Mikael_L
Jag hade ingen möjlighet att svara, eller läsa den mesta tiden igår.
Så det blev en bunt fördröjda svar nu ... 🙃
harka harka skrev:
eller Irland, som inte...:
Du fick en skrattemojji för graferna ... ;)
 
Mikael_L
harka harka skrev:
har vi då flexibel elkonsumtion – i den mindre skalan så har vi redan lärt oss ladda bilen när priset är lågt (när eltillgången är god), liksom att värma/spetsa varmvattenberedaren när tillgången är god; men den stora flexibiliteten landar ändå i industrin
Det kommer ske i alla nivåer.
Häromåret så var jag med och installerade styr till en anläggning med några stora acc-tankar, i ett hotell.
Där var syftet att ta värme från några kompressorkylanläggningar (dvs bara onödig restvärme) som sen laddade acctankarna. På hotellet har de en mycket tydlig förbrukningstopp av varmvatten en dryg timme på morgonen, och sen en rätt stor, men mer utplattat, topp på kvällen.
Nu laddar de tankarna hela dygnet, och sparar väldans mycket dyr fjärrvärme, anläggningen kommer betala sig på bara något år.

Sen var jag i ett annat hus, med hotell och andra stora lokaler, och i kylkompressorrummet, med några stora kylkompressorer, trefas, matningskablar i underarmstjocklek, så har de även stora acctankar (bild nedan) för kylmediet, för att minska antalet kompresorstarter, för att de sliter på kompressorerna.
Det är ju inga problem att göra dessa tankar ännu större, så de kan producera kylan när den är billigast under dygnet.
Industriellt utrymme med stora tankar, röd kompressor, stegar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ärligt talat blir det väl på sikt att de har egna solceller till detta istället, och större acctankar.

Men att vi går från helt efterfrågestyrd elkonsumtion till en mer produktionsstyrd elkonsumtion är väl helt uppenbart, och alla, i alla storlekar, kommer anpassa sig efter detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då kommer jag som kraftproducent göra allt för att min produktionskostnad är så hög som möjligt.
Detta kallas price gouging i Amerikat och leder till att du hamnar i fängelse. Man måste givetvis para detta med en polisstyrka som gör revisioner. Naturligtvis fungerar detta inte om alla kraftverk ägs av en och samma organisation.

Men på samma sätt kan man med marginalprissättning råka tappa en skiftnyckel så att kapaciteten minskar när priset är för lågt för att skapa artificiella prischocker. Vi kommer inte undan att det behövs en polisstyrka.

Och tillåter vi överutb6ggnad så att priserna kraschar blir det masskonkurser och så lär m6cket köpas upp av samma intressen.

En lösning som jag nämnt är vedpannor och propantankar som kopplar in automatiskt när priset blir för högt men detta verkar inte propageras för. Det som gör mig misstänksam är just frånvaron av sådana prisdämpande mekanismer. Borde vara krav i nybyggnation att varmvatten, uppvärmning och matlagning kan kopplas över på alternativa energikällor. Kostar en slant i investering men kan dämpa prischocker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer ske i alla nivåer.
Häromåret så var jag med och installerade styr till en anläggning med några stora acc-tankar, i ett hotell.
Där var syftet att ta värme från några kompressorkylanläggningar (dvs bara onödig restvärme) som sen laddade acctankarna. På hotellet har de en mycket tydlig förbrukningstopp av varmvatten en dryg timme på morgonen, och sen en rätt stor, men mer utplattat, topp på kvällen.
Nu laddar de tankarna hela dygnet, och sparar väldans mycket dyr fjärrvärme, anläggningen kommer betala sig på bara något år.

Sen var jag i ett annat hus, med hotell och andra stora lokaler, och i kylkompressorrummet, med några stora kylkompressorer, trefas, matningskablar i underarmstjocklek, så har de även stora acctankar (bild nedan) för kylmediet, för att minska antalet kompresorstarter, för att de sliter på kompressorerna.
Det är ju inga problem att göra dessa tankar ännu större, så de kan producera kylan när den är billigast under dygnet.
[bild]

Ärligt talat blir det väl på sikt att de har egna solceller till detta istället, och större acctankar.

Men att vi går från helt efterfrågestyrd elkonsumtion till en mer produktionsstyrd elkonsumtion är väl helt uppenbart, och alla, i alla storlekar, kommer anpassa sig efter detta.
Ett bra exempel på hur man kan jämna ut förbrukningskurvan från nätet med enkel, väl förstådd och existerande teknik. Nu saknar vi bara att detta införs i all nyproduktion. Problemet i Sverige på vintern heter ju egentligen inte elektricitet utan värme. Men då krävs ändringar i byggnormen annars kommer byggherrarna att av girighet fortsätta rita hus utan en extra kvadratmeter.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Kostar en slant i investering men kan dämpa prischocker.
Du skriver rätt ofta ordet 'prisschock'.
Jag tänker att du kanske borde ha i bakhuvudet att dessa (som du menar) berodde på att priset på den Europeiska gasbörsen (Dutch TTF) blev 10 och upp till 20 ggr högre än det historiskt normala priset.

