Tänkte sänka taket med 12 cm i vårt lilla badrum och har stött på ett hinder i form av att jag behöver förlänga ventilationsrören på tilluftsdon och frånluftdon.

Jag trodde att det endast skulle betyda att borra bort nitarna och dra bort avstickarna.
Tyvärr sitter dessa som berget även efter jag tagit bort nitarna.
Om jag hade fått bort avstickarna var tanken att sätta nippel, spiralrör och en ny avstickare.
Har försökt att tvinga i en nippel med det går inte, helt enkelt för trångt.
Kan max dra ner avstickaren 3 cm så blir svårt att kapa.
Så har ni någon idé? Tack på förhand!

• Ventilationsöppning i taket med avstickare och små hål i kanterna, problem med att förlänga för att sänka taket i ett litet badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallnippel för ventilationsrör i ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör inte vara ett avstick utan fästram.
Ser ut som att fästrammen är "fastlimmad" i spiroröret med tätningsmassa.

Det går att såga sönder fästramen och sedan rulla/bända bort den.
Det går även att såga av spiroröret en bit in med hjälp av en "Dremmel" eller liknande.

Demmpa Demmpa skrev:
Det bör inte vara ett avstick utan fästram.
Ser ut som att fästrammen är "fastlimmad" i spiroröret med tätningsmassa.

Det går att såga sönder fästramen och sedan rulla/bända bort den.
Det går även att såga av spiroröret en bit in med hjälp av en "Dremmel" eller liknande.
Okej, en fästram ska införskaffas 👍
Men annars om jag får bort den limmade fästrammen så är det rätt med nippel, spirorör till önskad längd och sedan fästram?

A andreasli skrev:
Okej, en fästram ska införskaffas 👍
Men annars om jag får bort den limmade fästrammen så är det rätt med nippel, spirorör till önskad längd och sedan fästram?
Köp en fästram vänd den spegelvänt mot befintlig ram. Använd tätpasta och popnita ihop dem. Sen skarva ned ett spiro de 12 cm. En inte helt ortodox lösning men lär funka. I synnerhet och fläkten sugen i kanalen.

I Installation skrev:
Köp en fästram vänd den spegelvänt mot befintlig ram. Använd tätpasta och popnita ihop dem. Sen skarva ned ett spiro de 12 cm. En inte helt ortodox lösning men lär funka. I synnerhet och fläkten sugen i kanalen.
Det var ju också en lösning, tack 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.