Gillar planlösningen generellt, men två badrum uppe? Och en sådan stor klädkammare vid föräldrasovrummet?

att nöja sej med 1,5 trots att man får bygga 2 våningar ? Lutande tak är kanske spännande men ....
Underliga hushörn - dubbla köldbryggor som bildas i en enda hushörna, är estetiken värt det ?
gaia

Redigerat av moderator:
Jag kunde inte se någonstans om att det diskuterats om hur huset kommer ligga i förhållande till andra hus och omgivning.
Det är så lätt att stirra sig blind på planlösningar utan att kikat på hur det kommer se ut när man tittar ut genom fönsterna,tex fri sikt eller rakt in i en vägg?, var man har solen under dagen,sovrum i väster= varmt när man ska gå och lägga sig eller i öster = du vaknar lätt (svettig) på sommaren,kvällssolen rakt in i rummet där tv står=du ser inget på tvn, hur man kan anlägga uteplatser osv.
Höjder, där du tex tänkte ha garaget blir för stor höjdskillnad då krävs det kanske en annan planlösning för att få till bra passager.
Gå ut på tomten och rita upp för dig hur planlösningen kommer se ut för att jämföra med omgivningen.
Och framför allt, gå och titta på andra hus hur de ligger i förhållande till varandra och vad ni gilla samt ogillar.
Lägg gärna in lite bilder på tomten och beskriv väderstrecken.

Trevlig planlösning i grunden, och du har redan fått bra synpunkter. Jag tittar på ett hus i samma storleksordning men från Willa Nordic, huset heter Manchester.

Jag är lite intresserad hur prisbilden ser ut för detta trivselhus, med din planlösning. Vad säger offerten?

Redigerat:
Hej
Mer förvaring skulle jag försöka få till. Om ni inte har kattvindar eller bra förvaring i garage så ser det ut att vara få ställen att förvara säsongsprylar och sällanprylar på.

Ytterkläder, både egna och besökares, tar ganska mkt plats. Ser ut att vara trångt om utrymme för dessa.

Bra att trappan ligger en bit in i huset. Då slipper man dra grus och sand upp och ner i trappen varje gång man passerar entrén. Tänk att det fortfarande ritas 1,5-planshus med trappen direkt innanför dörren - helt kasst.

Lycka till med bygget!!

Gillar förslaget på planlösning.

Har dock inte läst alla kommentarer så detta kan redan ha berörts.

Vad gäller bastun så skulle jag titta närmare på plac och sedan hur den konstrueras, finns en del skilda uppfattningar i de frågorna så hör med kunnigt folk, inte bara säljare.

Men spontant skulle jag välja att ha bastun nära en uteplats, finns ju inget skönare än att kunna gå ut och svalka sig i nattluften mellan bastuvarven, och beroende på hur nära grannar m.m. finns så kan ju en o annan rullning i snön vara trevlig på vintern.

//

Ser nog bra ut. Snygg fasad också.

Stort kök. Jag skulle hellre sätta kvadrater i matsalen än i köket, fast där hade ni ju utrymme på sidan om förstås.

Är det skjutdörr till gäst-/arbetsrummet? I så fall ok, detta borde nämligen kunna tas i bruk som sovrum senare. Själva har vi gjort alla rum så neutrala som möjligt så att användningsområde kan ändras. Senare när fler rum står tomma kanske man vill ha syrum, hobbyrum, tv-rum, datarum, servercentral, rum för andlig rekreation eller vad som helst. :)

Dödytor också ok, om man bestämt sig för att satsa på ljus och rymd och vill ha det så. Lyssna inte för mycket på vad jag och de andra tycker! Man vet ju själv om budgeten håller med tanke på inkomstnivå.

Ingången till bastubadrummet uppe skulle jag nog flytta till allrummet.

Annars stort, fräscht och luftigt! För stort? Nej, det finns nog par som bor ensamma i 400 m2 också!

Om det är det här ni drömt om så är detta rätt hus att bygga.

Tycker inte alls det är för många dödytor, övervåningen är mkt effektiv, bottenvåningen är luftig, men ändå med avgränsningar. Min tanke, då vi har ett kök som liknar ert, är att spisen blir åt fel håll. Ni står med ryggen åt hallen till. Att göra en så stor rektangular köksö på den ledden..nej jag skulle föredra en mer kvadratisk ö, eller en mer konventionell "bardiskutvikning 90 grader ut från fönstersidan, eller köksö på den ledden alltså 90 grader mot långsidan.
Jättetrevlig planlösning!

Mikael_L
Hur går det fabrikörn?

Jag är i startgroparna att spruta ut idéer, men vill ju först få lite feedback hur era tankar går nu?

Det hela ser väldigt trevligt ut. Jag skulle dock göra följande modifieringar:

Trappen ned i hallen istället för vardagsrummet
ta bort bardelen i köket. Vem skall sitta där och vem skall vara "korvgubben"?
Varför två tvättställ i stora badrummet? hur funkar bastu med snedtak (halva laven hamnar väl närmast yttervägg)? Tycker det verkar lite forcerat med bastun överhuvudtaget - behövs den?
Varför franska balkonger i sovrummen. Kommer aldrig att nyttjas och gör rummen mindre flexibla. Satsa på mer förvaring i dessa rum.
Jag skulle inte göra två så stora badrum. Om ni vill ha ett mer värdefullt hus den dag det ska säljas, se till att det finns potential för ett fjärde sovrum uppe.
Gör gärna ett torkrum i anslutning till tvättstugan. Har det själv med en avfuktare - bästa rummet i hela huset.
Lycka till.

Hej! Har du byggt huset än? Jag vill bygga Trivselhus c007 och gillar din gallerigång...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.