A Anders_Nilsson skrev:
Norge köper vi kanske lite olja från men Nederländerna? Holländska Antillerna kanske? Och Tyskland, har dom olja? Finns ju Fischer-Tropsch-processen men den är förbjuden pga att den skitar ner rätt mycket. USA köper vi ingen olja från. Polen, har dom olja? Jag snackade alltså om sådant som inte är i princip förbjudet i Sverige, dvs brunkol och stenkol.
Du pratade om fossiler i allmänhet och nämnde exempelvis gas. Men bra att du rättar dig själv om du menade något annat än du skrev. 👍
 
harka harka skrev:
tittar vi på Europas elproduktion idag (2022) så framställdes nästan 40% av elen genom att bränna fossila material (i storleksordning: gas, brunkol, stenkol, olja) – det finns fortfarande massor av utrymme för sol- och vindkraft att trycka undan fossilanvändningen och kommer göra så redan under de närmaste fem åren
Håller med. Men i dagsläget är det också en återvändsgränd då intermittent kraft med beroende av kompletterande fossil kraft är en långsiktigt otillräcklig lösning.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Hade någon för några år sedan kunnat förutse....

Jag vill poängtera att det finns inget tekniksprång, däremot har vi haft ett gigantiskt subventionssprång i form av nollränta och skenande elpriser.

Om Europa lyckas få ordning på elpriserna och räntan ligger kvar på de här nivåerna kan vi diskutera saken.

Tekniksprång är saker som ångmaskinen, masugnen, mikroprocessorn och internet men när det gäller solceller ser jag bara vanliga framsteg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
den springande punkten är om det med lämplig placering finns vindkraftsel 24/7/365 och om inte hur många timmar per år vi måste köra reservkraften. Sedan vet jag att EU skulle försöka stoppa ett sådant prisstabiliserande upplägg genom att kalla det för marknadspåverkare men vi får hävda att det är för att hålla nätet stabilt. Det verkar ju som att Bryssels högsta mål är att knäcka vanliga medborgares ekonomi genom återkommande prischocker.
vindkraft 24/7/365? en motfråga man kan ställa sig är om det finns någon kärnkraft som är 24/7/365...

produktionsvariationen från svensk vindkraft i vintermånaderna dec-feb i vintras såg ut så här:
Diagram över svensk vindkraftproduktion per timme, dec-feb, med garantinivåer och faktisk produktion.

det finns en längre utläggning kring bilden, vindkraften och behovet att fylla upp svackorna i inlägg #1262 högre upp i tråden

varför EU skulle ha några invändningar förstår jag inte, inte heller raljerandet kring vad som skulle vara Bryssels högsta mål
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan att producera vätgas och annat kan vi bortse från för det finns precis som med SMR inte ens på prototypstadiet idag. Med prototyp menar jag inte en labmodell utan något som med vissa störningar fungerar kommersiellt.
du är snabb på att "bortse från" och avfärda fakta...

– vätgasproduktion och vätgasanvändning är inget som är på lab-stadiet eller en teknik som måste utvecklas för att kunna användas, utan allt finns kommersiellt sedan länge – det som saknas är en storskalig utbyggnad, men som inte har varit efterfrågad eftersom det har funnits billiga fossila alternativ

– sedan länge tillverkas och används en hel del vätgas i industrin, men den framställs nästan uteslutande från naturgas

– norska NEL har tillverkat elektrolysörer för framställning av vätgas sedan 1927, men det har inte varit någon jätteindustri eftersom det har varit klart billigare att tillverka vätgas från fossil gas

Siemens Energy i Finspång (tillverkar gasturbiner) har en liten anläggning vid fabriken med solceller, elektrolysrör, vätgastank för att använda vätgasen vid provkörningar av sina gasturbiner

Ovako Steel inviger den 5 september sin ombyggda anläggning i Hofors där man i ståltillverkningen går ifrån att använda gasol (fossil propan/butan) till att använda vätgas som framställs med elektrolysörer från NEL

H2 Green Steel tecknade för en månad sedan kontrakt på leverans av elektrolysörer från tyska Thyssenkrupp till Boden på 700 MW, som torde levereras om två år

– på kontinenten (Nederländerna eller Tyskland) har man gjort storskaliga prov med att blanda in vätgas i naturgasen som använts av hushållen i ett bostadsområde, jag kommer inte ihåg hur mycket man spädde ut fossilgasen med, 20-30 procent kanske

– stora delar av gasnätet på kontinenten anses redan dugligt för att distribuera vätgas (liten molekyl) i stället för naturgas
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kommer ju elpriserna i Sverige kraftigt att påverkas då Tyskland delas upp i elområden (beslutet är inte fattat ännu, men det verkar vara klart för det) samt att man denna månaden skall presentera utredningen om de nya elområdena i Sverige.

