Tänkte sänka taket med 12 cm i vårt lilla badrum och har stött på ett hinder i form av att jag behöver förlänga ventilationsrören på tilluftsdon och frånluftdon.
Jag trodde att det endast skulle betyda att borra bort nitarna och dra bort avstickarna.
Tyvärr sitter dessa som berget även efter jag tagit bort nitarna.
Om jag hade fått bort avstickarna var tanken att sätta nippel, spiralrör och en ny avstickare.
Har försökt att tvinga i en nippel med det går inte, helt enkelt för trångt.
Kan max dra ner avstickaren 3 cm så blir svårt att kapa.
Så har ni någon idé? Tack på förhand!
Jag trodde att det endast skulle betyda att borra bort nitarna och dra bort avstickarna.
Tyvärr sitter dessa som berget även efter jag tagit bort nitarna.
Om jag hade fått bort avstickarna var tanken att sätta nippel, spiralrör och en ny avstickare.
Har försökt att tvinga i en nippel med det går inte, helt enkelt för trångt.
Kan max dra ner avstickaren 3 cm så blir svårt att kapa.
Så har ni någon idé? Tack på förhand!
Det bör inte vara ett avstick utan fästram.
Ser ut som att fästrammen är "fastlimmad" i spiroröret med tätningsmassa.
Det går att såga sönder fästramen och sedan rulla/bända bort den.
Det går även att såga av spiroröret en bit in med hjälp av en "Dremmel" eller liknande.
Ser ut som att fästrammen är "fastlimmad" i spiroröret med tätningsmassa.
Det går att såga sönder fästramen och sedan rulla/bända bort den.
Det går även att såga av spiroröret en bit in med hjälp av en "Dremmel" eller liknande.
Okej, en fästram ska införskaffas 👍Demmpa skrev:
Men annars om jag får bort den limmade fästrammen så är det rätt med nippel, spirorör till önskad längd och sedan fästram?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Köp en fästram vänd den spegelvänt mot befintlig ram. Använd tätpasta och popnita ihop dem. Sen skarva ned ett spiro de 12 cm. En inte helt ortodox lösning men lär funka. I synnerhet och fläkten sugen i kanalen.A andreasli skrev: