpe till vår stolpe.
Jag lyckas inte hitta några bra bilder på hur dessa stolpar ser ut invändigt och har inte heller vågat bryta upp den 😁 Min förhoppning är att vi är den sista anslutna i en slinga och att vi således bara kan koppla ur oss och ta bort stolpen utan att det påverkar någon.
Styrelsen bistår inte med någonting innan tv-anläggning officiellt är nedstängd.
Tips och idéer innan vi bara gräver upp den. Grävmaskinen står hemma och redo 😁
Innan den är helt nedlagd och officiellt avvecklad bör ni nog inte göra något.
Här hade vi kabel-TV tidigare som lades ned.
Några år senare lyckades jag övertala kommunens fibernät till att använda den befintliga kanalisationen för att etablera fiber utan att behöva gräva upp gatorna i området.
Här hade vi kabel-TV tidigare som lades ned.
Några år senare lyckades jag övertala kommunens fibernät till att använda den befintliga kanalisationen för att etablera fiber utan att behöva gräva upp gatorna i området.
Fiber finns redan till alla fastigheter så det är inte aktuellt i alla fall 🙂Dowser4711 skrev:
Min poäng är mer att de *kan* användas till annat. Så innan dess att styrelsen verkligen har lagt ned det och fullt ut avskrivit det är det riskabelt att ta bort det.L LeffeMejsel skrev:
Oavsett om det används eller planeras att användas idag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vill ta bort en häck - gräva ut eller rycka ut?
Häckar, Buskar & Träd -
Slippa gräva bort jord mm om man saltar i grunden?
Grund & Markarbeten -
Gräva bort gräsmatta vid upphöjd altan.
Altan & Uteplats -
Gräva bort buskar runt huset. Platta på mark
Grund & Markarbeten -
Gräva bort brunn innan gjutning av platta. Sättningar?
Grund & Markarbeten