Mikael_L
E elmont skrev:
Det är bara att skippa kommunernas vetorätt så finns det massor av Uran och sällsynta jordartsmetaller här uppe i Jämtland samt stora områden lämpade för vindkraft.
Ett enkelt sätt att få kommunerna att säga ja är att dom får en liten del av vinsten och att produktionen beskattas lokalt.
Folk/politiker är trötta på att vi ska stå för "olägenheterna" och vinsterna ska hamna i Stockholm.
Nu är det så att de svenska fyndigheterna har så låga malmkoncentrationer att de inte anses brytvärda.
Men det beror ju förstås också på ifall vi helst köper det billigaste bränslet eller av något ideologiskt skäl vill betala mer för att det är brutet i Sverige.

Det absolut billigaste bränslet är vi på väg att gräva ner i Forsmark.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det så att de svenska fyndigheterna har så låga malmkoncentrationer att de inte anses brytvärda.
Men det beror ju förstås också på ifall vi helst köper det billigaste bränslet eller av något ideologiskt skäl vill betala mer för att det är brutet i Sverige.

Det absolut billigaste bränslet är vi på väg att gräva ner i Forsmark.
Där jag är uppväxt ville man starta uranbrytning men blev stoppade av ett brytningsförbud, nu vill man bryta vanadin men det är mycket svårt att få nått tillstånd med nuvarande regler. Ändras möjligheten att bryta uran kommer det att bli en bra affär för prospektören då dom kan bryta bägge delarna på samma ställe.
Markägarna ställer sig i stort positiva medans dom som bor lite längre bort, pga avund?, är motståndare och kommunen säger nej tills dom får en del av kakan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det så att de svenska fyndigheterna har så låga malmkoncentrationer att de inte anses brytvärda.
Men det beror ju förstås också på ifall vi helst köper det billigaste bränslet eller av något ideologiskt skäl vill betala mer för att det är brutet i Sverige.

Det absolut billigaste bränslet är vi på väg att gräva ner i Forsmark.
Nu är jag inte helt uppdaterad men om du menar utbränt kärnbränsle skickas väl det redan för upparbetning i CoGeMa? Och eftersom vi inte kan handla med Ryssland är det meningslöst att dra upp ryskt uran. Det finns mycket vi skulle kunna köpa billigare från Ryssland.

Sedan finns det ju breedertekniken för att öka användbarheten av kärnbränslet med tyvärr har alla som försökt misslyckats, även fransmännen som gjorde en oerhört ambitiös satsning på 70-talet.

Men bara så vi förstår varandra - jag säger inte att varje vindkraftverk skall rivas, jag menar att vi måste komplettera med annat. Befintlig vattenkraft behöver skyddas från byråkrater som anser att förindustriell tid är referensen. En annan fullt realistisk teknik vore att utöka reglerområdet i vattendomarna men det verkar också möta motstånd.

Jag skulle gärna se fler batterier men problemet är att de är omöjliga att räkna hem. Men kanske är ett batteri på 20 kWh parat med en självstartande vedpanna det som behövs när nätet blir instabilt. Eller kanske är en propanpanna bättre eftersom det rör sig om relativt få timmar vi inte kommer ha råd med el. Fast så är det någon som klagar på brandfaran. Men vi kommer att få kompromissa. Jag vill helst slippa minusgrader inomhus.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja man kan bygga 50-100 standard tryckvattenreaktorer på 1000 MW styck, detta lär mätta exportkablarna ett tag. Man får anpassa antalet så inte priset drivs ner för lågt, Tyskland skall betala ett rimligt pris. Eller så får vi låta verken ägas privat av större bostadsföretag och industrier så man kommer undan exportkravet, elen används helt enkelt internt.

Lång byggtid för kärnkraft beror ju på överklaganden och regelverk. Det går att standardisera traditionelle kärnkraftverk på samma sätt som man standardiserade miljonprogramshus, det handlar inte om vacker arkitektur.

Putins invasionskrigi Ukraina är inte ursäkten för elpriset utan det är den dåliga utbyggnaden av elproduktion i Europa. Naturgasen är bara 25% bättre i CO2 än stenkol så jag köper inte argumentet. Oavsett vilka våta drömmar Tyskland har om rysk gas måste alla i se att Ryssland är en paria som aldrig mer går att handla med såvida de inte övergår till demokrati, vilket inte lär hända. Glöm Ryssland.

Den enda realistiska metoden som jag ser det på kort sikt är att eventuellt stötta isolering av befintliga hus samt konvertering till bergvärme med subventioner och förmånliga lån som inte räknas in i befintliga lån typ ett subventionerat statligt bergvärmelån samt att vi skiter i EU och tillåter produktion av ved och briketter så att kaminer kan täcka upp de värsta elpristopparna. Allt av det brygger på väl etablerad teknik som är i produktion. Och så borde någon politiker ha modet och tala om för svenska folket att de helt enkelt får frysa.
mycket åsikter, men dålig koll... några nedslag:
A Anders_Nilsson skrev:
Ja man kan bygga 50-100 standard tryckvattenreaktorer på 1000 MW styck, detta lär mätta exportkablarna ett tag.
inte ens i de mest aggressiva framtidsprognoserna fram till mitten av seklet skulle Sverige behöva 100, eller ens 50, nya reaktorer

det skulle vara en djupt oekonomisk affär att bygga kärnkraftverk när ingen behöver strömmen, så de flesta skulle konkursa dag 1 – men nu tror jag att näringslivet förstår det bättre och inte ägnar sig åt den kapitalförstöringen (fast kanske med statliga garantier... så skattebetalarna får ta smällen i stället)
A Anders_Nilsson skrev:
Man får anpassa antalet så inte priset drivs ner för lågt, Tyskland skall betala ett rimligt pris.
du är väl medveten om att Tyskland är en nettoexportör av el, och att förra året Sverige exporterade mindre än 1.9% av vår produktion till Tyskland?
A Anders_Nilsson skrev:
Lång byggtid för kärnkraft beror ju på överklaganden och regelverk
med "lång byggtid" i Europa och USA avses just "lång byggtid" – oräknat den tillståndsprocess som föregått byggstarten
A Anders_Nilsson skrev:
Putins invasionskrigi Ukraina är inte ursäkten för elpriset utan det är den dåliga utbyggnaden av elproduktion i Europa.
Europa har använt gas sedan tidigt 1960-tal och mängden gas för elproduktion har grovt sett legat oförändrad de senaste 25 åren – Putins agerande ledde till att gaspriset (oavsett nationaliteten på molekylerna) steg mycket kraftigt
A Anders_Nilsson skrev:
Den enda realistiska metoden som jag ser det på kort sikt är att eventuellt stötta isolering av befintliga hus samt konvertering till bergvärme med subventioner och förmånliga lån ... ved och briketter så att kaminer kan täcka upp de värsta elpristopparna...
ja det var ju ett bra tips till de som använder allra mest el i Sverige, tillverkningsindustrin – isolera verkstan, skaffa bergvärme och elda med ved – vill du inte att vi ska ha kvar någon industri i landet?

för övriga Europa så ökar installationerna av värmepumpar, som främst riktar in sig på att ersätta fossil gas och olja – vilket är alldeles utmärkt – men det leder också till ett ökat eluttag från nätet

så mer elproduktion måste till och det enda realistiska som står till buds i vart fall det här decenniet är ännu mer sol- och vindkraft
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
kommer det att bli en bra affär för prospektören då dom kan bryta bägge delarna på samma ställe.
Det är ju så klart en game changer.

De svenska uranfyndigheterna verkar vara på marginalen brytvärda, har jag uppfattat det som.
När internationella uranpriset är högt uppstår ett intresse och tryck att bryta Svenskt uran, för att sen bli ointressant när priserna dyker.
OBS, som jag uppfattat det, jag har verkligen inte studerat detta närmare.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Och eftersom vi inte kan handla med Ryssland är det meningslöst att dra upp ryskt uran.
Ryskt uran finns det redan ett hål för i sanktinsmuren, annars skulle nära hälften av världens kärnkraftverk få slå igen snart.
(Och kanske inte kunna startas igen)

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan finns det ju breedertekniken för att öka användbarheten av kärnbränslet med tyvärr har alla som försökt misslyckats, även fransmännen som gjorde en oerhört ambitiös satsning på 70-talet.
Stämmer inte riktigt, den sista Franska breedern (superfenix) stoppades mer p.g a miljörörelsen än att den tekniskt inte fungerade. Den var i praktiken klar att gå över i permanent produktion när trycket från miljörörelsen gjorde den politiskt omöjlig.

Ryssland kör två st breeders i full drift, sedan många år sedan. BN-800 och BN-600. De har också planerat en BN-1200, som fortfarande inte har börjat byggas.
 
Redigerat:
harka harka skrev:
mycket åsikter, men dålig koll... några nedslag:

inte ens i de mest aggressiva framtidsprognoserna fram till mitten av seklet skulle Sverige behöva 100, eller ens 50, nya reaktorer

det skulle vara en djupt oekonomisk affär att bygga kärnkraftverk när ingen behöver strömmen, så de flesta skulle konkursa dag 1 – men nu tror jag att näringslivet förstår det bättre och inte ägnar sig åt den kapitalförstöringen (fast kanske med statliga garantier... så skattebetalarna får ta smällen i stället)

du är väl medveten om att Tyskland är en nettoexportör av el, och att förra året Sverige exporterade mindre än 1.9% av vår produktion till Tyskland?

med "lång byggtid" i Europa och USA avses just "lång byggtid" – oräknat den tillståndsprocess som föregått byggstarten

Europa har använt gas sedan tidigt 1960-tal och mängden gas för elproduktion har grovt sett legat oförändrad de senaste 25 åren – Putins agerande ledde till att gaspriset (oavsett nationaliteten på molekylerna) steg mycket kraftigt

ja det var ju ett bra tips till de som använder allra mest el i Sverige, tillverkningsindustrin – isolera verkstan, skaffa bergvärme och elda med ved – vill du inte att vi ska ha kvar någon industri i landet?

för övriga Europa så ökar installationerna av värmepumpar, som främst riktar in sig på att ersätta fossil gas och olja – vilket är alldeles utmärkt – men det leder också till ett ökat eluttag från nätet

så mer elproduktion måste till och det enda realistiska som står till buds i vart fall det här decenniet är ännu mer sol- och vindkraft
OK, förklara för mig hur solel värmer mitt hus i februari? Och hur vi gör när det inte blåser.

Min kommentar om värmepumpar gällde alltså för hus med direktverkande el, dvs 70-talshus och liknande. Det är inte moderna passivhus som är problemet. Du har en tendens att misstolka. Tror du folk i moderna hus som drar 5000 kWh uppvärmning om året funderar på värmepumpar?

Varför skulle min värmepump som sparar el göra att tillverkningsindustrin lämnar landet?

Och ja, man bör isolera verkstan t ex genom smartare styrning av portar för att minska värmeförlustetna.

Att folk på kontinenten går över till värmepump är glädjande och det stenkol de använde hemma kan i stället generera el. Solceller är dessutom mer realistiskt på lägre breddgrader och det mildare klimatet ger rimligare storlek på ackumulatortank som laddas med solceller på dagen.

Ofta bygger man dessutom i betong eller tegel och den tunga stommen kan laddas upp dagtid när man inte är hemma så håller den sig varm.

Sedan angående Tyskland som nettoexportör. Gäller det även i februari? Det intressanta är hur det ser ut när det är kallt för det är då elen är dyr.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
OK, förklara för mig hur solel värmer mitt hus i februari?
det gör den inte i någon större omfattning, men det finns heller inget direkt krav/behov för det heller – däremot är solen ett bra komplement i Sverige under sommarhalvåret då det blåser mindre
A Anders_Nilsson skrev:
Varför skulle min värmepump som sparar el göra att tillverkningsindustrin lämnar landet?
det gör den inte, men du letar efter lösningar som passar ditt hus och leverne och att dina kostnader är låga (bortsett från att du vill att någon ska bygga 100 kärnkraftsreaktorer), och sen verkar du nöjd med sakernas tillstånd

komplexiteten är så mycket större än så och vi behöver rimliga elpriser för alla användare, inklusive industrin – det behövs tillgång till mer elproduktion i närtid, och då räcker inte din värmepump, portstyrningar eller kanske ny kärnkraft nästa decennium särdeles långt

det räcker inte alls
A Anders_Nilsson skrev:
Att folk på kontinenten går över till värmepump är glädjande och det stenkol de använde hemma kan i stället generera el
det är nog rätt sällsynt att man eldar med kol i hushållen, utan det är olja och främst gas som används – och nej, man ska inte använda det överblivna fossilämnena till att göra el av, det blir företrädesvis sol- och vindkraft som hanterar det ökade elbehovet
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan angående Tyskland som nettoexportör. Gäller det även i februari?
jag kan lugna dig med att Tyskland under var och en av månaderna även det senaste vinterhalvåret, oktober-mars, hade en nettoexport av el
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det gör den inte i någon större omfattning, men det finns heller inget direkt krav/behov för det heller – däremot är solen ett bra komplement i Sverige under sommarhalvåret då det blåser mindre

det gör den inte, men du letar efter lösningar som passar ditt hus och leverne och att dina kostnader är låga (bortsett från att du vill att någon ska bygga 100 kärnkraftsreaktorer), och sen verkar du nöjd med sakernas tillstånd

komplexiteten är så mycket större än så och vi behöver rimliga elpriser för alla användare, inklusive industrin – det behövs tillgång till mer elproduktion i närtid, och då räcker inte din värmepump, portstyrningar eller kanske ny kärnkraft nästa decennium särdeles långt

det räcker inte alls

det är nog rätt sällsynt att man eldar med kol i hushållen, utan det är olja och främst gas som används – och nej, man ska inte använda det överblivna fossilämnena till att göra el av, det blir företrädesvis sol- och vindkraft som hanterar det ökade elbehovet

jag kan lugna dig med att Tyskland under var och en av månaderna även det senaste vinterhalvåret, oktober-mars, hade en nettoexport av el
Baserad huvudsakligen på kol och gas
 
pacman42 pacman42 skrev:
Baserad huvudsakligen på kol och gas
nej, faktiskt inte:

Stapeldiagram visar fördelning av tysk elproduktion från förnybar, kärnkraft, fossila källor under två vintrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det är huvudsakligen förnybart i elproduktionen, men visst är det en stor andel fossilt...

tack och lov på väg bort så sakteliga – för tio år sedan låg andelen fossilt cirka tio-femton procentenheter högre
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det gör den inte i någon större omfattning, men det finns heller inget direkt krav/behov för det heller – däremot är solen ett bra komplement i Sverige under sommarhalvåret då det blåser mindre

det gör den inte, men du letar efter lösningar som passar ditt hus och leverne och att dina kostnader är låga (bortsett från att du vill att någon ska bygga 100 kärnkraftsreaktorer), och sen verkar du nöjd med sakernas tillstånd

komplexiteten är så mycket större än så och vi behöver rimliga elpriser för alla användare, inklusive industrin – det behövs tillgång till mer elproduktion i närtid, och då räcker inte din värmepump, portstyrningar eller kanske ny kärnkraft nästa decennium särdeles långt

det räcker inte alls

det är nog rätt sällsynt att man eldar med kol i hushållen, utan det är olja och främst gas som används – och nej, man ska inte använda det överblivna fossilämnena till att göra el av, det blir företrädesvis sol- och vindkraft som hanterar det ökade elbehovet

jag kan lugna dig med att Tyskland under var och en av månaderna även det senaste vinterhalvåret, oktober-mars, hade en nettoexport av el
OK, det blåser alltid i Tyskland och landet är därför väl lämpat för vindkraft.

Blåser det alltid i Sverige? I så fall är det ju bara att bygga ett rikstäckande nätverk av vindkraftverk så är problemet borta. Stockholms skärgård och alla obebyggda grönområden ligger nära för brukarna

Men vi vet nu att vi kan kapa all export när elpriset i Sverige går över en viss gräns för Tyskland täcker alltid upp.

Den här rapporten från Reuters visar tydligt att du har rätt, Tyskland är en stor nwttoexportörcav av el. Det konstiga är att de är netto importör från Sverige och att detta har ökat under 2022.

https://www.reuters.com/business/en...-extends-power-exports-neighbours-2023-01-05/
 
att försöka sig på att skriva ironiska inlägg blir sällan bra när man inte har förståelse för underliggande fundamenta...

även om Tyskland är nettoexportörer utav el – liksom Sverige är – betyder det givetvis inte att det alltid sker en nettoexport årets alla timmar och över alla landgränser

elnäten är som kommunicerande kärl – om vi exporterar el till norra Tyskland kan det betyda att södra Tyskland kan öka sin export till Frankrike eller Österrike – de faktiska flödena bestäms av fysiska förutsättningar och prissättning

att exporten till Tyskland ökade 2022 är inte det minsta konstigt då vi har ofta har ett stort elöverskott och vår export ökade till alla våra grannar – nettoexporten från Sverige i fjol ökade från 26 till 33 TWh jämfört med året innan

att prata om att "kapa elexporten till Tyskland när andan faller på", är lika smart som att stänga Göteborgs Hamn "för att hålla priserna nere i Sverige"

Stapeldiagram visar Sveriges elhandel med Tyskland i miljarder SEK per år; ökning i export märks 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


saker och ting varierar över tid – ibland är det vi som importerar från Tyskland för att vi måste eller för att det är ekonomiskt gynnsamt för oss, andra gånger är det vi som exporterar – jag antar att du förespråkar att när vår import skulle gynna oss, då ska någon annan få kapa av den
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
För den som vill ha en stabil marknad var det ett lite jobbigt ”ibland” de senaste två åren.
 
harka harka skrev:
att försöka sig på att skriva ironiska inlägg blir sällan bra när man inte har förståelse för underliggande fundamenta...

även om Tyskland är nettoexportörer utav el – liksom Sverige är – betyder det givetvis inte att det alltid sker en nettoexport årets alla timmar och över alla landgränser

elnäten är som kommunicerande kärl – om vi exporterar el till norra Tyskland kan det betyda att södra Tyskland kan öka sin export till Frankrike eller Österrike – de faktiska flödena bestäms av fysiska förutsättningar och prissättning

att exporten till Tyskland ökade 2022 är inte det minsta konstigt då vi har ofta har ett stort elöverskott och vår export ökade till alla våra grannar – nettoexporten från Sverige i fjol ökade från 26 till 33 TWh jämfört med året innan

att prata om att "kapa elexporten till Tyskland när andan faller på", är lika smart som att stänga Göteborgs Hamn "för att hålla priserna nere i Sverige"

[bild]

saker och ting varierar över tid – ibland är det vi som importerar från Tyskland för att vi måste eller för att det är ekonomiskt gynnsamt för oss, andra gånger är det vi som exporterar – jag antar att du förespråkar att när vår import skulle gynna oss, då ska någon annan få kapa av den
Japp, du har helt rätt i det du skriver. Både Tyskland och Sverige är stora nettoexportörer av el.

