Vi ska lägga nytt flytande golv. Idag finns ett laminatgolv som jag tror (?) ligger direkt på sponten, eventuellt kan det finnas ett sämre isolerat mellanbjälklag. Antagligen finns någon typ av underlagsfoam. Under golvet finns krypgrund med relativt hög fukthalt som dock hanteras dock genom undertrycksventilation och styrd avfuktning. Golvet vi har tänkt lägga är ett trägolv. Det jag funderar på är om det har någon "byggnadsteknisk" betydelse om jag tar bort det gamla golvet eller inte? Är det eventuellt t o m bättre (?) att låta det ligga kvar? Finns det någon aspekt avseende fukt? Avseende "täthet" mot krypgrunden? Det nya golvet bygger förstås en del så det hänger även på om det går att lösa med trösklar etc.

Troligtvis inte. Tänk på att det kan knarra och knaka om ni lägger nya golvet direkt på det gamla.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligtvis inte. Tänk på att det kan knarra och knaka om ni lägger nya golvet direkt på det gamla.
det ser ut så här under….och om jag inte tar bort det gamla blir det stora höjdskillnader mot t ex Sten framför kaminen..

Trägolv möter svart marmormönstrat klinkergolv, skräp vid skarvkanten, närbild, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvrenovering, träyta möter mörkt golv, gummihammare, rullad matta, skruvdragare, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laminatgolvet isolerar sannolikt även lite…

Vad håller krypgrunden för temp? Jag skulle ta bort laminaten och använda underlagsfoam som passar nya golvet

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ja krypgrund behöver isoleras är idag ouppvärmd. Tänker att ”nya” golvet ovanpå originalgolvet faktiskt gör någon skillnad på isoleringen. Lite lockande kan det dock vara att slipa originalet…

Nja, räkna inte med att nytt golv för mycket åt temperaturen. Vet du om isoleringen är golvbjälklaget är dålig eller av vad för typ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, räkna inte med att nytt golv för mycket åt temperaturen. Vet du om isoleringen är golvbjälklaget är dålig eller av vad för typ?
ja den är dålig. Ser ut som stenull. Kommer nog komplettera med frigolit underifrån

Kollade och är 15C i krypgrund ca så trots allt ganska varmt…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.