Hej
Till vårt bygge var det föreslaget Pex-rör från företaget som producerar huset. (det är väl rör av plast eller..?)
Min VVS firma undrade om jag hade några synpunkter på att de använder Prisol-rör istället efter som de inte jobbade med Pex.
Jag har inte en aning, har ni? ???

Vad gäller rören så är de ju godkända och vedertagna båda två. Prisol är väl mer beprövat, eftesom koppar har använts betydligt längre tid än plaströr.

Som jag ser det så är rörfirmans önskemål mycket viktigare än de skillnader som finns mellan materialen. Båda varianterna fungerar ju, men om rörfirman hellre drar prisol så är chansen rätt stor att jobbet blir bättre och snabbare utfört med prisol. Alternativet är att du drar PEX med en rörfirma som föredrar PEX, men din rörfirma gör säkert ett rätt bra jobb även med PEX. Vad jag har förstått så kräver inget av alternativen några nobelpristagare i rördragning.

Vi gjorde ett mycket aktivt val vad gäller koppar / pexrör och föredrog utan minsta tvekan pex.
Jag skulle aldrig bygga ett nytt hus med kopparrör, det kan jag säga. Pexrörets fördelar är ju främst dold förläggning och att rören är så släta att avlagringar sällan bildas. Ett kopparrör kan se ut som skit på insidan efter bara några år och man vill ju inte ha en massa fula rör som löper utanpå väggarna i badrummet...
Kopparöret ärgar på insidan och då samlas det upp avlagringar med tiden.
En van röris arbetar snabbare med pex än med koppar som kräver betydligt fler moment.

Däremot visar sig kopparöret ha en oväntad fördel - legionellabakterier trivs upp till tio gånger sämre i kopparör än i plaströr. Kanske inte är så konstigt eftersom koppar är giftigt för de flesta organismer...

Om du bestämmer dig för pex, dra inte rören direkt i platta eller vägg, utan lägg pengar på foderrör. Fördelarna är två: Dels upptäcker man läckor (vattnet kommer ut ur foderröret i stället för att läcka inne i en vägg), dels blir det busenkelt att byta ett rör om det skulle behövas.

Självklart rör-i-rör....

Så rörande eniga ni är ;) ;) ;)

Kunde bara inte låta bli....

Efter att nu ha dragit några meter PEX i huset konstaterar jag följande:

1. PEX var det självklara valet vid ombyggnaden och jag skulle göra likadant igen.
2. Att det är "busenkelt" att byta rör om det skulle behövas ställer jag mig MYCKET tveksam till. 15mm rören är ju rätt behändiga, men jag skulle vilja se den röris som drar ut ett pexrör av grövre kaliber som passerar en eller två kallboxfixturer vid väggar eller i bjälklag. Jag tror faktiskt det är helt omöjligt att få ut slangen - och ännu omöjligare att få dit en ny.....
3. Genom andras erfarenheter (F65!) har jag lärt mig att det lätt kan börja brinna när man löder rör, trots försiktighet. Även om någon annan är ansvarig så är det förknippat med en massa besvär och förseningar.
4. Sveno gör en klok kommentar tror jag. Om röris vill lägga prisol ska han nog få göra det. Tvinga inte någon att jobba med Pex. Varför man vill jobba med prisolrör istället för tex Wirsbos quickandeasy förstår jag dock inte.

Karl den 12.

Jag har i dagarna plockat ned 5m 55mm kopparrör på grund av att de har frysskador. Kall-tappvatten.
Dessa rör installerades 1949. Det jag kunde konstatera var att det inte fanns någon form av avlagring/ärg eller jox i dessa rör. De var invändigt som om de var nyköpta. Utvändigt så ser man ju att de inte var helt nya givetvis men även där var de i förbluffande fint skick.
Men om man ser på en rörbit (före kopparröret) där kopparröret var anslutet, (rörbiten är järn/galvat ca en dm långt 2" i diam) så var den fylld med kolsvart gegga och av den ursprungliga diametern på ca 50mm så fanns nu ett hål på ca 15 mm.
Jag skrapade bort geggan och lät den ligga i en hög ett par dagar och på den tiden så blev den röd som "räven".
Min teori är att geggan till mestadels består av järn.
Så jag tror inte att kopparrör i sig själv gör att det blir gegga i rören utan den kommer något annat ställe i installationen.
Så med samma förutsättningar så borde det väl bli lika mycket gegga i plaströr som i kopparrör.

3. Genom andras erfarenheter (F65!) har jag lärt mig att det lätt kan börja brinna när man löder rör, trots försiktighet. Även om någon annan är ansvarig så är det förknippat med en massa besvär och förseningar.
Nåja, det var ju hårda kopparrör som löddes. Prisol kan man ju löda om man vill vara överjävligt krånlig. Annars använder man ju klämkopplingar till Prisol.

I vårt hus finns rör av alla tre modeller. Själva montaget är ju otroligt enkelt med PEX Rör i Rör. Vi körde med PEX-varianten som man har klämringskopplingar. Är lite skeptisk till att värma på en hylsa. Hade dessutom inte verktyget (som säkert var avgörande faktorn) för att köra Wirsbos Quick n´Dirtymetod.

Jag vet dock inte om alla kopplingar är täta för vi har inte släppt på ngt vatten än.

Edit:
Jag slänger in följande rapport att läsa om man orkar:
http://www.byv.kth.se/avd/itek/pers/erikssto/astrirap.pdf

MP skrev:
Karl den 12.

Jag har i dagarna plockat ned 5m 55mm kopparrör på grund av att de har frysskador. Kall-tappvatten.
Dessa rör installerades 1949. Det jag kunde konstatera var att det inte fanns någon form av avlagring/ärg eller jox i dessa rör. De var invändigt som om de var nyköpta. Utvändigt så ser man ju att de inte var helt nya givetvis men även där var de i förbluffande fint skick.
Men om man ser på en rörbit (före kopparröret) där kopparröret var anslutet, (rörbiten är järn/galvat ca en dm långt 2" i diam) så var den fylld med kolsvart gegga och av den ursprungliga diametern på ca 50mm så fanns nu ett hål på ca 15 mm.
Jag skrapade bort geggan och lät den ligga i en hög ett par dagar och på den tiden så blev den röd som "räven".
Min teori är att geggan till mestadels består av järn.
Så jag tror inte att kopparrör i sig själv gör att det blir gegga i rören utan den kommer något annat ställe i installationen.
Så med samma förutsättningar så borde det väl bli lika mycket gegga i plaströr som i kopparrör.
Mycket intressant. Förvånande.
Det kanske beror på galvaniska strömmar, som ö-byggaren trodde. Det händer ju alla möjliga konstiga saker med järnet när det förbinds med en ädlare metall.
Det vore kul att höra hur det ser ut i ett helkopparsystem.
Jag hade en länk en gång i tiden till en sida som handlade om detta...men jag hittar den inte längre.

Okejdå, jag har inte satt mej in i exakt hur man värmer fast grejorna.

När jag var på Stuvsta rör och fick gratiskonsultation såg de allt annat än roade när de berättade att Wirsbo då försökte få sina värmekopplingar godkända för dolt montage. Har Wirsbo fått igenom dolt montage alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.