Så kom dagen då vedpannan sprang läck... Givetvis på juldagen. Så vad göra nu?
Den läcker i framkant av brännkammaren. Mitt i godset syns en fin stråle på bilden tagen inifrån brännkammaren. Går det för en pygmé att blästra och svetsa mitt ansiktet eller är pannan, vilket jag tror, död?
Det är en Baxi Bonus 30 som tjänat huset väl. 20 år gammal men inte mycket eldad sista sex-sju åren. Hänger upp mig på att veden lätt hänger sig (för grovt klyvd antar jag) och möjligen att det tar rätt många timmars eldning att få upp temperaturen i ackumulatortankarna. Edlar mot två stora ackumulatortankar och klarar knappt natten utan att elda vid -15. Har rejäl luft-vattenvärmepump som synkar med systemet och ensam orkar värma huset. Huset är cirka 220 m2 i souterräng 2,5 plan.
Tips?
Den läcker i framkant av brännkammaren. Mitt i godset syns en fin stråle på bilden tagen inifrån brännkammaren. Går det för en pygmé att blästra och svetsa mitt ansiktet eller är pannan, vilket jag tror, död?
Det är en Baxi Bonus 30 som tjänat huset väl. 20 år gammal men inte mycket eldad sista sex-sju åren. Hänger upp mig på att veden lätt hänger sig (för grovt klyvd antar jag) och möjligen att det tar rätt många timmars eldning att få upp temperaturen i ackumulatortankarna. Edlar mot två stora ackumulatortankar och klarar knappt natten utan att elda vid -15. Har rejäl luft-vattenvärmepump som synkar med systemet och ensam orkar värma huset. Huset är cirka 220 m2 i souterräng 2,5 plan.
Tips?
- Svets-kalle
- Ny Baxi 30 kW
- Annat fabrikat som utvecklats i mer modern tid och är väl beprövad?
Det går säkert att svetsa och få det tätt, svårt att säga om det blir en varaktig lösning då man vet ju inte hur tunnt det är på andra ställen. Men kan vara värt att testa om du har tillgång till grejer och/eller nån som kan hjälpa dig.
Annars känns det nog som att pannan är slut skulle jag säga.
Annars känns det nog som att pannan är slut skulle jag säga.
En kollega svetsade en läcka på sin baxi solo 50kw för minst 15 år sedan.
Det håller tätt än.
Jag hade slipat av och svetsat.
Det håller tätt än.
Jag hade slipat av och svetsat.
Jag skulle svetsa det som nödlösning och sedan i lugn och ro börja spara ihop pengar och h¨ålla utkik efter en större vedpanna. Det är ju uppenbart att den där har för liten effekt för systemet om den inte orkar värma upp ackumulatortankarna ordentligt.
Liknande trådar
-
Sökes vedpanna experten i området växjö eller alvesta
Värme allmänt -
Skarv eller svetsa vid element
Badrum -
Bästa vedpannan (eller pellets) stort hus Mälardalen?
Ved, Pellets, Flis -
Byta ut gammal elpanna och vedpanna mot luft/vatten-VP - lönt eller ej?
Värme allmänt -
Spricka i Effecta vedpanna, svetsa eller låta bli?
Ved, Pellets, Flis