Hej
:giggle:
Nu har vi fått en skiss enl. våra önskemål för vårt husbygge.
Börjar känna oss nöjda, men tänker om de någon som har några invändingar eller ser något som vi inte ser.
Sett att många andra fått mycket bra tips

• Arkitektoniska ritningar, husplaner, fasadvyer, sektionssnitt, måttangivelser, två våningar, designlayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak många kanske inte tänker på är hur ljud transporteras i ett hus. Bägge era tv apparater är inritade i mkt öppna utrymmen. Allrummet uppe är öppet både mot hallen nere och matplatsen (om jag ser rätt, eller är det en helvägg?) och vardagsrummet nere ligger ganska nära köket.

Fönstersättningen på entresidan tycker jag ser rörig ut när jag tittar på fasadritningarna och på baksidan stör det ögat lite att fönsterna på ovanvåningen är aningen smalare än på bottenvåningen.

Testa att rita in inredningen i klädkammaren till stora sovrummet. Går det att nyttja så ni tänkt? Jag tycker det ser svårinrett ut.

Personligen hade jag nästan förutsatt att ett så stort hus skulle ha badkar, men det är såklart upp till var och en.

Annars bra med rejäla sovrum och entré.

L lillanutten skrev:
En sak många kanske inte tänker på är hur ljud transporteras i ett hus. Bägge era tv apparater är inritade i mkt öppna utrymmen. Allrummet uppe är öppet både mot hallen nere och matplatsen (om jag ser rätt, eller är det en helvägg?) och vardagsrummet nere ligger ganska nära köket.

Fönstersättningen på entresidan tycker jag ser rörig ut när jag tittar på fasadritningarna och på baksidan stör det ögat lite att fönsterna på ovanvåningen är aningen smalare än på bottenvåningen.

Testa att rita in inredningen i klädkammaren till stora sovrummet. Går det att nyttja så ni tänkt? Jag tycker det ser svårinrett ut.

Personligen hade jag nästan förutsatt att ett så stort hus skulle ha badkar, men det är såklart upp till var och en.

Annars bra med rejäla sovrum och entré.
Hej :giggle:
Tack för svar! Vi har funderat på sätta en glasvägg på ovanvåningen ner mot matplatsen

Känns naturligt att ha badkar håller jag med om, men vi är inga som utnytjar de tyvärr och tanken är istället swimspa.

Ska kolla vad du pratar om ang. fönstren och klädkammare också :)(y)

BirgitS
Fundera på om det ska vara tre fönster i sovrummet där nere eftersom det inte är mycket vägg kvar till en bokhylla för en hemarbetsplats.

Köksön verkar vara opraktisk därför att när man har skalat grönsaker och skurit dem vid ytterväggen så måste man bära skärbrädan till bortre ändan av köksön innan de kan tillagas eftersom närmsta änden inte kan användas pga. hon. Jag skulle vilja vrida köksön 90 grader så att det blir lätt att flytta ingredienser mellan den och bänkskivan vid väggen, så att det blir kort avstånd mellan hällen och ugnen så att man kan ha uppsyn både över ugnen och stekpannan i stället för att hålla på och gå flera meter. Dessutom blir det trevligare för den som sitter vid köksön att ha ett fönster att se ut genom i stället för att bara se en vägg.

Risk för att det skvätter vatten på golvet när man häller av pastavattnet när lilla hon är så nära kanten av köksön.

I tvättstugan är det mer praktiskt om det man använder mest, dvs. tvätt, tork och städskåp är närmast innerdörren. I en groventré bör det finnas gott om plats för leriga och blöta skor.

På övre plan bör man markera var takhöjden är t.ex. 190 cm så man ser var det är möjligt att gå utan problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.