Hej!
Hoppas på svar här. Ska byta en gammal blandare i handfatet i badrummet som suttit i 20 år. Stängt ballofixerna så inget vatten kommer ur kranen. Lossat på muttrarna på rören under handfat, men när jag testat slå på vattenkranen då så sipprar det upp vatten från rören trots att ballofixerna är stängda helt och inget vatten kommer ur kranen?

Sedan får jag inte loss blandarrören från vattenrören. Se bild. Är de klämda på något vis? Nya blandaren har 3/8” anslutningsmuttrar står det, men jag antar att jag får byta anslutning på röret eftersom jag får den gängan där muttern satt, till 13 mm när jag mäter rakt över med skjutmåttet. Och insida muttrarna på blandaren får jag till 15mm. Dimensionen på vattenrören är 10 mm. Vad behöver jag för kopplingar för att få ihop det? Evigt tacksam för lite hjälp här, har bytt blandare en gång i en annan lägenhet där allt var lekande lätt med standardmått men inte denna gången…

• Två metallrör under ett handfat med mässingskopplingar, hållna av en hand, mot en kaklad vägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vattenrör och anslutningsmuttrar under ett handfat, med två metallrör som löper parallellt och ljus bakgrund med mönster.
    Skapa konto
  • Närbild på en vattenblandares rör och anslutningsmutter, uppmätt med ett skjutmått för att hitta rätt kopplingar.
    Skapa konto
  • Kromad badrumsblandare med flexibla anslutningsrör och tillhörande kopplingar ligger på kaklat golv bredvid en sprayflaska.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom befintliga kopplingar är för klämringskoppling samt att de är för små för att nya blandarens planände med planpackning & lekande mutter ska passa.

Ser att det är Vatette-kopplingar.
Vad står det på nedre muttern? 12? 15?

Anslutningen på nya blandaren är R10.
Du behöver rak koppling 12xR10 eller 15xR10, beroende på vad det står på nedre muttern,
[länk]
Tack! Det står 10 på nedre muttern då det år 10 mm rör där. Så det bör jag väl hitta. Har du någon aning om man vågar lossa rören när det sipprar upp vatten från dem när jag slår på kranen? Det kommer alltså inget ur kranen när muttrarna är påskruvade på rören. Men när jag lossat muttrarna så sipprar det upp vatten där när jag slår på kranen.

Y Yesset skrev:
Det står 10 på nedre muttern då det år 10 mm rör där.
Gamla blandarrören är nog 8 mm.
Befintliga kopplingen är då en 10x8.
8 mm kopplingsmutter har ¼" gänga.
10 mm kopplingsmutter har ⅜" gänga.

Du behöver då en 10xR10 koppling.

Y Yesset skrev:
Har du någon aning om man vågar lossa rören när det sipprar upp vatten från dem när jag slår på kranen? Det kommer alltså inget ur kranen när muttrarna är påskruvade på rören. Men när jag lossat muttrarna så sipprar det upp vatten där när jag slår på kranen.
Det vattnet som sipprar ur kopplingen när kopplingen är lös och du öppnar blandaren är det vatten som finns i blandaren och dess rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.