Som rubriken lyder har jag en svets, Deca MigMag 165 1-fas, som löser jfbn i centralen.
Svetsen kan ställas i fyra lägen 1-2 samt min-max mha två brytare (vad hände med 1,2,3,4??) Då jag använder 2-max(fullt) så löser jfbn direkt. Har testat denna inställning i två andra anläggningar och då funkar det, så troligen är svetsen hel, eller?
Har jag kanske apparater med isolationsfel som hjälper till att lösa jfbn då jag kör svets?
Har lite dimmig koll här, tips på lösning?

• Teknisk specifikation av en Deca MigMag 165 1-fas svets med detaljer som maxbelastning och flusstrådsdiameter.
Åsa Lund
Har du rätt modell av jordfelsbrytare för din anläggning?

Moderna elsvetsar brukar inte alltid gå så bra ihop med JFBer. Inte för att de läcker. Jag tror det beror på höga strömmar som varierar med hög frekvens. Det kan krävas en JFB typ B för att klara detta. Hade de två andra anläggningarna en JFB? Det kan ju vara så att din JFB är av en gammal typ som är extra känslig, men då pratar vi 90-talet.

Bild på min jfb, installerad 2006. De två andra anläggningarna har också nyare jfber

• Jordfelsbrytare märkt "SARO RCD 25-0,03" med tekniska specifikationer och testknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan också vara så att du har ett isolationsfel mellan neutral och jord någonstans i anläggningen. Om Svetsen skickar ut väldigt mycket ström på neutralledaren, så kommer ex. 0,5% av strömmen att välja vägen via den trasiga isoleringen i en utomhuslampa. Om då 0,5% av strömmen räcker för att lösa ut jordfelsbrytaren så inträffar felet bara vid väldigt hög enfasförbrukning. Svetsen kan troligen momentant dra väldigt hög ström, som den matar vidare på neutralledaren.

Ett sådant fel kan man hitta med vanlig multimeter, behövs ingen isolationstestare. Skillnaden mellan instrumenten är hur hög mätspänning de ger ut. Om man har ett isolationsfel från fas till jord, så behöver inte fasledaren vara i galvanisk kontakt med jord, det räcker med en spricka i isoleringen. Vid hög spänning (230 V), så hoppar strömmen några 10 dels mm. Det blir en ström trots att ledarna inte ligger ihop. Med en multimeter lägger man bara på några volt mätspänning, det räcker inte för att hoppa till jord. Isolationstestaren lägger ut uppemot 1000 V. Hoppar inte det över felet, så kommer inte heller 230V vid normaldrift att göra det. Om du mäter från neutral mot jord, med jordfelsbrytaren bruten (kontrollera först att allt verkligen är brutet), så skall du ha oändlig resistans. Finns det ett isolationsfel på neutralen, så kommer spänningen mot jord vid normaldrift att vara någon 10 dels volt. Det kan inte hoppa över ett fel som saknar galvanisk kontakt. Därmed kan felet hittas även med en enkel multimeter. Orkar inte den driva en mätström genom ett ev. fel på neutralledaren, så kommer inte heller strömmen i neutral vid drift att kunna göra det.

Tack alla för input!
@hempularen Förstår jag dig rätt? Resistansmäter jag mellan jord och nollskena i centralen? Om jag inte får oändligt här så har jag fel någonstans. Fortsätter jag isf felsökningen med att eliminera gruppvis nolla från nollskenan?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.