Hejsan!

Jag fogade mitt klinkersgolv igår,men va lite för snabb med att tvätta golvet med vatten..
Så nu har jag fått "fog" PÅ plattorna oxå.. Hur gör jag enklast för att få bort det? sitter som f.n.
Något medel jag kan använda tro?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Mvh Andreas

Det finns en hel del att finna om detta med sökfunktionen. :)

Men generellt, syratvätt och lite skrubbande med skurblock brukar göra susen. Hur mycket sitter på plattorna, är det en slöjning eller riktiga klumpar med fix?

Hejsan!

Tack för de snabba svaret.

De é bara fläckar kan man säga på nästan alla plattorna.

Då får jag bege mig till nått ställe som säljer sådana medel..

Mvh Andreas

• Gilla
Viktorlam
  • Laddar…
Jepp. Var noggrann med att förvattna golvet, och skydda dig med handskar och glasögon.

Japp,Tackar så mycke!

Den första gången som jag lade klinkers gjorde jag misstaget att jag lät fogmassan härda över natten(!) innan jag tog bort överskottet som fanns på plattorna. Snacka om att det då satt fast.

Syratvätt biter knappast är något som jag hörde innan jag testade det. Det var en mycket kompetent kakel & klinker firma som sa så och de hade så rätt så! Helst bortkastade pengar.

Jag tog bort det med Svinto, vatten och massa svett. Men fick i våras tipset av en duktigt hantverkare att det går mycket snabbare att köpa en stålborste till borrmaskinen och sedan köra den på plattorna.

Så mitt tips är att strunta i att försöka dig på syratvätt utan köp en stålborste till din borrmaskin istället. Du spar tid och energi samt att resultatet troligen blir bättre.

/Joachim

• Gilla
Esmaber
  • Laddar…
Gammal tråd, nytt tips:
Prova med 24% Perstorps Ättika.
På med handskar och svampa ut på kaklet, ganska flödigt.
Låt verka några minuter och torka/gnugga bort fogfilmen. Torka torrt och upprepa vid behov.
Avsluta med att skölja rent kakel/klinker/fog med vatten, noga!

Tänk på att inte låta det verka för länge på själva fogen.

Har fungerat utmärkt på allt glaserat kakel/klinker jag haft, men vet inte om det fungerar på oglaserat...

Finns ett förvånandsvärt bra medel mot det, kiilto brutal kan va värt att testas

Hej,

Har lagt min första kakelgolv och inte läst alla nybörjare guider. Dumt. :surprised:

Jag har haft samma problem och jag hade väntat alldeles för länge (timmar). Fogen satt som berg och jag slet som ett djur med scotch Brite grön (inga fusk skottar som går sönder direkt) .

Läste på detta forum om ättika och testade med ättiksprit och gick ganska bra. Med 24% ättika (15kr) och en scotch Brite och försiktig undvikande av fogarna var golvet helt rent på en dag!

:wow:

//. Johan

• Gilla
Gnyrk65
  • Laddar…
Japp ättika är helt klart bäst, man ser hur foghinnan bubblar när man lägger på ättika. Ättika är det enda som funkat för mig. Tvättar med vatten och typ Ajax som luktar gott efteråt.

• Gilla
Fältmarsch
  • Laddar…
J joacland skrev:
Den första gången som jag lade klinkers gjorde jag misstaget att jag lät fogmassan härda över natten(!) innan jag tog bort överskottet som fanns på plattorna. Snacka om att det då satt fast.

Syratvätt biter knappast är något som jag hörde innan jag testade det. Det var en mycket kompetent kakel & klinker firma som sa så och de hade så rätt så! Helst bortkastade pengar.

Jag tog bort det med Svinto, vatten och massa svett. Men fick i våras tipset av en duktigt hantverkare att det går mycket snabbare att köpa en stålborste till borrmaskinen och sedan köra den på plattorna.

Så mitt tips är att strunta i att försöka dig på syratvätt utan köp en stålborste till din borrmaskin istället. Du spar tid och energi samt att resultatet troligen blir bättre.

/Joachim
Jag har lagt offerdalsskiffer i min hall och gjorde en jättemiss och lät fogmassan torka för länge då golvvärmen drog igång. Hade klumpar, lager och film av fog över hela 6.5 m2. Ditt tips här var lösningen. Provade med Melleruds stengrovrengöring; fungerade inte, provade med ättika; fungerade inte, provade med stålull; fungerade inte, provade med handhållna mässingsborstar; fungerade dugligt (Men hade tagit månader med den mängden fog jag hade på skivorna).

Det stora problemet är ju att vi lade hyfsade pengar på skivorna eftersom det var kalibrerade (12mm) tjocka skivor så vi ville ju gärna inte riva upp allt och göra om det och skiffer är ju lite lurigt eftersom det är rätt ojämt och mycket små gropar i skivorna.

Jag åkte till biltema och köpte cirkulärborstar (Inte axialborstar) de största de hade. Jag köpte även handhållna stålborstar för att testa hur det blir på skiffer när man härjar med stålborste.
Körde i ett hörn, blötte ner skivan, borstade med stålborsten på en relativt stor yta tills jag inte kunde se någon fogmassa kvar, därefter med rent vatten torkade jag rent och lät torka för att se om det blev någon skada på skifferplattan. Till min förtjusning så blev det ingen åverkan på plattan utan fogen försvann lätt!
Jag gick därefter vidare och körde en hörnplatta helt med borrmaskin och stålborste och vilken fröjd det var (Speciellt efter att jag utan framgång försökt få bort allt i två dagar), Fogmassan bara flög bort!
Det som tog tid var att fogmassan var kolgrå och likaså plattorna vilket resulterade i att man med pannlampa för att få önskvärd belysning från flera vinklar fick kontrollera varje platta för att tillse att all fogmassa var borta. Men efter 4 dagar och en J*VLA massa sten/fogdamm senare så är golvet alldeles utmärkt! Lite ojämna fogar på vissa ställen där jag slant med borrmaskinen men det är ju ingenting som inte går att fixa med ett litet efterarbete med fogmassa löser (utan att låta det torka för länge innan man försöker torka av).
Det som jag märkte var framgångsfaktorer var att se till att plattan med fogmassa som man vill få bort är blöt inte avtorkad med t.ex trasa utan en relativt blöt svamp, blöt ner fogmassan så den är mättad, därefter gå på med stålborste på borrmaskin. Slutligen på varje platta så torkade jag av plattan med trasa och gick en vända över hela plattan metodiskt med stålborsten för att få med små prickar av massan. Slutligen dammsög jag upp allt dam efter varje platta för att sprida så lite damm som möjligt i huset. (Så här i efterhand hade jag nog köpt byggplast och stängt in rummet innan jag började för städningen efteråt tog ca 6 timmar för att få bort den grå hinnan som lagt sig på båda våningarna i huset!

Tack för hjälpen! Har varit lysande att leta hjälp på denna sidan!

//A

• Gilla
Bjos och 2 till
  • Laddar…
Tack för anekdoten. Slitit med skurborste i timmar nu.. 60m2 garage.. typ samma fenomen, går å lägger mig å följer din modell imorgon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.