589 läst · 7 svar
589 läst
7 svar
Ta bort gammal tjära vid dränering?
Vi har planerat att dränera omkring vår källare. Vi har kontaktat flera företag och fått offert. De flesta inkluderar att slipa bort den befintliga tjäran eller kallasfalt eller vilken slags isolering som finns där sedan tidigare. Det företag vi lutar mot verkar göra ungefär samma saker som de andra, men inte detta. De menar att det inte finns så mycket av den isoleringen kvar efter 50-60 år sedan huset byggdes, så att det räcker att borsta bort det. Stämmer det?
Det vet man först när man grävt upp och tittat.B Bjurn25 skrev:Vi har planerat att dränera omkring vår källare. Vi har kontaktat flera företag och fått offert. De flesta inkluderar att slipa bort den befintliga tjäran eller kallasfalt eller vilken slags isolering som finns där sedan tidigare. Det företag vi lutar mot verkar göra ungefär samma saker som de andra, men inte detta. De menar att det inte finns så mycket av den isoleringen kvar efter 50-60 år sedan huset byggdes, så att det räcker att borsta bort det. Stämmer det?
Själv tog jag en vi kelslip med diamanttrissa och körde av det värsta. Räckte tydligen bra.
Det viktigaste är ju inte att det är helt rent efteråt, utan att det är poröst och genomsläppligt.
Om det räcker att borsta bort det som är på plats eller om man behöver slipa/blästra bort kan givetvis variera beroende på vad och hur det lades på från början, hur dräneringen har fungerat och så vidare.
Min gissning är att det finns tre alternativ till varför det företaget har valt en annan modell på offerten än övriga:
1: De känner till området/hustypen eller något annat som gör att de känner sig rätt säkra på sin sak och helt enkelt kan ge en bra offert utan onödiga kostnader.
2: De har en billig offert men kommer stoppa arbetet efter grävningen och säga "Oj! Det var *mycket* värre än de kunde anat, nu måste ni betala extra!"
3: De kör på som Irländska asfaltsläggare och skiter i om resultatet blir bra, det är ju ändå under jord när de är klara och organisationsnummer kan man ju alltid skaffa nya...
Rätt hantering av dem just nu är väl helt enkelt att ställa frågan till dem om hur kostnaden kommer bli om det mot förmodan är riktigt tjock och gosig kall-asfaltsbeläggning på väggen när de grävt fram den. Lägg mentalt in den kostnaden som en risk när ni bedömer offerterna mot varandra.
Om det räcker att borsta bort det som är på plats eller om man behöver slipa/blästra bort kan givetvis variera beroende på vad och hur det lades på från början, hur dräneringen har fungerat och så vidare.
Min gissning är att det finns tre alternativ till varför det företaget har valt en annan modell på offerten än övriga:
1: De känner till området/hustypen eller något annat som gör att de känner sig rätt säkra på sin sak och helt enkelt kan ge en bra offert utan onödiga kostnader.
2: De har en billig offert men kommer stoppa arbetet efter grävningen och säga "Oj! Det var *mycket* värre än de kunde anat, nu måste ni betala extra!"
3: De kör på som Irländska asfaltsläggare och skiter i om resultatet blir bra, det är ju ändå under jord när de är klara och organisationsnummer kan man ju alltid skaffa nya...
Rätt hantering av dem just nu är väl helt enkelt att ställa frågan till dem om hur kostnaden kommer bli om det mot förmodan är riktigt tjock och gosig kall-asfaltsbeläggning på väggen när de grävt fram den. Lägg mentalt in den kostnaden som en risk när ni bedömer offerterna mot varandra.
Beror kanske vad man menar med att borsta. Jag har kört med stålborste i vinkelslipen och det funkade alldeles utmärkt. Men jag vet inte om det är det jag ser framför mig när någon säger att de skall borsta nåt.B Bjurn25 skrev:
Det är riktigt att det inte fanns så mycket kvar av kallasfalten, men tillräckligt mycket för att man gärna undviker att borsta för hand i mitt fall. Sen behöver det förvisso inte vara minutiöst. Isodrän säger att minst 50% skall bort om jag minns rätt. Vilket jag tolkar som att minst 50% av ytan skall vara fri från tätskikt (inte att halva tätskiktets tjocklek skall bort).
Vårt hus från 1964 hade ett tjockt lager av tjära/asfalt när det dränerades för 4 år sedan. Det gick absolut inte bara att borsta bort, utan blästrades bort. Firman blästrade med torr sand och det har nog aldrig varit så rökigt i området där jag bor. Så om den firma ni väljer ska blästra bör det vara våtblästring.
På vissa delar av grunden kunde jag när solen låg på använda typ en barkspade och skrapa bort de yttersta delarna och tjäran.
På vissa delar av grunden kunde jag när solen låg på använda typ en barkspade och skrapa bort de yttersta delarna och tjäran.
Ett företag jag jobbade på får några år sen hade en stålborste till grävmaskinen som dom använde för att borsta/skrapa bort tjäran från väggarna vid dräneringar. Jag var bara med på ett dräneringsprojekt under min tid där men på just det huset fungerade den utmärkt.
Jag gjorde ny dränering och satte isodrän på mitt hus i höstas, kallasfalt från 1970 på väggarna. Inte ett enda ställe gick det att borsta bort. Fick gå på med vinkelslip med diamantslipkopp, det funkade bra. Blev dock kopiösa mängder med kletigt damm.