Ska göra en utbyggnad på huset och vi kommer få rätt långa reglar i bjälklaget. Jag vill göra en lösning som är enkel för att då blir personalkostnaden mindre och med så låg mtrl kostnad som möjligt.
Vi har bara möjlighet att ha ett fack.
En bärande vägg som kommer vila på detta golv/bjälklag(som i sin tur takstolarna vilar på.
2 lager golvspånskiva.

Alt 1. ca 5,5m bärlina med standard 45x220 cc30 med kortlingar
nackdelar:
- Då kommer den bärande väggen att gå längs med reglarna i bjälklaget (därav de två 90x90 reglarna)
- Det kommer vara ett mer komplicerat jobb att fästa reglarna => dyrare arbetskostnad.
- mtrl kostnad bärlina ca 7000kr

alt 2 ca 6,3m bärlina 90x270 cc40.
- Dyrare material (limträbalkar).
- Enklare konstruktion => lägre arbetskostnad.
- minst 5 ggr dyrare mtrl kostnad.

Hur skulle ni resonera?
alternativ 3?

PS bifogar ritning på de två alternativen

• Teknisk ritning för bjälklagskonstruktion med mått och två olika bärlinaalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över bjälklag för husutbyggnad med måttangivelser och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker bägge alternativen är heltokiga ur konstruktionssynpunkt. Enklaste lösningen (materialoptimalt) är troligen att placera en kraftig limträbalk som bärlina på mitten i tillbyggnadens längdriktning och sedan placera bjälkar av konstruktionsvirke c/c 600 mm på tvären. 45x195 C24. Om konstruktionshöjden behöver minskas så får man fälla in bjälkarna med balkskor. Rätt typ av takstol kan vara självbärande så den behöver inte vila på någon vägg.

Vem har hjälpt dig räkna på alternativen? Åtminstone alternativ 2 är häftigt överdimensionerat.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det är en konstruktör
En rättelse dock, alternativ 2 behöver inte två lager golvspån

På grund av tidspress att få in allt så vi kan få startbesked i tid innan sommaren så valde vi att köra på alternativ 2

justusandersson skrev:
Jag tycker bägge alternativen är heltokiga ur konstruktionssynpunkt. Enklaste lösningen (materialoptimalt) är troligen att placera en kraftig limträbalk som bärlina på mitten i tillbyggnadens längdriktning och sedan placera bjälkar av konstruktionsvirke c/c 600 mm på tvären. 45x195 C24. .
Hur kraftig limträbalk tror du det behövs?

Med normal nyttig last på 2 kN/kvm och med hänsyn till max nedböjning och sviktkrav: 90x315.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag måste tyvärr korrigera mig. Jag jämförde med fel siffra när det gällde nedböjningen. Lämplig dimension bör vara 90x405. Ber om ursäkt.

Men det skulle ju stå en vägg som dessutom bär takstolar på detta bjälklag också. Är det med i beräkningen?

Tror nog att det lutar mer åt att det kanske blir en stålbalk i stället då?

Jag har inte räknat vare sig med takstolslast eller en mellanvägg. Egenvikten av en mellanvägg ryms emellertid i kalkylen. Med den begränsade spännvidd det är fråga om samt att det är en enplansutbyggnad tycker jag att man skall välja en fribärande takstol.

Man måste nästan veta lite mer för att kunna diskutera limträ eller stålbalk. Vad är det som har störst prioritet? Är det konstruktionshöjden? Stål kan vara enda lösningen i många sammanhang, men att kombinera stål och trä blir alltid lite tetigt. Sedan är det som regel dyrare och har ofta längre leveranstid.

Det går bra med en synlig balk för det kommer vara 250cm i takhöjd så det finns utrymme för balk, men när vi passerar 40cm så börjar den bli lite väl "dominerande"

I ritningsutkast 1 i trådstarten har konstruktören valt 2st 90x225 limträbalkar där den bärande väggen är placerad.
Skulle det inte kunna gå med tex 2st 90x315 som balk?

Man kan laborera med limträkvalitet och andra breddmått. Går du upp till högsta limträklass, L40s, så fungerar 115x360 eller 190x315.

justusandersson skrev:
Man kan laborera med limträkvalitet och andra breddmått. Går du upp till högsta limträklass, L40s, så fungerar 115x360 eller 190x315.
Tack för hjälpen

oavsett vilket så kommer det bli en rejäl balk :)

Väcker den här tråden till liv igen
Det hela slutade med att vi körde på limträ 90x270 cc 40cm
Spännvidd blir ca 6m
Efter att ha flytspacklat golvet i vardagsrummet har jag nu mätt golvet på övervåningen och som jag väntat mig så är det nedböjning av balken. Det är ju trots allt en del last nu, gips och allt är på plats, bara golv kvar

Men vad som oroar mig är hur mycket det är en nedböjning på 10mm från vägg till hjärtväggen.

Jag har två frågor:
1 är 10mm något att oroa sig för? Jg menar nu är det höst, men vad händer på vintern?
2 om det är ok, vågar jag mig på att flyspackla eller ska jag strunta i det? Det är ju ytterligare minst 1 ton last

Edit Det framgår inte av ritningarna som jag bifogat men det är en bärande vägg som delar av övervåningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.