Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ca 12 år gammalt hus med FTX som heter Systemair / Villavent VM. Systemet har funkat bra sedan vi flyttade in i september, men har börjat krångla nu i samband med vintern och särskilt när det minusgrader ute.

I nästan en veckas tid har det stått "Defrost" på displayen och meddelandet kommer och går hela tiden. Jag har testat att ändra de olika driftlägena (min, norm, max) men inget hjälper. Det som händer är att man kan höra att ventilationen stängs av i ca 5-10 min, för att sedan gå igång igen i ca 15-30 sek. Jag kan alltså känna att luft blåses ut och hör att systemet kickas igång igen. Sedan stängs det av igen och sätts igång igen och fortsätter så konstant under hela dagen. Det är ganska mycket oljud och liksom brummande ljud som är väldigt störande att höra hela tiden.

Det som nämns om detta i manualen är följande:
"Avfrostning av aggregatet pågår. Automatisk återgång till normal drift efter att avfrostningen är klar." I mitt fall fortsätter den med avfrostningen hela tiden och övergår aldrig till normaldrift. Jag är orolig över att systemets motorer kanske tar skada / slits onormalt mycket om de konstant stängs av slås på hela tiden.

Är det nån här som har ett liknande system och har varit med om samma problem?
Någon som sitter på någon lösning?

Det verkar som att produkten har utgått ur sortimentet och vet inte riktigt om jag kan kontakta tillverkaren för att få reda på om det är nåt som jag själv kan åtgärda eller om systemet liksom är på väg att ge upp :(

Tacksam för svar!

• Industriell enhet, metallisk topp, kontrollpanel, silver och grå färger, ventilationsskåror, elektroniskt utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital panel med LCD-display visar "Defrost", knappar för "Min", "Norm", "Max" och en grön lysdiod.
    Skapa konto
T t0mmi3b0y skrev:
Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ca 12 år gammalt hus med FTX som heter Systemair / Villavent VM. Systemet har funkat bra sedan vi flyttade in i september, men har börjat krångla nu i samband med vintern och särskilt när det minusgrader ute.

I nästan en veckas tid har det stått "Defrost" på displayen och meddelandet kommer och går hela tiden. Jag har testat att ändra de olika driftlägena (min, norm, max) men inget hjälper. Det som händer är att man kan höra att ventilationen stängs av i ca 5-10 min, för att sedan gå igång igen i ca 15-30 sek. Jag kan alltså känna att luft blåses ut och hör att systemet kickas igång igen. Sedan stängs det av igen och sätts igång igen och fortsätter så konstant under hela dagen. Det är ganska mycket oljud och liksom brummande ljud som är väldigt störande att höra hela tiden.

Det som nämns om detta i manualen är följande:
"Avfrostning av aggregatet pågår. Automatisk återgång till normal drift efter att avfrostningen är klar." I mitt fall fortsätter den med avfrostningen hela tiden och övergår aldrig till normaldrift. Jag är orolig över att systemets motorer kanske tar skada / slits onormalt mycket om de konstant stängs av slås på hela tiden.

Är det nån här som har ett liknande system och har varit med om samma problem?
Någon som sitter på någon lösning?

Det verkar som att produkten har utgått ur sortimentet och vet inte riktigt om jag kan kontakta tillverkaren för att få reda på om det är nåt som jag själv kan åtgärda eller om systemet liksom är på väg att ge upp :(

Tacksam för svar!
Har ett likadant och har aldrig sett eller märkt att det avfrostat. Skrev precis en egen tråd om varför min uteluft inte är kall vid aggregatet. Kan du kolla om spjällen rör sig till vänster om du öppnar luckan? Man kan manövrera de manuellt och de borde då röra sig när sladden stoppas i igen. Hur står de när aggregatet är i drift?

Tack för svar John!

Jag har ingen möjlighet att kolla det nu så får kika på det imorgon och återkomma till dig. Måste samtidigt erkänna att jag inte kan så mycket om systemet och förstår inte riktigt vilket spjäll som du syftar på och vilka som manuellt går att manövrera? Som tur är så har jag ett videoklipp sparat sedan tidigare, så jag laddar upp det så kanske du kan se allt som du tänker på?

• Industrimaskinens inre, möjligen en del av ett ventilationssystem eller maskinhårdvara, med metallytor och kablar.
    Skapa konto
Ursäkta sen återkoppling John!

Bara för att vara på den säkra sidan, ska spjällen stå i upprätt läge vid normal drift? Eller ska de vara fällda neråt vid normal drift?

Nu har jag testat flera gånger att öppna luckan och då kan jag se att spjällen är nedåtfällda. En gång så hände det att jag såg hur de fälldes uppåt när den hamnade i avfrostningsläget, men sedan fälldes de automatiskt ner igen. Eftersom jag var osäker på vilket läge som de ska vara i vid normaldrift, så testade jag en gång att manuellt fälla upp dem. Därefter hamnade den i avfrostningsläget igen och då fälldes spjällen ner igen.

Slutligen testade jag att dra ut samtliga filter och kassetten, bara för att testa ifall de skulle ha någon påverkan på spjällen, men det blev ingen skillnad. Så nu är jag tillbaka i samma situation igen, att den hamnar i en oändlig loop där systemet stängs av och slås på konstant under dagen och det händer ca en gång var 15:e minut.

Hoppas du blev lite klokare av min återkoppling =/

Så som jag förstår det passerar ingen luft när spjällen är stängda. Ju mer är de är stängda ju mindre kall luft passerar

Hej, Detta är sent kanske men det ser ut som du har sommarblocket installerat. Nu är det ju sommar så det är bra. Men i vintras så lär det ha varit drygt.

T t0mmi3b0y skrev:
Tack för svar John!

Jag har ingen möjlighet att kolla det nu så får kika på det imorgon och återkomma till dig. Måste samtidigt erkänna att jag inte kan så mycket om systemet och förstår inte riktigt vilket spjäll som du syftar på och vilka som manuellt går att manövrera? Som tur är så har jag ett videoklipp sparat sedan tidigare, så jag laddar upp det så kanske du kan se allt som du tänker på?
Byt metallfiltret mot tyg, syntet istället :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.