Du vill bekämpa prisschocker, då vill du väl antagligen bekämpa att gaspriset rusar till sådana nivåer.

Du får inte glömma var pudelns kärna är... trots all din retorik, annars kommer jag aldrig tro dig.

Jag menar att du t.ex. skrev
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har svårt att se att ett av samhällets fundamentala skall byggas på att investeringarna förutsätter prischocker för att räknas hem.
Vilket alltså låter som att den elproduktion vi har idag har investerats i för att de som investerade visste om att gaspriset skulle rusa till 20ggr det normala, eller kanske (rätt konspiratoriskt) t.o.m varit med om att skapa dessa priser.

Du får det att låta som att det finns en stor konspiration bakom att du fick skyhög elräkning, du ställer ju även EU som ansvarig, på väldigt dunkla grunder ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
... på hur man kan jämna ut förbrukningskurvan från nätet med enkel, väl förstådd och existerande teknik. Nu saknar vi bara att detta införs i all nyproduktion.
Och det där är ju en sak som aldrig kommer byggas om elpriserna blir jämna och låga.
Det du vill nå med den reglerade elmarknad du verkar föreslå.



Jag kommer i min tanke liksom inte förbi det faktum att det verkar som att sol och vind ger oss de absolut lägsta elpriserna.
Och hur man kan vilja ta bort det som ger oss mest miljö och klimatvänlig el (eller tja, mest miljövänlig el är nog kärnkraft förvisso) som dessutom ger det lägsta elpriset kan jag inte förstå (men nu har du förklarat lite mer, så vi vet att du inte vill ha bort vindkraften, så min sista mening är inte riktad mot dig, trots att det är dig jag citerat).
Men jag försöker få ihop ekvationen i vad detta innebär i slagiga elpriser, viljan att investera i annan kraftproduktion, möjligheter att lagra el osv osv.
Att vind och solkraft är här för att stanna ett bra tag, är jag övertygad om, mänskligheten brukar inte kasta bort det mest effektiva sättet att göra något, bara sådär.
Det finns en möjlighet att vindkraften kanske mest blir en parantes i historien, men den blir nog några decennier lång historia åtminstone.
Som vi måste förhålla oss till idag, inte motarbeta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Min kristallkula säger mig att i framtiden så kommer mänskligheten nyttja solenergi allra mest, vindkraft bli mer en parantes. Men kärnkraft kommer stötta nordliga länder i norra hemisfären, men jag tror även på en lite större andel geotermisk energi.

Men detta är rena gissningar, nästan fantasier. Vilka andra gissningar som helst kan bli bättre.
Men jag tror alltså att vindkraft kommer vara en sak som vi kommer använda mycket av i några decennier under den stora energiomställningen, för att sen marginaliseras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skriver rätt ofta ordet 'prisschock'.
Jag tänker att du kanske borde ha i bakhuvudet att dessa (som du menar) berodde på att priset på den Europeiska gasbörsen (Dutch TTF) blev 10 och upp till 20 ggr högre än det historiskt normala priset.

Du vill bekämpa prisschocker, då vill du väl antagligen bekämpa att gaspriset rusar till sådana nivåer.

Du får inte glömma var pudelns kärna är... trots all din retorik, annars kommer jag aldrig tro dig.

Jag menar att du t.ex. skrev

Vilket alltså låter som att den elproduktion vi har idag har investerats i för att de som investerade visste om att gaspriset skulle rusa till 20ggr det normala, eller kanske (rätt konspiratoriskt) t.o.m varit med om att skapa dessa priser.

Du får det att låta som att det finns en stor konspiration bakom att du fick skyhög elräkning, du ställer ju även EU som ansvarig, på väldigt dunkla grunder ...
10-20 ggr det normala får väl ändå betraktas som prischock? Samma med elpriset, jag gick från 80 öre bundet till 3-4 kronor och med 8 kronor som topp.

Nej, jag tror inte dagens elproduktion byggdes med detta i åtanke men då får vi också acceptera att den byggde med rimlig lönsamhet i åtanke. Och då är det lika intressant att investera i framtiden även om man vet att prischockerna kommer att raderas ut av staten. Det behöver inte innebära att vi byter från marginalprissättning utan kan utföras som upp till 100% marginalskatt över ett visst elpris.

Och vi måste lära oss att sluta göra vår infrastruktur beroende av diktatorer (åtminstone de diktatorer som inte USA har ett fast grepp om).

