363 läst · 11 svar
363 läst
11 svar
Swegon Casa R2
Hej! Jag har som rubriken lyder ett aggregat från Swegon Casa R2 i min lägenhet. (Brf med 56 lägenheter.)
Mitt aggregat måste vara ett måndagsexemplar då jag dels haft problem med att matoset trängde in i tilluftkanalen så att det luktade matos i sovrummet när vi lagade mat. Det tog ventilationföretaget 275 dagar att åtgärda det felet! Två besök utan att hitta felet med faktura till brf. Efter anmälan till Miljö- och hälsoskyddsinspektören kom ett föreläggande till brf om att oberoende part skulle göra en inspektion. Inspektionen gjordes och felet hittades. (Förmodligen ett fel redan vid installation.)
Nu i dagarna så hade vi strömavbrott i stan och när jag kom hem så hade spisfläkten gått igång och uppvärmningen var nere i 13 grader, inställd innan strömavbrottet på 25 grader. Jag har ställt upp värmen till 25 grader igen men aggregatet värmer bara upp till 19 grader. Aggregatet har tappat andra inställningar också. (Fel på kretskort?)
Är det normalt att aggregatet ska tappa inställningar? Om inte, vad kan vara fel?
Finns det andra vanliga problem med Casa R2?
Jag är mycket besviken på detta aggregatet då det även är i stort sett verkningslöst när det är inställt på ”Sommarnattskyla”. Inte aktiv nu men var aktiv under perioden 15/5 till 17/9 2024
Intresset från ventilationsföretaget och brf har ju tidigare inte varit stort så jag hoppas på att erfarenheten som finns här kan hjälpa mig en bit på vägen.
Mitt aggregat måste vara ett måndagsexemplar då jag dels haft problem med att matoset trängde in i tilluftkanalen så att det luktade matos i sovrummet när vi lagade mat. Det tog ventilationföretaget 275 dagar att åtgärda det felet! Två besök utan att hitta felet med faktura till brf. Efter anmälan till Miljö- och hälsoskyddsinspektören kom ett föreläggande till brf om att oberoende part skulle göra en inspektion. Inspektionen gjordes och felet hittades. (Förmodligen ett fel redan vid installation.)
Nu i dagarna så hade vi strömavbrott i stan och när jag kom hem så hade spisfläkten gått igång och uppvärmningen var nere i 13 grader, inställd innan strömavbrottet på 25 grader. Jag har ställt upp värmen till 25 grader igen men aggregatet värmer bara upp till 19 grader. Aggregatet har tappat andra inställningar också. (Fel på kretskort?)
Är det normalt att aggregatet ska tappa inställningar? Om inte, vad kan vara fel?
Finns det andra vanliga problem med Casa R2?
Jag är mycket besviken på detta aggregatet då det även är i stort sett verkningslöst när det är inställt på ”Sommarnattskyla”. Inte aktiv nu men var aktiv under perioden 15/5 till 17/9 2024
Intresset från ventilationsföretaget och brf har ju tidigare inte varit stort så jag hoppas på att erfarenheten som finns här kan hjälpa mig en bit på vägen.
Når inte tilluften upp i rätt temperatur får elbatteriet sin startsignal för att hjälpa till att nå rätt tilluftstemperatur? så har ditt aggregat elbatteri som är ett tillbehör? 25 grader är också väldigt högt värde. Tempen anger inte önskad rumstemperatur utan tilluftens temp och bör ligga på omkring 18 grader.
Dålig nattkyla beror ofta på dålig placering av friskluftsintaget utanför bostaden och oisolerade kanaler. bästa är marknivå i norrläge och sämsta är takmontage
Dålig nattkyla beror ofta på dålig placering av friskluftsintaget utanför bostaden och oisolerade kanaler. bästa är marknivå i norrläge och sämsta är takmontage
Inget elbatteri vad jag vet eller har blivit informerad om. Har haft inställningen 25 grader under ett par månader för att få upp temperaturen till 22 grader i lägenheten. Nu ser jag också att tilluftstemperaturen sjunkit till 16,3 grader trots inställning på 25 grader.H Håbbe01 skrev:Når inte tilluften upp i rätt temperatur får elbatteriet sin startsignal för att hjälpa till att nå rätt tilluftstemperatur? så har ditt aggregat elbatteri som är ett tillbehör? 25 grader är också väldigt högt värde. Tempen anger inte önskad rumstemperatur utan tilluftens temp och bör ligga på omkring 18 grader.
Friskluftsintaget sitter på fasaden så det kan ju vara en orsak till dålig nattkyla under sommaren.
Håller den inte temp på tilluften bättre än som du säger så kan man tro att el värmaren lagt av för tilluft (om sån finns) eller att rotationen på trumman avstannat på värmeväxlaren. Men åtminstone borde det sista ge larm. Är filter bytta? borde ge larm men man vet ju aldrig. Är de för skitiga så stänger maskinen ned.
Filter byttes 13 juni och de ser inte alltför dåliga ut.H Håbbe01 skrev:Håller den inte temp på tilluften bättre än som du säger så kan man tro att el värmaren lagt av för tilluft (om sån finns) eller att rotationen på trumman avstannat på värmeväxlaren. Men åtminstone borde det sista ge larm. Är filter bytta? borde ge larm men man vet ju aldrig. Är de för skitiga så stänger maskinen ned.
Det är för litet luftflöde i en bostad för att man ska få något kännbar effekt av sommarnattkyla, blir bara några hundra Watt i bästa fall, utslaget på hela bostadsytan blir det inte mycket, inte aggregatets fel.
Men det låter som det blivit något fel med eftervärmaren som tidigare personer skrivit.
Men det låter som det blivit något fel med eftervärmaren som tidigare personer skrivit.
HejW Willewille skrev:Inget elbatteri vad jag vet eller har blivit informerad om. Har haft inställningen 25 grader under ett par månader för att få upp temperaturen till 22 grader i lägenheten. Nu ser jag också att tilluftstemperaturen sjunkit till 16,3 grader trots inställning på 25 grader.
Friskluftsintaget sitter på fasaden så det kan ju vara en orsak till dålig nattkyla under sommaren.
Du ska inte ställa börvärdet så högt. Då riskerar du att få varm luft dit som temperaturen mäts för reglering av radiatorerna (rumstermostat eller liknande) och du får resultatet att golvvärme/radiatorer stängs av.
Börvärdet på inblåsning bör ställas någon eller ett par grader under vad du har värmen inställd på.
Det kan alltså få motsatt effekt att ställa inblåsningen högt.
Misstänker att värmaren är sönder. Temperaturen på tilluften sjunker rejält när man startar spisfläkten.O ogget skrev:Det är för litet luftflöde i en bostad för att man ska få något kännbar effekt av sommarnattkyla, blir bara några hundra Watt i bästa fall, utslaget på hela bostadsytan blir det inte mycket, inte aggregatets fel.
Förmodligen är det styrkortet. Jag såg igår att inställningen för intern eftervärmare var avaktiverad. Efter att jag aktiverade den så kom tilluften igång igen. Jag hoppas att ventilationsbolaget kommer nu i veckan och kollar eländet.D Dahla skrev: