Jag ramlade av stolen när jag såg detta. Otrolig straffkostnader man betalar till staten(Lantmäteriet) vid husköp. Svenssons är beskattade till döds. Dock fortfarande förvånad att det är gratis att fisa. Regeringen behöver se över detta.

Infografik som förklarar kostnaderna för lagfart och pantbrev vid husköp med exempel på totala skatter och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wiki :
>>Stämpelskatten kan vara ett förlegat arv från 1600-talet. När denna infördes speglade stämpelskatten den faktiska kostnaden för myndigheterna att utfärda skriftliga lagfartsbevis. Skatten i procent beräknades på dåtidens relativt sett låga fastighetspriser, vilket innebar en relativt låg stämpelskatt. Idag sker registreringen digitalt och betalas via administrationsavgiften och stämpelskatten speglar därmed inte någon kostnad för lagfartsbevis. Stämpelskatten finansierar istället det allmänna skattesystemet, detta innebär att pengarna går in i statskassan, vilket gör stämpelskatten till en statlig form av omsättningsskatt. Regeringen bestämmer stämpelskattens storlek och existens.<<
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 14 till
  • Laddar…
4774
Fis inte för högt bara 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det där är varken nytt eller extremt på något vis. Varför orsakar det ett fall?
 
  • Gilla
  • Arg
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
S
I ett läge med extrem inflation är det sista som behövs åtgärder för att göra folk rikare.
 
  • Gilla
Johan456 och 5 till
  • Laddar…
C
Dracula Dracula skrev:
Jag ramlade av stolen när jag såg detta.
Välkommen till verkligheten 🙂
Fast detta är väl förhoppningsvis allmänt känt(?)
Ett riktigt rån är det iallafall. Inte minst idag med tanke på prisutvecklingen på fastigheter.
 
  • Gilla
deetee och 12 till
  • Laddar…
När blev 1,5% ett rån? Finns det något annat som har så låg skatt? Bygger du nytt är det 25% moms.
 
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När blev 1,5% ett rån? Finns det något annat som har så låg skatt? Bygger du nytt är det 25% moms.
Hallå där under granen! Som att du inte är beskattad i övrigt i livet? 1,5.2 % blir mycket pengar om beloppet är stort, vilket det är vid husköp. Och varför ens betala ytterligare en skatt, som dessutom inte längre längre fyller ursprungstanken med skatten!
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 22 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Välkommen till verkligheten 🙂
Fast detta är väl förhoppningsvis allmänt känt(?)
Ett riktigt rån är det iallafall. Inte minst idag med tanke på prisutvecklingen på fastigheter.
Skatten är lika orimlig oavsett idag eller 40 år sedan. Jag kände inte till den eftersom jag aldrig ägt ett hus.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
ytterligare en skatt, som dessutom inte längre längre fyller ursprungstanken med skatten!
Det är par för banan. Många skatter har införts för ett specifikt behov för att sedan bli en allmän inkomstkälla för staten.

Ju svårare de är att koppla till att man betalar dem, desto populärare är de. Det upprätthåller illusionen att andra än en själv är de som egentligen är nettoskattebetalare.
 
  • Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
K
Dracula Dracula skrev:
Jag ramlade av stolen när jag såg detta. Otrolig straffkostnader man betalar till staten(Lantmäteriet) vid husköp. Svenssons är beskattade till döds. Dock fortfarande förvånad att det är gratis att fisa. Regeringen behöver se över detta.

[bild]
Wiki :
>>Stämpelskatten kan vara ett förlegat arv från 1600-talet. När denna infördes speglade stämpelskatten den faktiska kostnaden för myndigheterna att utfärda skriftliga lagfartsbevis. Skatten i procent beräknades på dåtidens relativt sett låga fastighetspriser, vilket innebar en relativt låg stämpelskatt. Idag sker registreringen digitalt och betalas via administrationsavgiften och stämpelskatten speglar därmed inte någon kostnad för lagfartsbevis. Stämpelskatten finansierar istället det allmänna skattesystemet, detta innebär att pengarna går in i statskassan, vilket gör stämpelskatten till en statlig form av omsättningsskatt. Regeringen bestämmer stämpelskattens storlek och existens.<<
Förstår inte vad det är att ramla av stolen för. Absolut inget nytt och något som de flesta känner till.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sernando och 7 till
  • Laddar…
Både lagfartsavgiften och pantbrevskostnaden är avdragsgilla anskaffningskostnader när du säljer huset sedan, så du slipper åtminstone betala vinstskatt på skatten! Alltid något.
 
  • Haha
  • Gilla
matsgran och 8 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag ramlade av stolen när jag såg detta. Otrolig straffkostnader man betalar till staten(Lantmäteriet) vid husköp. Svenssons är beskattade till döds. Dock fortfarande förvånad att det är gratis att fisa. Regeringen behöver se över detta.

[bild]
Wiki :
>>Stämpelskatten kan vara ett förlegat arv från 1600-talet. När denna infördes speglade stämpelskatten den faktiska kostnaden för myndigheterna att utfärda skriftliga lagfartsbevis. Skatten i procent beräknades på dåtidens relativt sett låga fastighetspriser, vilket innebar en relativt låg stämpelskatt. Idag sker registreringen digitalt och betalas via administrationsavgiften och stämpelskatten speglar därmed inte någon kostnad för lagfartsbevis. Stämpelskatten finansierar istället det allmänna skattesystemet, detta innebär att pengarna går in i statskassan, vilket gör stämpelskatten till en statlig form av omsättningsskatt. Regeringen bestämmer stämpelskattens storlek och existens.<<
Vänstern kommer aldrig rösta för att minska/ändra och högern prioriterar knappast detta tyvärr. Det är en pungspark , helt klart.
 
  • Gilla
Lostmoose och 9 till
  • Laddar…
F
Dracula Dracula skrev:
Skatten är lika orimlig oavsett idag eller 40 år sedan. Jag kände inte till den eftersom jag aldrig ägt ett hus.
Har du köpt hus utomlands, eller har koll på hur det är i andra länder? Prova att köpa ett hus i tex Spanien och du kommer att tycka att mycket av skatter och avgifterna vi har är ytterst balanserade.
 
  • Gilla
DB995 och 9 till
  • Laddar…
MrJay
Något säger mig att TS inte bor i hus.
 
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Framförallt hade det varit snyggare att kalla den för omsättningsskatt och låta skatteverket ta hand om den, för lantmäteriet är bara mellanhand. Det som ska täcka deras kostnader är expeditionsavgiften.

Men det är lite som med arbetsgivaravgifterna, det syns inte att de är en större skatt än inkomstskatten.

Detta sagt utan en värdering kring var pengarna ska komma ifrån, bara att det skulle underlättas om det är transprant att de finns och hur stora de är.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.