Har sett att det varit lite diskussioner om vilka nätverksmiljöer ni har hemma så jag tänkte väl då att det kanske kan finnas någon som har lite koll :rolleyes:.

Till saken hör att jag är på jakt efter en swich som skall vara fläktlös. Till det så vill jag även ha PoE på de flesta portar och den kombinationen verkar vara ganska svår att matcha.

Någon som har koll?

Är på jakt efter en med typ 24 portar, rackmonteringsbar och helst inte över 3000.
 
Spontant skulle jag säga en HP 2610. Finns med 24 portar och PoE stöd, men de ligger nog runt 5000 i pris. De är dock av mycket god kvalité.
Du har även HP 2520 som är fläktlös som 8-portars men har så kallad "variabel fläkt" på 24-portarsmodellerna. De är oftast väldigt tysta ändå eftersom fläkten endast varvar upp vid behov. De ligger runt 3000 i pris.

Jag skulle säga att det är liknande hos de flesta tillverkare. Har de ens en 24-portars fläktlös är den sällan med PoE. Har den även PoE ska den vara ganska rejäl och genomarbetad för att vara fläktlös...

8-portars fläktlösa PoE kan du hitta hur många som helst för säkert under tusenlappen utan någon större insats. Det fanns även förut (och säkert vissa tillverkare som har så fortfarande, att man gjorde större PoE-switchar, t ex 24-portars, där 12 av dem var PoE-portar, kan du hitta en sån kan du säkert komma ner i pris.

Tillägg: Såg just att Dustin har kampanj på HP-switchar till 10/2. Passa på där kan du kanske hitta en bra deal!
 
Har en netgear gs110p som du kan få köpa. Har 8+2spf. Ingen fläkt i den. Skälet till att jag inte använder den är att Poe gör alla enheter varma när 48v görs till vad den nu vill ha.
 
Om inte TS är intresserad av switchen är jag det!
 
jag hoppar switchen :)
Måste ha något med 24 portar och rackmonteringsbart då jag bara har ett kvartsrack (som jag tänkte skulle bli välorganiserat och så långt ifrån mina andra tidigare röriga rack)
 
Har börjat inse att man kanske får tänka bort PoE,
Vilket märke får man mest för pengarna (i 24 portars segmentet)?
 
Nästan alla tillverkare har en bra 24 portars. Hp, Dell, Netgear, Dlink, Zyxel osv. Titta efter en switch med full fart på bakplanet, drar lite watt samt har några SPF portar o livstidsgaranti. Zyxel verkar fin men ser ut att dra 18w(spec) o det tycker jag är för mycket men det kanske är peak. Just nu drar min netgear 5watt, har 12 av 24 portar i bruk.

Du kanske skall kolla på detta som ett komplement, http://www.ebay.co.uk/itm/12-port-p...095?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a23978d47 ifall du sätter i 24v så kan du driva kameror osv. ifall du har 48v så driver du enligt 802.3af vilket är passiv 100mbit max.
 
Redigerat:
TrollMann skrev:
Zyxel verkar fin men ser ut att dra 18w(spec) o det tycker jag är för mycket men det kanske är peak. Just nu drar min netgear 5watt, har 12 av 24 portar i bruk.
Jag har en Zyxel GS1910-24 och jag tror effektförbrukningen står sig mycket bra, men jag har inte mätt. 18W är max enligt spec. För Netgear GS724T anges max till 21.5W.

Hur mäter du effektförbrukningen? Zyxeln matas med 230V och det är tyvärr krångligt att göra en korrekt mätning. En billig effektmätare skulle jag inte lita på när det gäller elektronikprylar som drar några Watt. Om jag skulle ge mig på att mäta blir det nog med hjälp av en strömprob och någon mattefunktion i oscilloscopet.

Jag är mycket nöjd med Zyxeln, och priset är svårslaget.
 
Det är lite av ett problem med switchar, det skrivs bara peak power och ej nominellt värde också. Min matas också med 230v men i admin interfacet för green ethernet står det hur mycket den drar(watt) och hur mycket man sparat med att slå på short cable. Jag tror att nästan alla från 2010 och framåt drar rätt lite kräm, men äldre kan dra extremt mycket.

Tittar man på Zyxel spec så ser det riktigt bra ut, mycket sjysta features men att hitta supportsidan för den(search var nere och navigering till supporten sög) var svår, hittade user guide på http://zyxel.ru/sites/default/download/GS1910-24/user_guide/UserGuide_(X)GS1910_series.pdf ifall någon är intresserad.
 
Jag mätte för skojs skull på min ZyXEL GS1910-24, Voltcraften är väl inget precitionsinstrument direkt men den mäter ju fasförskjutningen.
6,1W måste väl anses som helt ok med 8 aktiva anslutningar.

2013-02-08 06.29.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Set ser ju bra ut!
 
Vilken väljer ni och varför?
Vill ha något som jag kan konfa via webgränssnitt.
Behöver dock inte göra några inställningar vad jag vet.

Kommer ha min router med 3G-4G in på en port, sen resten av nätverket kommer vara
3-4 datorer samt en skrivare och någon nätverkskamera. Inget avancerat.

ZYXEL GS1910-24 24 PORT GIGABIT SMART MANAGED SWITCH
http://www.dustinhome.se/product/5010663183/zyxel-gs1910-24-24-port-gigabit-smart-managed-switch/

Netgear Prosafe 24-port Gigabit Smart Switch GS724T-300
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=607016
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.