Hej! Jag hade tänkt ge mig på lite enklare rördragning hemma i sommarstugan (eller talas ur det och låta en fackman göra jobbet...)

Planen är att montera en diskbänk på andra sidan väggen där dessa kopplingar finns, en varmvatten och en kallvatten. Tänker klämringskopplingar och t-rör är vägen att gå. Men, hur hade ni dragit detta och vad hade ju använt er av? Tänker i första hand ersätta de befintliga kopplingarna som finns men t-kopplingar. Eller tänker jag fel här? Finns bättre varianter?
 
  • Rörkoppling mellan 16mm koppar och 15mm plast, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av många rör och ledningar med diametrarna markerade, dold bakom en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jhebbe jhebbe skrev:
Hej! Jag hade tänkt ge mig på lite enklare rördragning hemma i sommarstugan (eller talas ur det och låta en fackman göra jobbet...)

Planen är att montera en diskbänk på andra sidan väggen där dessa kopplingar finns, en varmvatten och en kallvatten. Tänker klämringskopplingar och t-rör är vägen att gå. Men, hur hade ni dragit detta och vad hade ju använt er av? Tänker i första hand ersätta de befintliga kopplingarna som finns men t-kopplingar. Eller tänker jag fel här? Finns bättre varianter?
Klämringskoppling och T-rör låter rätt.
Är du säker på att ena röret är 16mm (och inte 15) ? 15 är standard - vet inte var man skulle hitta en koppling som är 16x12x15 (om du skall ha 12mm vidare) - då får du kanske sätta en rörsnutt så du använder den befintliga 16-15mm och sen sätter en 15x12x15mm T-koppling.

Rörmokeri är ett pusslande - hoppas att du inte har alltför långt till affären för jag tycker alltid att man saknar just den där dimensionen man behövde när man håller på :/
Är alölt synligt bör du kunna göra det själv utan problem, och kolla så det inte droppar sen bara
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Klämringskoppling och T-rör låter rätt.
Är du säker på att ena röret är 16mm (och inte 15) ? 15 är standard - vet inte var man skulle hitta en koppling som är 16x12x15 (om du skall ha 12mm vidare) - då får du kanske sätta en rörsnutt så du använder den befintliga 16-15mm och sen sätter en 15x12x15mm T-koppling.

Rörmokeri är ett pusslande - hoppas att du inte har alltför långt till affären för jag tycker alltid att man saknar just den där dimensionen man behövde när man håller på :/
Är alölt synligt bör du kunna göra det själv utan problem, och kolla så det inte droppar sen bara
Ja, tyvärr är jag säker. Vad kan kunde hitta är detta gamla standarder i äldre hus? Har heller inte hittat någon 16x12x15. Tänkte 12mm vidare. Det skall dras ca en meter till höger och allt är synlig under skåp. Får köpa på mig en del material så jag är förberedd på det flesta kopplingar och göra det en dag som affären är öppen på då ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Klämringskoppling och T-rör låter rätt.
Är du säker på att ena röret är 16mm (och inte 15) ? 15 är standard - vet inte var man skulle hitta en koppling som är 16x12x15 (om du skall ha 12mm vidare) - då får du kanske sätta en rörsnutt så du använder den befintliga 16-15mm och sen sätter en 15x12x15mm T-koppling.

Rörmokeri är ett pusslande - hoppas att du inte har alltför långt till affären för jag tycker alltid att man saknar just den där dimensionen man behövde när man håller på :/
Är alölt synligt bör du kunna göra det själv utan problem, och kolla så det inte droppar sen bara
Går det att använda en sådan här då: https://rorfokus.se/produkt/vatette...8g3UeGsvhWqqJqc27fgke7TDNuV0N2a8aAmCNEALw_wcB och koppla en t-koppling direkt på på något sätt eller måste en rörstump till för att brygga över?
 
jhebbe jhebbe skrev:
Går det att använda en sådan här då: [länk] och koppla en t-koppling direkt på på något sätt eller måste en rörstump till för att brygga över?
En rörstump behövs vid klämringskopplingar (jag har försökt utan :) -läcker alltid)
Annars finns det halvkopplingar som man kanske kan prova med, men det gäller att få rätt grejjer bara så det blir tätt, halvkopplingar kan, mig veterligen, inte koppla mot klämringskopplingar utan då skall det vara mot en "platt" yta,
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En rörstump behövs vid klämringskopplingar (jag har försökt utan :) -läcker alltid)
Annars finns det halvkopplingar som man kanske kan prova med, men det gäller att få rätt grejjer bara så det blir tätt, halvkopplingar kan, mig veterligen, inte koppla mot klämringskopplingar utan då skall det vara mot en "platt" yta,
Okej, tack! Då låter rörstump som enklare lösning. Men skall läsa på lite mera om halvkopplingar!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Vatette har förstoring dy15 - dy 16...
[länk]
..så du kan då köra på t-koppling 15x12x15 (om du tänkt gå vidare med 12 rör)
[länk]
..Alt 15x15x15 och en förminskning dy15 - dy12
[länk]

Länkade till Rinkaby men sök på RSK nr så får du träff på fler butiker...
Aha! Det ser ju bra ut. Men när man snackar om förstoringar/förminskningar, när ändå ämnet är på tal, hur tänker man. Är det alltid förstoring/förminskning av rör till koppling och inte tvärtom? Så en dy15-dy16 förstoring är från koppling 15 till rör 16?
 
Jepp.. du förstorar/förminskar från kopplingen till rörets dimension.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är du säker på att ena röret är 16mm (och inte 15) ? 15 är standard -
16 mm är en gammal dimension fram till början av 70-talet.
Man ser att det är en 15/16 adapter med tillhörande 16-mutter.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
16 mm är en gammal dimension fram till början av 70-talet.
Man ser att det är en 15/16 adapter med tillhörande 16-mutter.
Är det något särskilt en borde tänka på i och med detta? Eller funkar en "modern" förstoring till detta fallet?
 
Har du fått ihop det?
 
Mazen Mazen skrev:
Har du fått ihop det?
Ja men jag tror det, i alla fall i huvudet. Har inte kunnat göra jobbet ännu men planen är klar. Tack för all hjälp! Har fått ihop denna lista med kopplingar som borde täcka mina behov. Kan någon se något galet med detta?
 
  • Webbsida som visar olika rörkopplingsdetaljer i metall med artikelnummer, beskrivningar och kvantitetserbjudanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Eventuellt dubbelmuttrar istället för en kort rörstump mellan två klämringskopplingar.
[länk]
Fungerar inte förstoring 15x16 till Klämkoppling T-rör 15x12x15 menar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.