A
Hej alla! Jag vill sätta en 8x21-dörr enligt bilden. Upptäckte när jag tog bort gipsen att där står 3 reglar som jag förstår håller uppe balken som i sin tur håller uppe garagetaket. Nästa pelare är ca 3 m bort, väggen är 95 mm, där är ett vattenrör som stör så jag får sätta dörren så nära som möjligt till vänster. Hur ersätter jag de stående reglarna? Jag tänker mig två 90*90 limträbalkar på sidorna av dörrkamen och en ca 90*200 på högkant som de avsågade reglarna/balken får vila på, samt att jag måste såga ut kring balken där det får plats 145 mm. Är det overkill eller för lite? Någon som har lite kunskap att dela med sig av?

• Vägg med synliga reglar och isolering efter borttagen gips, samt en hink med avfall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hur stor är takytan som bärs upp av balken?
Vilken typ av tak har garaget`?
Var i rummet är baklen placerad och hur ser takstolarna ut som är placerade på den?
Hur är golvet dimensionerat vid dessa stående reglar, kan du se någon förhöjning eller annan indikation på att golvet är förstärkt där?

Spontant så låter det underdimensionerat att ersätta de stående reglarna med en horisontal regel på 1000*9+*200. Speciellt med ett urtag i den.

För det där måste du ta in konstruktör som får räkna lite. Det handlar dels om limträbalken (kanske bättre med en stålbalk). Dels om huruvida det finns stöd i golvet för dina pelare som du tänkt dig. Även pelarna bör dimensioneras, även om det nog är den minst kritiska punkten.

A
C corre skrev:
Hur stor är takytan som bärs upp av balken?
Vilken typ av tak har garaget`?
Var i rummet är baklen placerad och hur ser takstolarna ut som är placerade på den?
Hur är golvet dimensionerat vid dessa stående reglar, kan du se någon förhöjning eller annan indikation på att golvet är förstärkt där?

Spontant så låter det underdimensionerat att ersätta de stående reglarna med en horisontal regel på 1000*9+*200. Speciellt med ett urtag i den.
Tack för era svar!

Takyta: Den sitter ju på den nedre halvan (i bild 1) så den tar ju bara upp en del av taket. Den nedre halvan är ca 7,6*8,6 m.
Taktyp: Platt tak med takpapp.
Övriga frågor: Golvet har jag inte reflekterat över, men jag tror att de står på en syll och därefter betongplatta. Hoppas bifogade bilder kan reda ut den del. Gul är där jag vill öppna, och rött är balken med pelare.

Jag ville hålla det enkelt men det kanske inte går. :geek:

• 3D-modell av ett hus med platt tak markerat med en röd linje som visar positionen för en balk med pelare.
    Skapa konto
  • Planritning över en bostad med markerade områden, gult markerar öppning och rött visar balk med pelare.
    Skapa konto
Ska man räkna på det här krävs fler uppgifter. Helst en sektion genom garaget så hela konstruktionen framgår. Ritningarna måste vara måttsatta vad gäller huvudmåtten samt lägen för balk och pelare. Dessutom behövs uppgift om ort (för att bedöma snözon)

A
Tack för båda era svar! Järnbalken var 5-6 cm bred (klädd i trä och gips på bilden varför den såg mastigare ut) och lutade mot drygt en 45 mm tjock regel så jag sågar bort dessa och ersätter med två 170*45 mm på högkant ovanför nya dörren. Vet inte om det är helt rätt, men det bör åtminstone bli bra mycket stabilare än innan och det fungerade ju. Jag bor längst ner i söder och vi brukar inte ha några mängder med snö. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.