349 läst · 6 svar
349 läst
6 svar
Swegon Casa R5H där tillluftsfläkt gett upp
Knoppar av min diskussion om trasig tilluftsfläkt från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oekar-oeverdrivet-mycket-vid-kyla-ute.537649/
---
Summering:
Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2024.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Mina fläktar ligger betydligt högre. Till 70%, från 71%. Temp. 17C.
Bergvärme börvärde 20C. Boyta 200 kvm.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.
---
Vill inte hi-jacka tråden för mycket så jag försöker fatta mig kort.
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...
---
Dagens besök av installatör. Omstart och återställning av larm. Både via kontrollpanel och genom att dra kontakten. Samma problem kvarstod. Funktionskoll av alla fläktar och återvinning u.a.
Testade att höja tempen från 17 till 19 i pumpen u.a.
Urkoppling/inkoppling av kontakt för tillluftsfläkt verkar ha löst problemet tillfälligt.
Nuvarande inställningar, bergvärme 20, pumpen 18 (dvs 1 grad högre än tidigare).
Efter ca 20 minuters drift larmar den åter om tilluftsfläkt fel.
Nu väntar reklamation & byte av fläktmotor
https://www.byggahus.se/forum/threa...oekar-oeverdrivet-mycket-vid-kyla-ute.537649/
---
Summering:
Har oxå ett relativt nytt aggregat (R5H) som driftsattes sommaren 2024.
Idag klappade systemet ihop. 0 RPM på tilluft. Enligt installatören kan det bero på behov av filterbyte. Bor i Stockholmsområdet.
Jag har den enklare kontrollpanelen (Swegon CASA Smart Kontrollpanel SC10) utan nätverkskoppling så jag kan inte se i detalj hur systemet jobbar. Kontrollpanelen är fullkomligt undermålig.
Jag håller med tidigare talare - har ännu inte hittat vad som ska anses vara Smart med systemet.
Mina fläktar ligger betydligt högre. Till 70%, från 71%. Temp. 17C.
Bergvärme börvärde 20C. Boyta 200 kvm.
Iom att mitt system för tillfället är ur balans så ska man nog ta temperaturerna med en nypa salt. Återkommer med nya siffror när det är på banan igen.
---
Vill inte hi-jacka tråden för mycket så jag försöker fatta mig kort.
Efter hård omstart och dammsugning av filter så försökte systemet starta upp i normalläge men föll tillbaka till stopp med alla möjliga alarm. Har beställt nya filter men tvivlar på att det är det som är felet. Installatör kommer imorgon em.
Systemet har fungerat utan problem hittills men jag är inte helt nöjd med ljudnivån. Likt TS skulle jag hellre köra systemet på 50% för att minimera alla oljud. Speciellt värmeväxlaren har ett oskönt periodiskt ljud.
Aggregat på vinden. Har ett gäng dämpare. Tyvärr lite kort sträcka till första frånluftsdon. Nästa FTX system skulle jag kravställa på helt annat vis. Tror dock inte att jag skulle välja FTX igen 😉...
---
Dagens besök av installatör. Omstart och återställning av larm. Både via kontrollpanel och genom att dra kontakten. Samma problem kvarstod. Funktionskoll av alla fläktar och återvinning u.a.
Testade att höja tempen från 17 till 19 i pumpen u.a.
Urkoppling/inkoppling av kontakt för tillluftsfläkt verkar ha löst problemet tillfälligt.
Nuvarande inställningar, bergvärme 20, pumpen 18 (dvs 1 grad högre än tidigare).
Efter ca 20 minuters drift larmar den åter om tilluftsfläkt fel.
Nu väntar reklamation & byte av fläktmotor
Oldboy sa:
Jag avvaktar med att döma ut aggregatet men jag kan säga såhär, jag förväntar mig hög kvalité av aggregat som kostar 30". Dit hör inte glappkontakt och dåliga lödningar.
Det gjordes inga djuplodade undersökningar av ev. glapp av ventilitionsfirman.Är det verifierat att det är själva fläktmotorn som felar?
I mina öron låter det som att det är glappkontakt i själva kontakten.
Jag har även i andra trådar om R5-H som krånglar fått misstanken att det mkt väl skulle kunna vara olika typer av glappkontakter som spökar. Just kontakter är ökända för att orsaka glappkontakt för elektroniksignaler, men även lödningarna på kretskortet kan ofta vara dåliga.
Tyvärr är just glappkontakter också
notoriskt svåra att detektera.
Jag avvaktar med att döma ut aggregatet men jag kan säga såhär, jag förväntar mig hög kvalité av aggregat som kostar 30". Dit hör inte glappkontakt och dåliga lödningar.
Precis!C cheese skrev:
Jag jobbar med kvalitet, och även seriösa verksamheter stöter ibland på oförutsedda problem. Det väsentliga är hur man hanterar problemen.
Eftersom jag också investerat i ett R5-H och driftsatt det nu i slutet av dec 2024 så är jag mkt intresserad av hur det här utvecklar sig. En orsak till att jag köpte just detta system är att en ventfirma sa att det var deras mest bekymmersfria system...
Samma här, samma aggregat och av samma anledning. Driftsatt I början av dec -24 och inköpt i maj -24.Oldboy skrev:
Precis!
Jag jobbar med kvalitet, och även seriösa verksamheter stöter ibland på oförutsedda problem. Det väsentliga är hur man hanterar problemen.
Eftersom jag också investerat i ett R5-H och driftsatt det nu i slutet av dec 2024 så är jag mkt intresserad av hur det här utvecklar sig. En orsak till att jag köpte just detta system är att en ventfirma sa att det var deras mest bekymmersfria system...
Följer tråden och utvecklingen!
@cheese tycker du det är värt att uppgradera till smart access?
Jag har inte smart access. Enda orsaken till att jag funderar på att installera det är för att få en bättre överblick hur systemet arbetar. Jag skulle helst vilja se data över förbrukad energi vs. "gratis". Men den datan tror jag inte finns tillgänglig utan det verkar bara vara temperaturer och fläkthastigheter.
Möjlighet att styra systemet via en app hemma eller på stan är jag inte intresserad av alls.
För 3000:- kan jag göra roligare saker.
Möjlighet att styra systemet via en app hemma eller på stan är jag inte intresserad av alls.
För 3000:- kan jag göra roligare saker.
Väntar fortfarande på ny fläkt men det verkar ha varit lite strul med handläggningen hos installatör/grossist.
Ev. att det dyker upp en fläkt torsdag/fredag nästa vecka.
Märks dock ingen större skillnad på luften här hemma. Har bara öppnat 2 gamla fasadventiler och en spaltventil på nedervåningen. Luftfuktigheten ligger på drygt 40%.
Ev. att det dyker upp en fläkt torsdag/fredag nästa vecka.
Märks dock ingen större skillnad på luften här hemma. Har bara öppnat 2 gamla fasadventiler och en spaltventil på nedervåningen. Luftfuktigheten ligger på drygt 40%.
Klicka här för att svara