179 läst · 2 svar
179 läst
2 svar
Swegon R5 Genius FTX på kallvind
Hej,
Jag har ett hus med kallvind och har nu en Swegon R5 Genius (inte R5-H varianten) installerad på denna kallvind. Installatören menade att det går bra med detta aggregat även om R5-H är egentligen tänkt för kalla utrymmen. Hen påstår att det finns ingen skillnad mellan de två varianterna vad gäller konstruktion och isolering.
Jag föredrar den vanliga R5 varianten eftersom den finns som ”Genius” variant vilken har mera funktioner.
Nu undrar jag om det finns några risker med att ha den på en kallvind. Vad är det värsta som kan hända? Är inte så intresserad av garanti men mer om det blir kallras under vintern eller dylikt. Eller om aggregatet går sönder mycket snabbt (typ inom 5 år).
Jag har såklart möjlighet att tilläggsisolera aggregatet - det har jag inte gjort än. Alla rör på vinden är såklart isolerade med stenull och ståltråd. Vem har erfarenhet med det här och kan säga vad som gäller? Borde jag överklaga det här och kräva en r5-h eller funkar det bra med r5?
Borde tillägga att min kallvind mest inte blir kallare än 1-2 c. Det kan dock bli rätt hög fuktighet där uppe.
Jag har ett hus med kallvind och har nu en Swegon R5 Genius (inte R5-H varianten) installerad på denna kallvind. Installatören menade att det går bra med detta aggregat även om R5-H är egentligen tänkt för kalla utrymmen. Hen påstår att det finns ingen skillnad mellan de två varianterna vad gäller konstruktion och isolering.
Jag föredrar den vanliga R5 varianten eftersom den finns som ”Genius” variant vilken har mera funktioner.
Nu undrar jag om det finns några risker med att ha den på en kallvind. Vad är det värsta som kan hända? Är inte så intresserad av garanti men mer om det blir kallras under vintern eller dylikt. Eller om aggregatet går sönder mycket snabbt (typ inom 5 år).
Jag har såklart möjlighet att tilläggsisolera aggregatet - det har jag inte gjort än. Alla rör på vinden är såklart isolerade med stenull och ståltråd. Vem har erfarenhet med det här och kan säga vad som gäller? Borde jag överklaga det här och kräva en r5-h eller funkar det bra med r5?
Borde tillägga att min kallvind mest inte blir kallare än 1-2 c. Det kan dock bli rätt hög fuktighet där uppe.
Jan dB skrev:
Skillnaden ligger i andra saker än isolering. H aggregatet har en storlek som gör att man kan ta den genom en normal vindslucka. Den har också en layout på inkommande och utgående luft som passar liggande montage där anslutningar kommer in och ut från båda kortsidorna. Det gör även att byta filter kan underlättas. Men en bra ide är att kondensisolera aggregatet med någon form av cellgummi ca 10 mmJan dB skrev:
Hej,
Tack för svaret! Ja om det är enda problemet borde det väl vara okej. Aggregatet står redan där uppe och jag har gott om plats på vinden. Tilläggsisolering med cellgummi är en bra idé! Annars finns det alltså inga större skillnader med H-varianten? Tänkte om den är kanske IP65 klassad eller så. På bilderna ser den inte ens ut att vara bättre isoleradH Håbbe01 skrev:Skillnaden ligger i andra saker än isolering. H aggregatet har en storlek som gör att man kan ta den genom en normal vindslucka. Den har också en layout på inkommande och utgående luft som passar liggande montage där anslutningar kommer in och ut från båda kortsidorna. Det gör även att byta filter kan underlättas. Men en bra ide är att kondensisolera aggregatet med någon form av cellgummi ca 10 mm
Klicka här för att svara