Ska montera bort en diskbänk i vårt gamla kök. Rummet ska bli umgängesrum för barn, men eftersom det går avloppsrör från övervåningen och vatten till utkastaren i trädgården tänkte vi sätta in en liten diskho även efter renoveringen. Det är rätt långt ner på att göra-listan så det kommer nog stå utan diskbänk i ungefär ett år, men vi vill bli av med det nuvarande köket så länge.

Kan man göra det själv utan nån VVS-erfarenhet? Jag kan ha sönder skåpet om det gör VVS-arbetet mindre komplicerat.

Tänker att avloppet borde vara lätt att sätta ett lock för vid röd linje. Vattnet vet jag inte om jag ska plugga vid blå eller gul linje och med vad.

Alla rör sitter genom utsågade hål i skåpet - hur får jag enklast bort skåpet?
 
  • Rörinstallation under diskbänk med avloppsrör och isolerade vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under-sink plumbing with marked pipes for outdoor spout, upstairs drain, and potential sealing points.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
S straffarbete skrev:
Kan man göra det själv utan nån VVS-erfarenhet?
Ja, detta är enkelt. Det svåra är att köpa rätt produkter. Sätt inte igång något arbete innan du har allt hemma. Och inget arbete på helgen, du gör det en vardagsmorgon så att det alltid finns affärer öppna och rörmokare att ringa.

Avloppet kan du plugga vid den röda linjen som du planerar. Du monterar isär vattenlåset i vitt eller sågar helt enkelt av det med en fintanddad såg. Du köper en 75 mm propp (antar att det är 75 mm och inte 50 mm!) och Glidex för att montera proppen i muffen utan problem.

För vattenledningarna så behöver du pluggar i metall av samma fabrikat och dimension som de klämringskopplingar som sitter där nu. Plugga vid den blå linjen. Jag tror att det är märket Vatette när när jag förstorar upp din bild. Om det stämmer köp då Vatettepluggar av rätt dimension. Du sågar av kopparrören ovanför med en bågfil och sparar muttrarna på klämringskopplingarna.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Ögonmåttet säger att kopplingarna är vatette 15, kan det stämma? Står i så fall "VATETTE 15" på muttrarna.

Om det stämmer, så stoppar du vattnet på ett lämpligt ställe, kanske ifrån den blåa märkningen.

Ska du återanvända kranen till nya diskhon kan det vara värt att låta dem gamla muttrarna sitta kvar där dem är sålänge.

I det läget skulle det räcka med 2 av vardera,
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Kopplingsmutter-VA-1220-15-mm/7952890/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-15-mm-1945971/5109218/artikel-detaljer.html

https://www.hornbach.se/shop/Muffplugg-avloppsror-DN-75/266820/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
straffarbete och 1 till
  • Laddar…
Tack! Några tips för att sen få bort skåpet: montera isär hela avloppsröret eller såga sönder skåpet? Inte jättelätt att komma åt att såga men jag får väl ta det utifrån och sen försöka lirka ut delar..
 
Det går nog att dela på avloppet uppifrån medan du tar bort skåpet.
Verkar vara öppet till höger om skåpet.

Protte
 
250kr frakt från Hornbach så jag svängde förbi Beijer men de hade bara dessa

Tänkte lossa övre muttern på klämringskopplingen och ersätta med detta lock men nu när jag kollar närmare känns det vanskligt, ifall det inte skulle passa och jag står där med avsågat vattenrör
 
  • Lock med packning från Gelia för rör G15 (1/2 tum) ligger förpackat på ett metallbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sätt inte igång något arbete innan du har allt hemma. Och inget arbete på helgen, du gör det en vardagsmorgon så att det alltid finns affärer öppna och rörmokare att ringa.
Utmärkta råd! (y)
 
S straffarbete skrev:
250kr frakt från Hornbach så jag svängde förbi Beijer men de hade bara dessa

Tänkte lossa övre muttern på klämringskopplingen och ersätta med detta lock men nu när jag kollar närmare känns det vanskligt, ifall det inte skulle passa och jag står där med avsågat vattenrör
Är det en vatette 15 så kommer muttern visserligen gå att skruva på, men den har ingen plan yta som packningen kommer täta emot. Det är en konisk yta som kan skära sönder packningen. Så det där är fel väg att gå.

250 låter galet i frakt, känns som något är knasigt med hemsidan. Brukar ligga på 50 i frakt för småsaker. Kolla med kundtjänsten? Annars finns det ju andra internetshoppar att välja mellan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
https://billigtvvs.se/ verkar ha kopplingsmuttern och pluggen från Vatette för 159:- inkl frakt. Hornbach kanske har nån slags enhetsfrakt, för 250:- i frakt för ett par muttrar är ju galet.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.