Hej,

Min golvvärme fungerar inte som den ska – den ger ingen värme trots att termostaten är inställd på 29,5 grader. Jag har märkt att det finns en symbol för värmekabel till vänster om siffrorna, och jag misstänker att den kan påverka funktionen.

Är det någon som vet hur man kan koppla bort denna symbol, vad problemet kan bero på eller hur man gör en fabriksåterställning av termostaten? Jag är tacksam för tips och råd.

David

• Termostat på vägg visar 29,5 grader med en symbol för värmekabel till vänster om siffrorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Symbolen till vänster om temp visar väl bara att den aktivt värmer golvet, det är i alla fall vad den betyder på mina.

Skulle du ställa in en värme lägre än rumstemp (tex 16 grader) borde symbolen släckas.

T TypRätt skrev:
Skulle du ställa in en värme lägre än rumstemp (tex 16 grader) borde symbolen släckas.
Jag har nu ställt in termostaten på 15 grader och planerar att avvakta någon timme för att se om symbolen släcks. Jag har märkt att denna symbol inte finns i mina andra utrymmen, vilket får mig att tro att den kan vara orsaken till problemet.

Det är den här du pratar om va?
Termostatdisplay visar 29,5 grader Celsius med röd cirkel runt en ikon för värme.

Den borde släckas på en gång så fort du ställer temp lägre än nuvarande temp om den gör det jag tror.

T TypRätt skrev:
Det är den här du pratar om va?
[bild]
T TypRätt skrev:
Den borde släckas på en gång så fort du ställer temp lägre än nuvarande temp om den gör det jag tror.
Det stämmer att det är den symbolen jag syftar på. Jag har nu ställt in termostaten på 10 grader, men symbolen har inte släckts.

David_1985 David_1985 skrev:
Jag har nu ställt in termostaten på 15 grader och planerar att avvakta någon timme för att se om symbolen släcks. Jag har märkt att denna symbol inte finns i mina andra utrymmen, vilket får mig att tro att den kan vara orsaken till problemet.
Jag ställde nu in termostaten på 6 grader, och då släcktes symbolen. Vad kan det betyda tro?

T TypRätt skrev:
Jag ställde nu in termostaten på 6 grader, och då släcktes symbolen. Vad kan det betyda tro?

Hej,

Min golvvärme fungerar inte som den ska – den ger ingen värme trots att termostaten är inställd på 29,5 grader. Jag har märkt att det finns en symbol för värmekabel till vänster om siffrorna, och jag misstänker att den kan påverka funktionen.

Är det någon som vet hur man kan koppla bort denna symbol, vad problemet kan bero på eller hur man gör en fabriksåterställning av termostaten? Jag är tacksam för tips och råd.

David
Sensorn eller termostat kanske har pajat, har du multimeter

J J-banan skrev:
Sensorn eller termostat kanske har pajat, har du multimeter
Känns som två samtidiga fel som tillsammans pekar på trasig termostat.

Sensorn ger fel värde (inte så troligt) eller så tolkar/läser/mäter termostaten fel (mer troligt).
Värmeslingan aktiveras aldrig oavsett termostaten på eller av.

Slutsats: termostaten är trasig på riktigt, bara att byta.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Hej,

David
Dags för byte till en nyare och fungerande, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6030783

Ja, de där termostaterna är inget vidare, har fått byta två stycken här hemma då troligtvis reläet inte fungerade, efter byte fungerar de fint igen.

K Kane skrev:
Dags för byte till en nyare och fungerande, [länk]
Dom är bra, på dom kan man välja vad man har för motstånd i sensorn så man slipper byta den oxå👍

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.