Gissa om många solcellsanläggningar riskerar att få kraftigt förändrade förutsättningar?
jag tror att det är viskleken som varit framme och ändrat "utreder" till "händer i morgon"

Svenska Kraftnät skrev för en månad sedan (mina understrykningar):

Den pågående EU-gemensamma elområdesöversynen har försenats. Svenska kraftnät och övriga nordiska TSO:er har dock fortsatt som mål att kunna leverera resultat för Norden i februari 2024, inklusive vår rekommendation för de svenska elområdena.

Förskjutningen förväntas inte påverka tidigare kommunicerad tidsplan för en eventuell implementering av nya elområden i Sverige. Enligt tidplanen kan nya elområden vara på plats tidigast 2027.

:
:
Den studie som utreder alternativa elområdesindelningar för Sverige, Tyskland, Italien, Nederländerna och Frankrike, väntas preliminärt färdigställas i sin helhet under kvartal 3, 2024.


https://www.svk.se/press-och-nyhete...023/uppdatering-om-pagaende-elomradesoversyn/
 
Redigerat:
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tror att det är viskleken som varit framme och ändrat "utreder" till "händer i morgon"

Svenska Kraftnät skrev för en månad sedan (mina understrykningar):

Den pågående EU-gemensamma elområdesöversynen har försenats. Svenska kraftnät och övriga nordiska TSO:er har dock fortsatt som mål att kunna leverera resultat för Norden i februari 2024, inklusive vår rekommendation för de svenska elområdena.

Förskjutningen förväntas inte påverka tidigare kommunicerad tidsplan för en eventuell implementering av nya elområden i Sverige. Enligt tidplanen kan nya elområden vara på plats tidigast 2027.

:
:
Den studie som utreder alternativa elområdesindelningar för Sverige, Tyskland, Italien, Nederländerna och Frankrike, väntas preliminärt färdigställas i sin helhet under kvartal 3, 2024.


[länk]
Enligt en artikel i Svenskan så kan det bli så tidigt som 2025.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du kan nog lite med på SVK. Det är liksom de som gör jobbet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan nog lite med på SVK. Det är liksom de som gör jobbet.
Jag tror mer att det hänger på hur snabbt regeringen vill gå fram. Vill de skynda på så kan de göra det. Ett förslag skall komma redan denna månaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det här är en förändring som behöver synkas över flera länder. Så det hänger mer på EU än regeringen.
 
D djac skrev:
Svaret är överallt, utan subventioner så hade fossilt varit helt otänkbart att använda, det står och faller med subventioner i varje steg.
Men då har vi ju ett nollsummespel Fossilfritt klarar sig inte heller utan subventioner.
 
harka harka skrev:
vindkraft 24/7/365? en motfråga man kan ställa sig är om det finns någon kärnkraft som är 24/7/365...

produktionsvariationen från svensk vindkraft i vintermånaderna dec-feb i vintras såg ut så här:
[bild]

det finns en längre utläggning kring bilden, vindkraften och behovet att fylla upp svackorna i inlägg #1262 högre upp i tråden

varför EU skulle ha några invändningar förstår jag inte, inte heller raljerandet kring vad som skulle vara Bryssels högsta mål

du är snabb på att "bortse från" och avfärda fakta...

– vätgasproduktion och vätgasanvändning är inget som är på lab-stadiet eller en teknik som måste utvecklas för att kunna användas, utan allt finns kommersiellt sedan länge – det som saknas är en storskalig utbyggnad, men som inte har varit efterfrågad eftersom det har funnits billiga fossila alternativ

– sedan länge tillverkas och används en hel del vätgas i industrin, men den framställs nästan uteslutande från naturgas

– norska NEL har tillverkat elektrolysörer för framställning av vätgas sedan 1927, men det har inte varit någon jätteindustri eftersom det har varit klart billigare att tillverka vätgas från fossil gas

Siemens Energy i Finspång (tillverkar gasturbiner) har en liten anläggning vid fabriken med solceller, elektrolysrör, vätgastank för att använda vätgasen vid provkörningar av sina gasturbiner

Ovako Steel inviger den 5 september sin ombyggda anläggning i Hofors där man i ståltillverkningen går ifrån att använda gasol (fossil propan/butan) till att använda vätgas som framställs med elektrolysörer från NEL

