Hej!
Har precis lagt parkett i en lägenhet från 50-talet.
Från början så låg det en fiskbensparkett ovanpå betongbjälklaget. Golvet var ganska ojämnt med ett antal "pucklar".
Vi har slipat ned det vi kunnat på pucklarna för att få golvet så jämnt som möjligt. Eftersom att golvet läggs flytande och tröskelfritt mellan vardagsrum, kök och hall var vi tvungna att lägga ett lager masonit i vardagsrum för att komma upp i samma höjd som kök och hall. Vi har även brutit upp delar av fiskbensparketten längs väggarna där det var en förhöjning, dessa hål har gjutits för att hamna i nivå med övrigt golv. Nu ligger det alltså fiskbensparkett, masonit och foam i vardagsrum. Plastmatta + foam i kök och hall.

På det stora hela så blev det riktigt bra, golvet är rakt och sviktar inte. MEN, på ett ställe ganska nära övergången mellan vardagsrum/kök så sviktar det rejält. Troligtvis pga. nivåskillnad mellan kök och vardagsrum.

Det är inget alternativ att riva upp golvet och försöka åtgärda det den vägen. Däremot funderar jag på att köpa injektionslim, borra 2mm hål och fylla ut på ett par ställen. Är det någon som testat detta? Hur blir det? Hur mycket flyter limmet ut?

Jag är givetvis medveten om att golvet borde flytspacklats för att få bästa resultat.

C
AIRWALL AIRWALL skrev:
Däremot funderar jag på att köpa injektionslim, borra 2mm hål och fylla ut på ett par ställen.
En till synes relativt vanlig åtgärd är att borra små hål och spruta in skum.
Fast i de fall jag är bekant med har det inte gett någon beständig effekt, utan problemet återkommer efter en tid 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.