Hej forumet, någon som har länk till manual för den här ca 14 år gamla termostaten till golvvärme ? tänkte byta ut den mot en i samma format men med nattsänkning.

Tack för alla tips

• Termostat för golvvärme, äldre modell med display som visar 18,8 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej vill kolla vad den har för funktioner

K Kane skrev:
Varför behöver du manual om du skall byta ut den?
TS har svarat, men jag vill nämna en annan tänkbar anledning: För att se om den nya termostaten kan använda befintlig givarkabel eller om den måste bytas. Om gamla termostaten bara är kompatibel med en typ av givarkabel och har fungerat så kan man ju dra slutsatser om befintlig givarkabel.

Tack sedan trodde jag att den kanske hade någon nattsänkningsfunktion. Kan jag byta givare utan att riva upp hela klabbet ? Kanske går det att kalibrera om den nya termostaten någon som provat ?

OM installationen av den befintliga är rätt gjort så är det inga problem med att byta golvgivare.
Men det är inte ovanligt att någon klåpare varit framme så det är lite av en chansning att dra ur och stoppa in en ny givare.
Om givaren är hel så finns det ersättningstermostater som kan användas till givare med många olika värden.
Den här kan hantera lite olika givarvärden.
https://www.clasohlson.com/se/Golvv...C0etdckyVyqGF2mHfLDaH-mSwUlbGAp4aAtQlEALw_wcB

O olof63 skrev:
Tack sedan trodde jag att den kanske hade någon nattsänkningsfunktion. Kan jag byta givare utan att riva upp hela klabbet ?
Det finns många inställningsmöjligheter så det kan du hitta. Men tyvärr är den inte den mest användarvänliga produkten på marknaden....
Givare kan du säkert byta om du behöver (och törs). Den skall ligga i ett flexrör om det är rätt gjort så man kan alltid få ut den gamla. Men kanske tuffare att få dit en ny sedan tyvärr.

Tack för alla svar, har en Ardex Zone X med nattsänkning som jag precis fått hem, nu blir nästa projekt att kolla vad den befintliga givaren till min T2 har för resistans - därav letander efter manualen. Inser att den som ligger i trpden ovan är en nyare T2 modell med 5 knappar, min har fjuttiga 3.

Jag får jaga vidare, har även en gammal helt intelligensbefriad Ardex gvv-termostat i hallen som förhoppningsvis har samma resistans som den nya jag fick hem ovan.

Jag vill inte ge min på att dra upp den befintliga givaren, lite för riskfyllt för min smak - vill slippa hacka upp och riva i klinker och flytspacken...

O olof63 skrev:
Inser att den som ligger i trpden ovan är en nyare T2 modell med 5 knappar, min har fjuttiga 3.
Jag har T2 blå, röd och quicknet hemma. Quicknet levererades med den enklare kontrollenheten, medan de två andra levererades med den programmerbara.

Vet inte om den programmerbara fortfarande säljs, men den har en hel del funktionalitet, men som sagt inte speciellt användarvänlig. Har bla 2 timmar temperaturhöjning som är enkel att aktivera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.