Tjena.

Har nu lagt en beställning på en väldans massa t-tracks från axminster.

Som rubriken antyder så undrar jag var jag kan hitta lämpliga muttrar ( heter det så?) som passar bra i mina t- tracks. M6 är det jag vill ha. Det är dom med yttermått 19*9,5mm.

Sett att många härifrån köpt dessa och borde alltså haft samma tankar som jag.
Kanske någon som har något smart tips på hur man fixar ihop några själv.

/Niklas

Plattjärn, borr och gängtapp.

raveper skrev:
Plattjärn, borr och gängtapp.

Den tanken har jag tänkt många gånger och varje gång har jag kommit fram till att den inte är den lättaste och bästa. Skall ha ca 16 st.

Vet att det är många här som har just såna T-tracks och undrar mest om det finns någonstans man kan köpa T-muttrar som passar bra. De jag har hittat efter en massa googlande verkar vara lite för breda och höga. Jag vill inte ha T-bultar utan honom för jag har massa vred som är hanar redan.

Rutlands.co.uk har några för 3/4 tum

Tack för svar men vilka syftar du på exakt. Skulle du kunna vara snäll och länka. Hittar nämligen inga.

Av måtten du uppger att döma verkar du mena miter tracks, eller? Du får aldrig in en så stor mutter i ett vanligt t-track. Näst längst ner på denna sidan hittar du M6-muttrar för t-tracks: http://www.feinewerkzeuge.de/t-track.html De är 11x11x3,6 mm.

Om det är miter track du menar, vad skall du med muttrar till i dessa? Det går ju inte att spänna fast något i dem... Man brukar snarare använda en "miter slider" (finns på samma sida som jag länkade till ovan).

Aha, du syftar på yttermåtten på t-tracksen... jag läste "M6 är det jag vill ha. Det är dom med yttermått 19*9,5mm" som att det var muttrarna du syftade på. Sen råkar innermåttet i en miter track vara just 19x9,5 mm, därav förvirringen...

Ja, de bör passa. Muttrarna jag länkade till passar i varje fall utmärkt i Incras t-track. Jag vill dock minnas att Incras variant är 12,7 mm tjock istf 9,5 mm som i ditt fall. Det kan alltså vara vettigt att kontrollmäta spåret så att muttern verkligen passar.

Sen kan jag även passa på att nämna att jag själv försöker använda skruv i tracksen i största möjliga utsträckning. Använder man en mutter måste längden på skruven anpassas så att den inte spänner sönder t-tracken (iofs inget problem i sig, men ibland kan det klydda till saker och ting). Ett enkelt sätt att tillverka egna skruvar till t-tracks beskrev jag här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/178978-plastknoppar-jiggar.html#14

bygga_bo skrev:
Aha, du syftar på yttermåtten på t-tracksen... jag läste "M6 är det jag vill ha. Det är dom med yttermått 19*9,5mm" som att det var muttrarna du syftade på. Sen råkar innermåttet i en miter track vara just 19x9,5 mm, därav förvirringen...

Ja, de bör passa. Muttrarna jag länkade till passar i varje fall utmärkt i Incras t-track. Jag vill dock minnas att Incras variant är 12,7 mm tjock istf 9,5 mm som i ditt fall. Det kan alltså vara vettigt att kontrollmäta spåret så att muttern verkligen passar.

Sen kan jag även passa på att nämna att jag själv försöker använda skruv i tracksen i största möjliga utsträckning. Använder man en mutter måste längden på skruven anpassas så att den inte spänner sönder t-tracken (iofs inget problem i sig, men ibland kan det klydda till saker och ting). Ett enkelt sätt att tillverka egna skruvar till t-tracks beskrev jag här: [länk]
Det är inte lätt att läsa allt alltid. :D

12,7mm på incra, och 13mm på dessa jag har beställt. Det kommer fungera perfa tror jag.
Behöver inte sitta som korvskinn. Precision fixas på annat sätt

Tanken var från början att beställa hem tracksen först och sedan mätta och tillverka men jag har så jä**a mycket annat att göra så jag prioriterade om. Beställer, mätter och köper istället.

Jag har vred med lite för långa skruv på som jag kapar och gängar om vid behov. Tycker det är fult att ha vred som honor med gängor som sticker upp. :)

Såg din lilla beskrivning om hur man tillverkar egna t-bultar och den var mycket bra. Kommer säkert använda denna snart.

Skall bygga fräsbord och kommer även kopiera lite av ditt anhåll. ;)

Håller just nu på att fräsa till fräsplatta och insatsringar i plexi.
Tänkte skapa en bygga fräsbord tråd sen när allt är klart och dokumenterat.

Det kommer ta sån tid så jag vill besvara alla här med en seg tråd som aldrig uppdateras.

Tack för svar

Jag undrar lite om någon hittat muttrar i Sverige (gärna butik) som passar min t-track som jag länkar till ovan.

Tacksam för svar.

Jag köpte dessa T-Tracks från Axminster för ett tag sedan.
Måtten är 13,9 x 2,8 mm för utrymmet där muttern skall sitta. (Uppmätt med skjutmått)
Det övre spåret i skenan är 8,9 mm brett.
Se även bifogad måttsatt bild

Jag köpte samtidigt med denna nedanstående sats där T-skruvarna passar i dessa T-tracks.
Dock är det Tumgänga på dessa skruvar som du bör vara medveten om.

http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-148-piece-jig-making-set-prod820724/

Har inte letat efter T-muttrar, men om du hittar så är jag också intresserad.

• T-Track Dim.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tjena. Precis dom t-tracksen ja.
Tack för måtten. Verkligen bra, axminsters sida var ju inte jätte tydliga med måtten.
Jag köpte mig en ny gängsats igår så det blir väl till att göra dom iaf. Kan ju inte ta många timmar.
Jag meddelar dig om dom blir bra då kan jag skicka några till dig om du är intresserad.

Ett annat tips är att kolla Festools reservdelssidor för MFT, FS-PA, tvingar osv. Där finns en del muttrar som kanske kan passa (och som inte heller gör vidare djupa hål i plånboken).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.