Hej,
Jag undrar vad som gäller om man vill permanent ta bort ett element i badrummet i samband med en helrenovering.
Jag har fått olika besked kring om det är tillåtet att dölja rördragningen (tillopp och retur) under golvet. Det gäller ett värmesystem där man, om jag förstått allt rätt, kopplar ihop tillopp och retur för att behålla cirkulationen i resten av systemet och inte påverka värmen i övriga delar av lägenhetshuset.
Jag kommer att anlita en behörig fackperson för arbetet, men vill säkerställa att det utförs korrekt och att det överhuvudtaget är tillåtet att göra så i en flerbostadsfastighet och badrum, så att försäkringar m.m gäller. Har nämligen fått olika bud från olika bolagskontakter.
Jag undrar vad som gäller om man vill permanent ta bort ett element i badrummet i samband med en helrenovering.
Jag har fått olika besked kring om det är tillåtet att dölja rördragningen (tillopp och retur) under golvet. Det gäller ett värmesystem där man, om jag förstått allt rätt, kopplar ihop tillopp och retur för att behålla cirkulationen i resten av systemet och inte påverka värmen i övriga delar av lägenhetshuset.
Jag kommer att anlita en behörig fackperson för arbetet, men vill säkerställa att det utförs korrekt och att det överhuvudtaget är tillåtet att göra så i en flerbostadsfastighet och badrum, så att försäkringar m.m gäller. Har nämligen fått olika bud från olika bolagskontakter.
Det är bostadsrättsföreningen som äger värmesystemet och måste ge sitt tillstånd.
Med största sannolikhet säger de nej eftersom nästa ägare kommer att klaga över att denne inte har en radiator och behöver betala för den elektriska golvvärmen ur egen ficka eller liknande.
När jag satt i brf styrelse som fastighetsansvarig var enskilda medlemmars mickel med värmesystemet ett av de största bekymren, just för att de hade fått (eller inte fått) tillatånd av en tidigare (okunnig) styrelse och en ny köpare av lägenheten var inte alls nöjd över att det var kallt eller vad det nu kunde vara och så förväntades det att föreningen skulle fixa.
F.ö. är det ett tvårörssystem. Skulle man lägga ihop dessa skulle stammen kortslutas och alla andra inte få någon värme.
Med största sannolikhet säger de nej eftersom nästa ägare kommer att klaga över att denne inte har en radiator och behöver betala för den elektriska golvvärmen ur egen ficka eller liknande.
När jag satt i brf styrelse som fastighetsansvarig var enskilda medlemmars mickel med värmesystemet ett av de största bekymren, just för att de hade fått (eller inte fått) tillatånd av en tidigare (okunnig) styrelse och en ny köpare av lägenheten var inte alls nöjd över att det var kallt eller vad det nu kunde vara och så förväntades det att föreningen skulle fixa.
F.ö. är det ett tvårörssystem. Skulle man lägga ihop dessa skulle stammen kortslutas och alla andra inte få någon värme.
Är det en bostadsrätt du bor i eller vad menar du med ”flerbostadsfastighet”?Byggarsar skrev:
Hej,
Golvvärme och elburen handdukstork är tanken, vilket varit rekommendationen från flera badrumsentrepenörer. Styrelsen verkade öppna för att eventuellt godkänna borttagande av element när jag frågade lite löst förut. Det finns i övrigt gott om element i lägenheten och badrummet är litet (< 3 kvm).D DE73 skrev:
Är detta alltså en dålig idé, trots ev. godkännande?
Vad menar du med golvvärme?Byggarsar skrev:
Golvvärme och elburen handdukstork är tanken, vilket varit rekommendationen från flera badrumsentrepenörer. Styrelsen verkade öppna för att eventuellt godkänna borttagande av element när jag frågade lite löst förut. Det finns i övrigt gott om element i lägenheten och badrummet är litet (< 3 kvm).
Kan du inte ha en handdukstork som värms av radiatorvattnet i stället för radiatorn?Byggarsar skrev:
Golvvärme och elburen handdukstork är tanken, vilket varit rekommendationen från flera badrumsentrepenörer. Styrelsen verkade öppna för att eventuellt godkänna borttagande av element när jag frågade lite löst förut. Det finns i övrigt gott om element i lägenheten och badrummet är litet (< 3 kvm).
Så slipper du ju ta den dyrare kostnaden med direktverkande elvärme i stället för det mer ekonomiska lösningen med den vattenburna värmen.
En kompetent VVSare vet hur man kan plugga eller koppla förbi elementet. Men det är tänkbart att man behöver justera om ventiler i flera radiatorer även i andra lägenheter om du tar bort en radiator. Styrelsen borde vara skeptisk till en sådan lösning, möjligt att de inte inser vidden av möjliga problem som kan uppstå.
Om det är en bra förening/styrelse så väljer styrelsen ut någon/några tillverkare & modeller som de godkänner OM de godkänner att radiatorn byts till handdukstork.BirgitS skrev:
Anledningen är att föreningen tar över ansvaret & ägandet när det sedan är monterat och driftsatt.
Ja, det var lite krångel när vi ville göra det och det som det framför allt hängde på var att det skulle vara en tork med en ventil med de "rätta värdena", eller något sånt, för att inte påverka systemet. Det i sig innebar ju att det inte gick att köpa vad som helst eftersom det bara är mer kvalitetsinriktade tillverkare som tar fram den informationen.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara