Såg idag en låda till en av DeWalts lite större elhyvlar, tror det var en D26500K S förpackad i en gul och svart låda som passar ihop med Festools Systainersystem. Blev rätt förvånad. Killen i affären var också förvånad över det. Det verkar vara något slags varumärkesintrång eller? På dewalt.se kallas lådan "Heavy duty carrying case".

Men för oss som vill välja och vraka mellan märken och kunna köpa något annat än Festoolprylar låter det ju fantastiskt. Visserligen inte lika tjusigt med blandade färgen, men för tusan...

Vet ju inte om den passar perfekt ihop med Systainer original, men det får man väl ta reda på!

Mr Handyman skrev:
Såg idag en låda till en av DeWalts lite större elhyvlar, tror det var en D26500K S förpackad i en gul och svart låda som passar ihop med Festools Systainersystem. Blev rätt förvånad. Killen i affären var också förvånad över det. Det verkar vara något slags varumärkesintrång eller? På dewalt.se kallas lådan "Heavy duty carrying case".

Men för oss som vill välja och vraka mellan märken och kunna köpa något annat än Festoolprylar låter det ju fantastiskt. Visserligen inte lika tjusigt med blandade färgen, men för tusan...

Vet ju inte om den passar perfekt ihop med Systainer original, men det får man väl ta reda på!
Har sett systainers från Makita och Fein också. De har väl insett fördelarna.

Det är nog inte fråga om kopiering. Systainrarna är omgivna av patent som innehas av Tooltechnik GmbH, vilket är moderbolaget till Festool, Protool och Tanos. Det är Tanos som marknadsför systainrarna och säljer till dem som vill köpa. I det här fallen Makita, Dewalt och Fein.

http://www.tanos.de/

Daniel_N skrev:
Har sett systainers från Makita och Fein också. De har väl insett fördelarna.
Måste erkänna att jag inte gjort det. Än. Har iofs ingen systainer heller, det kan ju spela in... Vad ÄR egentligen fördelarna med dessa systainers som höjs till skyarna från höger och vänster? När behöver man dem?

FemTummar skrev:
Måste erkänna att jag inte gjort det. Än. Har iofs ingen systainer heller, det kan ju spela in... Vad ÄR egentligen fördelarna med dessa systainers som höjs till skyarna från höger och vänster? När behöver man dem?
njae...de är kanske inte så bra att de bör höjas till skyarna...de sågar liksom inte av sig själv...

Men: De är stapelbara, kan kopplas ihop så att man kan bäras 3-4 maskiner+lådor per arm (beroende på storlek såklart). De kan även staplas på festools dammsugare. De kan användas stöd för att lägga upp reglera, skivor för ett provisoriska bord osv. När jag började använda dem kom jag på hur satands trött jag var på att gå flera gånger för att få med alla lådor med prylar, och hur plåt/plastlådor kasrar omkring i bilen, till skillnad från systainers som man staplar och eller kopplar ihopa och sen står de där. Sen finns det en massa vettiga (men svindyra) insatser för tex lim/fog-tuber, slippapper, handverktyg osv. Dessutom är de tåliga (vilket i och för sig en vanligt plåtlåda också är). Att man kan stapla 2m höga "torn" av systainers är också trevligt om man har ont om plats...det går inte så bra med traditionella elverktygslådor.

Då förstår jag. Roligt att veta!
På länken från mattiasp kan man beställa egenhändigt färgkomponerade systainers... Inte så tokigt!

Stapelbarheten är väldigt bra, framförallt för transport. Torn av systainers i verkstan är väl något av en nödlösning.

Vet någon om det finns ritningar på systainerkompatibla lådor här på forumet eller nån annanstans?

• Gilla
chwi01
  • Laddar…
Stapelbara på dammsugaren:)

• Festool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handyman.

Torn av systainers är ingen nödlösning, det är superbra tycker jag. Men då ska de inte staplas direkt på varandra, utan i s.k. Sysports (se Festools websida). Går du in på FOG (Festool owners group) http://www.festoolownersgroup.com/ och gör en sökning, så hittar du en massa ideér på hur man bygger sin egen och spara flera miljoner (nåja, men nästan ;) )

Som andra redan nämnt kommer Systainers från det tyska företaget Tanos som har samma ägare som Festool och en dröse andra företag. Blev däremot lite paff när utvecklingskitten för Beck IPC:s (Beck IPC ägs av Festo) PLC:er kom i små söta Systainers =)

Tack Ginflyer!
Som nykomling har jag inte koll på så många andra sidor, men den där sidan är såklart nödvändig för en Festooltomte in the making (har en TS 75 EBQ sen några dagar). Och jag är nog beredd att ändra mig och erkänna att jag hade fel när det gäller tornen. Det är ganska bra. Kopplade på DeWalt-systainern på TS 75:an, och det kändes ju väldigt bra även för förvaring. Har sett Sysports också, men än så länge känner jag väl mest att det går med vilken hemmagjord rackhylla som helst. Hur länge nu det kan vara...

Mr Handyman. Alltid ett nöje att hjälpa andra "missbrukare".

Finns det ingen som gjort en egen systainer? Alltså en låda som är kompatibel med de "äkta" systainrarna?
Vore kul att se bilder. Funderar själv på att göra en, men jag vet inte hur. Sysports gör många, men de är ju bara en sorts rack, så det är knappast så knepigt.

Det som är svårt är väl att få låsanordningarna att hänga ihop!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.