Vi har precis byggt klart vårt hus på totalentreprenad i Stockholm med en av Sveriges största leverantörer. Huset tillhör ett av de enklaste i deras katalog och är ett tvåplanshus på 150 kvadratmeter. När vi tror att alla fakturor är betalda och känner oss nöjda så dimper det dan innan julafton ner en ospecificerad faktura på nästan 48000 för omlastning av huset. Körsträckan efter omlastningen var ca 2,5 km. Av någon anledning restes huset på två dagar när de enligt byggarna oftast reser dessa hus på en dag. Säljaren har tidigare i processen muntligen uppgett en summa på ca 10 000-20 000 för omlastningen. Det skulle vara kul att höra vad andra fått betala för omlastning. Vi tänker bestrida fakturan men vill gärna höra från andra som råkat ut för omlastning vad det har kostat er. Skriv gärna vilket år det skedde, körsträcka, antal dagar som resningen tog och vart i Sverige

Har inte fraktat hus, men vi jobbar med liftar, och vi skickade 2 X Bomliftar a 18 ton styck ( går 32 meter upp i luften ) från England till Sverige = 25000:-

Anledningen till omlastning? Från lastbil till kranbil?

surfarn skrev:
Vi har precis byggt klart vårt hus på totalentreprenad i Stockholm med en av Sveriges största leverantörer. När vi tror att alla fakturor är betalda och känner oss nöjda så dimper det dan innan julafton ner en ospecificerad faktura på nästan 48000 för omlastning av huset.
Det låter ju helt orimligt dyrt, även om jag inte har något konkret att basera det på ännu, hoppas ni får rätt och den fakturan krymper till en mer rimlig nivå.
- Skulle ni kunna dela med er av vilken hustillverkaren är och i vilket område ni byggt? Det är ju värdefullt för oss andra här att få mer koll på vilka leverantörer som sköter sig hur...
- Varför behövde man lasta om, pga för dålig hållfasthet på vägen eller för smalt eller för tvära kurvor?
- Fick ni ingen information tidigare om att omlastning skett eller skulle ske, var fakturan den första informationen ni fick om att det hänt?

Vägföreningens krav (pga dålig bärighet) gjorde att vi var tvungna att att lasta om till mindre lastbil.

Vi bygger i en Stockholmsförort. Avvaktar med att outa hustillverkaren tills vi ser hur tillmötesgående de är.

Vi visste att omlastning skulle ske, men fakturan blev som sagt mer än dubbel mot den summa som det talats om tidigare med säljaren.

Låter mycket men det var kanske omlastningen som var orsaken till att det tog 2 dagar och då tillkommer mobilkranhyra, personalkostnader (man tar ofta in extra personal vid själva husresningen), traktamenten, etc.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
En bra start är att begära en specificerad faktura så att det går att bedöma rimligheten i den fakturerade kostnaden. Utifrån den kan TS sen ta ställning till vilka delar i fakturan som eventuellt ska bestridas.

Vi kommer nog att bestrida hela fakturan med hänvisning till säljarens muntliga uppgifter. Jag återkommer när jag vet mer

Varför låter man en sådan kostnad vara ospecificerad? Det är ju knappast svårt att offerera till fast pris i kontraktet.

surfarn skrev:
Vi kommer nog att bestrida hela fakturan med hänvisning till säljarens muntliga uppgifter. Jag återkommer när jag vet mer
Är det första åtgärden då priset sticker iväg?? Att bestrida.......

I mina öron låter det som om du utgår ifrån att man saltat, fuskat och jävlats genom att dra iväg denna faktura.
Troligen finns det goda skäl bakom dessa 48 000.
Att fakturan inte är specas är dock jävlgt klantigt och dumdristigt gjort. Här finns säkert en hel del poster som man kanske inte tänker på vid en omlastning. Vissa har redan nämt några av dem i tråden.

Snacka med entreprnören och be honom bifoga en spec.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Är det första åtgärden då priset sticker iväg?? Att bestrida.......

I mina öron låter det som om du utgår ifrån att man saltat, fuskat och jävlats genom att dra iväg denna faktura.
Troligen finns det goda skäl bakom dessa 48 000.
Du missar ju huvudanledningen till att TS vill bestrida fakturan vilket står tydligt i texten du kommenterade. Priset är långt ifrån den prisuppgift TS fått tidigare så det är inte alls konstigt att TS reagerar. Det har inget att göra med om det finns goda skäl bakom fakturan eller att man utgår från att entreprenören är oseriös.

Men vi är helt överens om att TS ska kräva en specificerad faktura och det är tydligt reglerat i konsumenttjänstlagen att man inte är skyldig att betala innan man fått den så då behövs det inget bestridande i ett första skede.

Sen tycker jag TS bör ta en diskussion med sin säljare kring kostnaden. Hur gick beställningen av arbetet kring omlastningen till?

Jo, jo......säljaren sa att xxx.
Klart att säljaren drar till med en summa, han är ju säljare för f-n.

Om sedan vägförening ställer krav vilket medför andra tillvägagångssätt, vilken substans har då en novis säljares uttalande då?

Observera att jag tolkar säljare som säljare, INTE ansvarig hos entreprenören så som projektledare, BAS-U eller motsvarande.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73
Vem skickade fakturan? Husleverantören eller ett annat företag?

Nej du har rätt man ska aldrig lita på en säljare oavsett om det är en hantverkare som säljer sina tjänster, en hussäljare som bara säljer hus eller någon annan säljare heller. Man borde alltid ha skriftligt på alla priser och uppgifter som sägs. Men det är många gånger väldigt svårt att få det via någon annan än säljaren.

En seriös säljare borde veta att det betyder problem om man ger en prisuppgift som är alldeles för låg muntligt eller skriftligt.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Niq skrev:
En seriös säljare borde veta att det betyder problem om man ger en prisuppgift som är alldeles för låg muntligt eller skriftligt.
Ja eller så vet en bra säljare att man kan ge ett vettigt pris muntligt och sedan helt utan risk försöka få ut så mycket pengar som möjligt av kunden.
Om kunden betalar så är det bara att gratulera säljaren, om kunden bestrider så får säljaren i värsta fall sänka fakturan till priset som var tänkt från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.