H2 Green Steel tecknade för en månad sedan kontrakt på leverans av elektrolysörer från tyska Thyssenkrupp till Boden på 700 MW, som torde levereras om två år

– på kontinenten (Nederländerna eller Tyskland) har man gjort storskaliga prov med att blanda in vätgas i naturgasen som använts av hushållen i ett bostadsområde, jag kommer inte ihåg hur mycket man spädde ut fossilgasen med, 20-30 procent kanske

– stora delar av gasnätet på kontinenten anses redan dugligt för att distribuera vätgas (liten molekyl) i stället för naturgas
1) Jag sa inte att kärnkraften levererar 24/7/365, jag sa att jag ville veta hur många timmar vi behöver köra reservkraften. Och jag var snäll mot vindkraften, till skillnad mot kärnkraften som har relativt få aggregat förutsatte jag att vindkraften kan placeras över hela Sverige där den ge mest täckning över årets alla timmar. Jag nämnde heller inte att ett nät för distribution mellan samtliga vindsnurror och förbrukarna kommer att kosta stora pengar för nu diskuterar vi möjligheten.

Men jag fick inget svar.

Fortfarande ser jag alltså inte hur många snurror vi behöver bygga var och vilken mix av storlekar. Denna utredning behövs om vi skall bli fossilfria för solen kommer inte att lösa uppgiften. Kom också ihåg att vattenkraften skall monteras ned för enligt naturvårdsverket eller vad det var så är jämförelsen förindustriell tid när det gäller vattendrag.

2) Ok, i höst kan vi se om tekniken fungerar överhuvudtaget i industriell skala. Och om två år kan vi börja se om den är kommersiellt realistisk i stor skala. 700 MW är ju en rejäl anläggning. Återstår då själva lagringen för elektrolysen ger ju vätgas.

Det där med att gasfötter på kontinenten klarar även vätgas i stor utsträckning är ju irrelevant på sikt eftersom vi skall bort från fossilt. Såvida inte spjälkningsanläggningarna klarar att leverera även till gasnätet. Sedan är ett gasnät riskfyllt och dyrt att underhålla.

P.S. Jag gjorde experiment med spjälkning av vätgas redan i högstadiet så jag vet att elektrisk ström kan spjälka fram vätgas. Men jag menade alltså om tekniken var kommersiellt realistisk.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Ekonomin med vätgaslagring för tillverkning av el finns inte idag, frågan är om den finns imorgon.
 
harka harka skrev:
jag tror att det är viskleken som varit framme och ändrat "utreder" till "händer i morgon"

Svenska Kraftnät skrev för en månad sedan (mina understrykningar):

Den pågående EU-gemensamma elområdesöversynen har försenats. Svenska kraftnät och övriga nordiska TSO:er har dock fortsatt som mål att kunna leverera resultat för Norden i februari 2024, inklusive vår rekommendation för de svenska elområdena.

Förskjutningen förväntas inte påverka tidigare kommunicerad tidsplan för en eventuell implementering av nya elområden i Sverige. Enligt tidplanen kan nya elområden vara på plats tidigast 2027.

:
:
Den studie som utreder alternativa elområdesindelningar för Sverige, Tyskland, Italien, Nederländerna och Frankrike, väntas preliminärt färdigställas i sin helhet under kvartal 3, 2024.


[länk]
Jag tittade just på SVK högupplösta karta version 11. Kontentan är att Stockholm skall räddas med Forsmark och västkusten skall offras genom att slås ihop med Skåne. Tråkigt men inte oväntat.
 
Fram till dess att finnarna öppnade sitt senaste kärnkraftverk så var transporterna i öst/väst-led den stora flaskhalsen, vilket gjorde att den uppdelningen var logisk (med Stockholmsområdet som förlorare), men nu är det nog inte så längre.
 
D
G Guzzen1 skrev:
Men då har vi ju ett nollsummespel Fossilfritt klarar sig inte heller utan subventioner.
Svårt att se vad du menar men jag anser såklart att om man nu ska subventionera så väljer man ju inte det man absolut inte vill stödja, det som vi tvärtom snabbt behöver sluta att använda, dessutom är fossilsubventionerna av en sådan storlek att allt annat försvinner i jämförelse. Du har dock rätt i att de bör tas bort i sin helhet utan fördröjning, som steg ett, sen kan man titta på de oskadliga subventionerna, de behövs förmodligen inte längre då heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.