Sedan håller jag med om att acktankar blir mindre intressant om elpriset är konstant begränsat. Därför krävs tvingande regler så att folk helt enkelt måste investera. En annan realitet är att även om vi inför priskontroller så ökar inte utbudet utan det blir ransoneringar och blackouter. Då är det komfortabelt att kunna fortsätta värma huset ävensom området är nedsläckt. Jag förutsätter då reservkraft för att köra pumpar och liknande. Men det är ett faktum att en normalvilla drar 500-1000 Watt för övrigt, resten är uppvärmning, varmvatten och matlagning.

Så jag tror på vattenkraften som grund, kärnkraften ovanpå det ock så vindkraft när det blåser. Om det inte blåser (viktigt att investera i meteorologi) får man gasa på mer med vattenkraften och tolerera utökat reglerområde i dammarna. Räcker inte detta får kärnkraften gasa på. Och blåser det mycket fyller man upp dammarna. Solceller tar jag inte på allvar för investeringarna går inte att räkna hem med dagens räntor.

Nu behöver vi bara vindkartera Sverige och upprätta en utbyggnadsplan där statliga Svenska Vindkraft AB äger hela rasket och vi kan använda standardiserade vindkraftverk för att förbättra ekonomin. Jag föreslår att vi standardiserar på 1MW, 2MW och 3MW och så placerar vi dom på lämpliga ställen. Krävs nog en vindkraftdiktator också vars kommissarier får mandat att bara placera ut kraftverken för annars kommer vi ingenvart.

Vi skulle dessutom behöva mycket enkla elbilar för att lyckas med en grön omställning men ingen verkar importera dessa. Dagens groteska lyxmodeller är inget som folket har råd med. Men det kanske hör hemma i en annan tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MaxHugo
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kommer i min tanke liksom inte förbi det faktum att det verkar som att sol och vind ger oss de absolut lägsta elpriserna.
Solenergi påverkar inte elpriset i några stora siffror och så klart det blir billigare elpriser när vindkraften börjar producera el. Problemet är ju att vindkraft är väderberoende och opålitlig.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
10-20 ggr det normala får väl ändå betraktas som prischock?
Jag var mer ute efter att man bör fundera på orsaken till prischocken, dvs att det var gaspriset, vilket Sverige inte alls kan påverka.

Men nåja, resten av ditt inlägg får mig att börja inse att du hela tiden har skämtat med oss.
😞 😎
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MaxHugo MaxHugo skrev:
Solenergi påverkar inte elpriset i några stora siffror och så klart det blir billigare elpriser när vindkraften börjar producera el. Problemet är ju att vindkraft är väderberoende och opålitlig.
Ja det är just det vi måste uppfinna en lösning på.
Helst en som inte är så dyr, utan tar vara på den billiga el vi kan få från inte helt pålitliga produktionsslag i första hand.
Välkommen in i "svårigheterna som måste lösas" - värld ! :)
 
MaxHugo
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är just det vi måste uppfinna en lösning på.
Helst en som inte är så dyr, utan tar vara på den billiga el vi kan få från inte helt pålitliga produktionsslag i första hand.
Välkommen in i "svårigheterna som måste lösas" - värld ! :)
Förslag nr1
Ritat ritbord med justerbara vinklar och fästkrokar, svart cirkel täcker mitten, stiliserad, enkel illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MaxHugo MaxHugo skrev:
Förslag nr1
[bild]
 
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var mer ute efter att man bör fundera på orsaken till prischocken, dvs att det var gaspriset, vilket Sverige inte alls kan påverka.

Men nåja, resten av ditt inlägg får mig att börja inse att du hela tiden har skämtat med oss.
😞 😎
Jag har ju redan skrivit att orsaken till det höga gaspriset är att vi satt oss i knät på en diktator som ej kontrolleras av USA. Det är faktiskt så enkelt, hade vi diversifierat och accepterat något högre gaspriser vilket vi nu ändå tvingas till hade Putte aldrig vågat dra ner på leveranserna. Men nu trodde han att Europa skulle tvingas på knä vilket var en felkalkylering.

Sedan hade vi en orealistisk tro på snabbheten i utbyggnaden av vindkraft samtidigt som det i den marknadrusiga tron på att marknaden löser allt saknar en nationell plan för utbyggnaden.

Och ovanpå detta då grönt stål som tydligen handlat upp ohemula kvantiteter el på terminskontrakt vilket kommer förvärra bristen på el.

På vilket sätta har jag skämtat? Du pratar ju i ditt senaste inlägg om att vi måste lösa problemet med lagring. Är inte det ett skämt? Visa mig något som fungerar för problemet med elförsörjningen är här och nu. Det finns helt enkelt ingen lösning och det kommer inte komma någon heller utan som jag skrivit är lösningen en mix av kraftslag parat med lokal ackumulering och smart styrning.

Att tro på vätgas, batterier och pumpkraftverk är ungefär likadant som att tro på fusionskraft, elproduktionens motsvarighet till homeopati.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.