Hej
Ny här
Har precis köpt ett hus och undrar syftet och funktionen med dessa?
Har förstått detta är returledningen från golvsllingorna.
Bara den ena känns varm ( längst till höger )
Förra ägaren sa man ska bara "snurra" dessa då då för att få i gång flödet ?

• Tre rör med ventiler, sannolikt golvvärmeretur, där endast det högra röret verkar vara aktivt med värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad i hela helv....?!

Det där är s.k slottsvred, den uråldriga föregångaren till den moderna radiatorventilen. Hur fullständigt antikt är golvvärmesystemet om det sitter såna?

Deras funktion är enkel; du vrider dem medurs eller moturs för att öka eller minska flödet genom ventilen (dvs hur mycket värmevatten som flödar genom slingan, dvs hur mycket värme du får på den slingan).

torparavgrund torparavgrund skrev:
Vad i hela helv....?!

Det där är s.k slottsvred, den uråldriga föregångaren till den moderna radiatorventilen. Hur fullständigt antikt är golvvärmesystemet om det sitter såna?

Deras funktion är enkel; du vrider dem medurs eller moturs för att öka eller minska flödet genom ventilen (dvs hur mycket värmevatten som flödar genom slingan, dvs hur mycket värme du får på den slingan).
Som jag har förstått så är slingorna injutade i betongen. Tycker du man ska byta ut slottsvreden ?för känner bara värme i en av dom. Sen är den i mitten lite trög. Dom andra gå snurra till höger mer än den

Stryp den som är varm och se om flödet flyttar till de andra slingorna?

Känns inte som dom andra blir varma , har vridit den längs till höger mot vänster ,

Så här e det

• Tre gamla järnrör med ventiler och rost, monterade mot en vägg.
    Skapa konto
Känner rören under slottsvreden den längst till höger är varm under men inte dom andra
Kan det sitta smuts eller luft i systemet ?

Min pump som är inkopplad sedan 2020
Har 2 element ( gamla variant ) i påbyggnads delen
Där e dom varma o verkar funka bra
Golvet har egen termostat har satt den på max 35grader
Kör kurva 9.2
Innan det var gas

• Information om värmepumpen NIBE VVM S320, med serierummer och version, visas på en skärm.
    Skapa konto
Lustigt system, måste vara gammalt där man gjutit in kopparrör!?

Men iaf så har man slottsventilerna som strypventiler för att justera flödet och därigenom effekten på golvvärmen.

Öppnar du ventilen så ska flödet över kretsen öka och det ska bli varmare om ventilen funkar som det ska.

Är slingorna till olika delar hade jag nog butt ut dom mot moderna termostater.

Har haft det i tankarna , för den i mitten känns trög

Det måste ju finnas några returer nånstans, hur ser det ut där?

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Ser ut så här

• Ett litet rum med vattenrör, ventiler och kopplingar mot väggen.
    Skapa konto
Där har du också slottskranar och jag antar att du har varit och ruckat/öppna dessa fullt också - det räcker att bara en sida stryper och den andra sidan hålls fullt öppen

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Där har du också slottskranar och jag antar att du har varit och ruckat/öppna dessa fullt också - det räcker att bara en sida stryper och den andra sidan hålls fullt öppen
Ja det är dom där nere till vänster, det e dom jag tyckte bara en var ”varm” för känner värme i golvet på vissa platser typ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.