hahalj
Mitt vattenfiltersystem har en syreaktivator för att höja syrenivån så järn- och manganutfällningen ska fungera i efterföljande filter.

I underhållsmanualen för denna står det att det ska rinna ut lite vatten genom dräneringsslangen (blå slang i bild nedan) när pumpen går och när den stannar ska det fortsätta rinna en liten stund. Om det inte gör det ska man rengöra dräneringsslangens munstycke.

I min dräneringsslang rinner inget alls. Slangens munstycke består av en mässingplug som skruvas på ett gängat plaststycke, denna går ta isär och där hade det samlats rostutfällningar så det var helt täppt. Rengjorde munstycket, tog en styv ståltråd och körde fram och tillbaka in i slangen, kunde nå ca en meter in i slangen, men inte riktigt hela vägen, kanske 30 cm som inte jag fick in tråden.
Men gick inte att få nåt att rinna ändå.

Har några frågor:

Hur är munstycket tänkt att fungera när det ser ut som att mässingpluggen sluter tätt mot plasten i slutet av slangen? Kan det verkligen rinna ut vatten där? :thinking:

När dräneringen inte fungerar, har man tappat den syresättande funktionen helt i syreaktivatorn då?

Någon som har ett tips om något bra sätt att rengöra en slang med 4 mm innerdiameter ca 1.5 m lång från rostutfällningar? Har inte gett mig på att demontera den från syreaktivatorn än då det betyder jag måste stänga av pump och göra allting trycklöst, det kräver lite planering.
Eller är det bara att köpa en ny komplett slang?

Vattenfiltersystem med syreaktivator och kontrollenhet, mässingplugg och blå dräneringsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inget problem att gå på anslutningen mot behållaren utan för stora åtgärder heller, och är väl där det är igensatt också. Det är bara ett litet hål för kontrollerad tömning av behållaren när pumpen stannat och luft in via blå vakuumventilen i toppen. Så om du ser till att bryta pumpen så den inte startar bara att lossa det som behövs där. Kanske kommer lite vatten först men inte i mängder och med tryck baklänges från hydropressen om det är ok i övrigt.

Har byggt liknande åt bönder häromkring som i de fallen bara ska se till att hydroforerna hålls lagom fyllda med luft. En mycket enkel konstruktion som man kan fixa på lite olika sätt och spara en slant sett till de dyra färdiga satserna för det. Och i ditt fall får man nog anta att verkan av den är helt obetydlig när inte cykeln med tömning/fyllning funkar då blir det inget luftöverskott som man vill ha.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Ok. Misstänkte att det kan bli problem när den inte kan tömma ut vattnet som det är tänkt. Får prova och se om jag kan lossa slangen vid behållaren och göra rent från det hållet också.
 
hahalj
Ok. Att man aldrig lär sig, det finns alltid mycket mer vatten kvar i systemet än vad man tror. Nåväl, nersprutad av ett par liter vatten så lyckades jag ändå ta loss slangen helt och rensa den från rost med ståltråd. Så nu flödar det fritt :D

MEN! Det sprutar rejält ur slangen. Med fullt vattentryck, under hela tiden som pumpen jobbar. Är det meningen? För det är ju inga små mängder vatten. Det satt ju en mässingplugg på slangens utlopp, skruvar jag in den så kan jag strypa vattenflödet så det bara skvalar lite. Är det detta den är tänkt att vara till för?
Vatten läcker från blå slang med mässingsplugg i en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpen jobbar upp trycket relativt snabbt till 4.5 bar, men stänger inte av förrän vid ca 5 bar. Och den sista 0.5 baren tar jäääättelång tid. Så det hinner rinna en hel del vatten genom dräneringsslangen. Rätt och rimligt?
Borde jag justera ner tryckströmbrytaren så den bryter redan vid 4 bar?

Tryckmätare på vattenledning visar 4.5 bar, med mässingskopplingar och ett rött vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpump med mätare visande 4.5 bar och diverse rördelar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Stryp med mässingsnippeln och prova , kan inte bli något fel , det ska väl sluta rinna därefter ett tag ?
Annars går det mycket vatten då trycket måste upp på 5 bar för att stanna
Tar låååång tid mellan 4,5 och 5 och sprutet ökar väl med att trycket kommer upp
 
  • Gilla
hahalj och 1 till
  • Laddar…
Ja om det rinner lite även när pumpen stannat så är det ok. Bara att strypa lite lagom ska inte behövas så mycket luft när det gått i princip utan också. Och att sänka stopptrycket till 4.5 bar kan ju vara vettigt i vilket fall när nu gränsen för pumpen inte verkar ligga så långt ifrån
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Sådär, maxtrycket sänkt till 4.5 bar. Höjde också mintrycket från 2.5 till ca 3 bar. Sparar nog lite körtid på pumpen och vi får lite bättre minsta tryck i kranarna.

Ännu ett par vattenproblem lösta, då siktar vi mot nästa på listan, renovera filterventilen, men det är ett annat ämne.
 
hahalj
Jag ser att effektförbrukningen i huset sjönk med ca 24 kWh dygnet efter tryckjusteringen. Tidigare har det legat hyfsat stabilt från dag till dag de senaste veckorna, men efter denna sänkning av maxtrycket verkar förbrukningen ha gått ner. Det indikerar ju att pumpen har fått arbeta hårt för de sista 10%-en i tryckökning. Om det stämmer motsvarar det en sänkning av årsförbrukningen på uppåt 8700 kWh ! Får ge det några dagar och se om det håller i sig...
 
  • Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Japp, konstaterar nu att sänkningen av effektförbrukningen håller i sig. Från att ha legat mellan 55-60 kWh per dygn innan tryckjustering så ligger det nu på 30-35 kWh. Ingen ändring i övrigt, ingen uppvärmning/kylning i huset etc.
Fantastiskt :D
 
  • Gilla
_Elman_ och 2 till
  • Laddar…
hahalj
Tja, så här svart på vitt så verkar det ju stämma, en besparing på knappt 500 kWh jämfört med augusti 2017.
Stapeldiagram visar elförbrukning per månad med besparing i augusti 2018 jämfört med 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_Elman_ och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.