524 läst · 7 svar
524 läst
7 svar
System utan abonnemang?
Efter många år med Telldus så känns det som dags att byta system. Telldus framtid verkar oklar och deras nya hub ser ut att vara begränsad. Särskilt om man har ett antal Z-wave och 433Mhz enheter. HA verkar vara ett populärt och välfungerande system men vad jag förstår så krävs någon form av abonnemang för att styra på distans. Autecs system verkar fylla de flesta av mina krav men jag kan inte läsa mig till om abonnemang krävs? Jag har tröttnat på Telldus Live…Vad säger ni som har erfarenhet?
Jag kör HA och styr och ställer både lokalt och på distans, och inget abonnemang av något slag.L LMO skrev:Efter många år med Telldus så känns det som dags att byta system. Telldus framtid verkar oklar och deras nya hub ser ut att vara begränsad. Särskilt om man har ett antal Z-wave och 433Mhz enheter. HA verkar vara ett populärt och välfungerande system men vad jag förstår så krävs någon form av abonnemang för att styra på distans. Autecs system verkar fylla de flesta av mina krav men jag kan inte läsa mig till om abonnemang krävs? Jag har tröttnat på Telldus Live…Vad säger ni som har erfarenhet?
För att komma åt mina saker på hemmanätverket så använder jag OpenVPN, gratis, ingen molntjänst eller abonnemang. Min brandvägg stödjer OpenVPN och klienter finns iaf till Android, Linux, Windoffs.
Har det konstant påslaget på mobilen så min mobil ligger alltid bakom min egen brandvägg oavsett var jag befinner mig och jag når allt på mitt nät som om jag är uppkopplad på mitt eget WiFi hemma.
Gratis och inget beroende av någon molntjänst med osäker framtid.
Kör också HA med VPN (Tailscale). Inget behov av några abonnemang mer än bredband hemma och mobiltelefon.
Tidigare har jag för mig man behövde ett abonnemang för att använda röststyrning? Men jag tror det kravet är borta nu.
Tidigare har jag för mig man behövde ett abonnemang för att använda röststyrning? Men jag tror det kravet är borta nu.
Det låter bra. Jag använder redan OpenVPN till jobb mm. Tack för info😄P Puffen Ingarö skrev:Jag kör HA och styr och ställer både lokalt och på distans, och inget abonnemang av något slag.
För att komma åt mina saker på hemmanätverket så använder jag OpenVPN, gratis, ingen molntjänst eller abonnemang. Min brandvägg stödjer OpenVPN och klienter finns iaf till Android, Linux, Windoffs.
Har det konstant påslaget på mobilen så min mobil ligger alltid bakom min egen brandvägg oavsett var jag befinner mig och jag når allt på mitt nät som om jag är uppkopplad på mitt eget WiFi hemma.
Gratis och inget beroende av någon molntjänst med osäker framtid.
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Jag funderat på att byat ut min gamla Vera plus då deras molnlösning börjat strula sjukt mycket på senaste tiden (Google home integrationen strular). Funderar på denna
https://hubitat.com/
edit: då min router har dockerstöd har jag också funderat på att installera HA i en docker på den
https://hubitat.com/
edit: då min router har dockerstöd har jag också funderat på att installera HA i en docker på den
Nej, det finns många olika lösningar som löser detta utan abonnemang. Olika VPN-lösningar har nämnts men man kan även exponera HA-servern direkt mot Internet om man är bekväm med det. Det finns otaliga metoder, alla med sina för- och nakdelar och med varierande komplexitet och varierande säkerhetsaspekter.L LMO skrev:
Telldus har öppnat förbeställningar för sin nya "hub 1".
1449 kr (utan usb-laddare), enbart Zigbee-radio, kräver konstant internetuppkoppling, ingen data lagras i lådan, så mer eller mindre en Tellstick Net med Zigbee.
Samma logik och styrningar som i dagens Live-tjänst. Kräver premium-abonnemang för schema etc.
Tyvärr dåliga prestanda enl. mig.
Det märks att folket som kunde grejorna har lämnat skutan.
1449 kr (utan usb-laddare), enbart Zigbee-radio, kräver konstant internetuppkoppling, ingen data lagras i lådan, så mer eller mindre en Tellstick Net med Zigbee.
Samma logik och styrningar som i dagens Live-tjänst. Kräver premium-abonnemang för schema etc.
Ja, det känns inte som något förstahandsval om man har deras nuvarande system med 433Mhz-enheter och Z-vawe-enheter. Men visst känns en tröghet inför att rigga om systemet och att välja ersättare. 😬E etompau skrev:Telldus har öppnat förbeställningar för sin nya "hub 1".
Klicka här för att svara