Hej,

Vi planerar ett kök i ett nytt hus. Vad tror ni om följande lösning?

Har någon erfarenhet från att placera spishällen i ett hörn, fördelar och nackdelar?

Tack på förhand!

/Hanna

• top.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • right.jpg
    Skapa konto
Hej
Mina föräldrar hade spishällen i hörnet, de gillade det inte alls, blev väldigt trångt om man stod 2 personer vid spisen samtidigt, så det beror lite på hur ni gör vid matlagning, står man båda två där och rör i sås och steker kött t.ex så kan det kännas trångt...

Hälsningar
Clas

Hemmakatten
Vad jag reagerar påi köket är den enda, och inte särskilt breda öppningen in till köket. Jag har sett att väldigt många kök har liknande planlösningar, förmodligen för att få till en köksödel.

För mig är detta inte praktiskt. Det kommer att bli krockar när folk ska gå ut och in i köket. Öppningen är för smal för att två personer kan mötas. Dessutom blir det stopp om någon öppnar kyl eller frys.

Det bästa är att ha två vägar in i köket och då en helt fristående köksö.

Har du ingen riktig ritning där man ser var fönster, dörrar mm sitter? Var går man t ex in till köket?

Har häll i hörnet, det är perfekt tycker jag. Jag låter iofs aldrig någon annan lägga sig i min matlagning så problemet att stå två vid spisen har jag inte upplevt.

Tack för all input. Här kommer en planlösning för hela nedervåningen. Huset är ett Myresjöhus Linden, men vi tänker förlänga huset 60 cm på mitten så att köket blir 60 cm bredare än på planlösningen.

Vi ska också sätta in en dörr ut från köket så att vi får två fönster och en dörr mot uteplatsen i öster.

Tror ni verkligen att öppningen blir för liten? Vi har ett kök nu med en vanlig dörröppning och har aldrig upplevet det som för trångt.

Min oro är att det ska upplevas som trångt med spisen i hörnet om man vill röra i var sin kastrull, men frågan är hur ofta det verkligen händer...

Mer synpunkter?

• planlosning.PNG
    Skapa konto
Ahh nu hajjar man... Ser jättebra ut. Tycker absolut ni ska ha spisen i hörnet. I och med att ni har en så stor bänkyta brevid så blir det inga problem även om ni vill laga mat tillsammans. Blir estetiskt mycket mer tilltalande också.

Tack Gurravasa. Jag blir mer och mer övertygad om att vi ska placera spisen i hörnet. Nu fattas bara att vi skriver på kontraktet också... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.