Vi har en badrumsspegel som är fäst på väggen i badrummet och som vi skulle vilja byta ut. Dock verkar den ordentligt fäst pö väggen med nåt typ av lim. Har ni tips på hur jag kan göra för byta spegel?
Skall ni ha en ny liknande spegel där eller? Det ser ju inte ut att vara kakel bakom så det vore väl det enklaste, om ni inte har extra kakel dvs som ni kan komplettera med. Finns klistrig transparent plast man kan sätta på, används till att maskera fönster t ex när man målar. Färgaffär borde ha det. Täck hela spegeln med det och knacka sönder den i småbitar. Plasten minimerar Att glaskrosset flyger runt i hela badrummet, så det blir lite lättare att ta ner. Blir ju inte riskfritt ändå så ta det lungt med hammaren
Kanske lite masonit på golvet/handfatet som skydd om det skulle drösa ner ändå...
Kanske lite masonit på golvet/handfatet som skydd om det skulle drösa ner ändå...
Det är lite vanskligt att ta bort spegeln. Bakom den finns tätskikt och förmodligen inget kakel. Var försiktiga så ni inte skadar tätskiktet. Jag skulle tro att den är monterad med något sättlim typ PL400. Det där badrummet har väl 10-20 år på nacken och då var det nog det som gällde. Alternativt vanlig silikon.
precis, har ni tur är det silikon. Är man försiktig kan man skära loss det (efter stora delar av spegelglaset är borta) förslagsvis med en filékniv eller annan lång smal flexibel kniv för att spara tätskiktet. Är det sättlim så får man troligtvis även åtgärda tätskiktet.J Johan456 skrev:Det är lite vanskligt att ta bort spegeln. Bakom den finns tätskikt och förmodligen inget kakel. Var försiktiga så ni inte skadar tätskiktet. Jag skulle tro att den är monterad med något sättlim typ PL400. Det där badrummet har väl 10-20 år på nacken och då var det nog det som gällde. Alternativt vanlig silikon.