Alltså finns det inget elunderskott. På årsbasis. Så varför skriker då vissa om att deras elräkning är hög? Varför sa VD:n för Varberg Energi i höstas att en villaägare borde lägga undan 60 papp till elräkningen? Skall vi få en förståelse för detta måste vi titta närmare. När exporterar länderna, är det när dom har gott om el eller är det när priserna är höga? Det jag efterlyser är en förklaring till varför elpriserna var höga i vintras och vad vi gör åt det. Och jag köper inte förklaringen att allting var Putins fel. Man lägger inte sin energiförsörjning i händerna på en diktator.

Vi behöver alltså en elförsörjning som är stabil även när behovet är högt. Är det någon som sitter på en vindkarta över Sverige som visar blåsten dygnet runt över året? En sådan skulle snabbt visa om det finns energi nog att försörja hela Sverige med vindkraft. Undantaget då vissa dagar när man får köra nödkraften och värma med dieselaggregat eller propan. Men en sådan kartläggning kopplat till fördelning av vindkraftverk över Sverige hade gjort mycket för att skingra dimmorna.
 
harka harka skrev:
nej, faktiskt inte:

[bild]

det är huvudsakligen förnybart i elproduktionen, men visst är det en stor andel fossilt...

tack och lov på väg bort så sakteliga – för tio år sedan låg andelen fossilt cirka tio-femton procentenheter högre
Tack Harka, för att du på ett enkelt men ändå ”diplomatiskt” sätt avslöjar direkta faktafel.
Själv har jag sen länge givit upp… men så var jag heller aldrig speciellt ”diplomatisk”
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, du har helt rätt i det du skriver. Både Tyskland och Sverige är stora nettoexportörer av el.

Alltså finns det inget elunderskott. På årsbasis. Så varför skriker då vissa om att deras elräkning är hög? Varför sa VD:n för Varberg Energi i höstas att en villaägare borde lägga undan 60 papp till elräkningen? Skall vi få en förståelse för detta måste vi titta närmare. När exporterar länderna, är det när dom har gott om el eller är det när priserna är höga? Det jag efterlyser är en förklaring till varför elpriserna var höga i vintras och vad vi gör åt det. Och jag köper inte förklaringen att allting var Putins fel. Man lägger inte sin energiförsörjning i händerna på en diktator.

Vi behöver alltså en elförsörjning som är stabil även när behovet är högt. Är det någon som sitter på en vindkarta över Sverige som visar blåsten dygnet runt över året? En sådan skulle snabbt visa om det finns energi nog att försörja hela Sverige med vindkraft. Undantaget då vissa dagar när man får köra nödkraften och värma med dieselaggregat eller propan. Men en sådan kartläggning kopplat till fördelning av vindkraftverk över Sverige hade gjort mycket för att skingra dimmorna.
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, du har helt rätt i det du skriver. Både Tyskland och Sverige är stora nettoexportörer av el.

Alltså finns det inget elunderskott. På årsbasis. Så varför skriker då vissa om att deras elräkning är hög? Varför sa VD:n för Varberg Energi i höstas att en villaägare borde lägga undan 60 papp till elräkningen? Skall vi få en förståelse för detta måste vi titta närmare. När exporterar länderna, är det när dom har gott om el eller är det när priserna är höga? Det jag efterlyser är en förklaring till varför elpriserna var höga i vintras och vad vi gör åt det. Och jag köper inte förklaringen att allting var Putins fel. Man lägger inte sin energiförsörjning i händerna på en diktator.

Vi behöver alltså en elförsörjning som är stabil även när behovet är högt. Är det någon som sitter på en vindkarta över Sverige som visar blåsten dygnet runt över året? En sådan skulle snabbt visa om det finns energi nog att försörja hela Sverige med vindkraft. Undantaget då vissa dagar när man får köra nödkraften och värma med dieselaggregat eller propan. Men en sådan kartläggning kopplat till fördelning av vindkraftverk över Sverige hade gjort mycket för att skingra dimmorna.
Marginalprissättning förklarar varför priserna är höga fastän Sverige har elöverskott. Inte raketforskning direkt…
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.