Mer än 400 000 svenska hushåll eldar med ved. Knappt 80 000 av dem har ackumulatortank och en mycket stor del av dessa är fel inkopplade.

Högt räknat har var tionde vedeldare ett värmesystem som fungerar bra. Resten är eller används fel.

En mycket erfaren rörmockare berättar att han slumpmässigt stött på fler felaktigt inkopplade acktankar än korrekta installationer.

Mestadelen av alla äldre överförbränningspannor har en verkningsgrad på långt under 50 %

Ett flertal exempel finns på hus som brunnit ner pga att rökgastemperaturen varit så hög att virket närmast skorstenen tagit eld.

Är detta verkligen möjligt? Har svenska folket så fruktansvärt dålig koll på något som är så viktigt? Jag kan ju själv tillföra att jag vet de som bor i 70-talshus med direkt-el. Energimässigt har ingenting åtgärdats och varje gång elräkningen dimper ner i lådan blir man hysterisk. Sedan glöms det bort till nästa gång. Men varför inte åtgärda det hela. Luft/luft pump + en ordentligt extraisolering på vinden och ev en energisnålare vvb skulle minska kostnaderna rejält... Men inget intresse av det inte...

Ett äldre par i släkten har en gammal gustavsbergspanna med en oljebrännare från tidigt 80-tal. Sedan Dec månad har den sörplat i sig över 1 kbm olja. Litet hus, 19 grader inomhus och minimalt vv-utag. Några minusgrader sågs inte till förrän i mitten på februari... Här gråter man blod över oljepriset, men man kanske skulle prova att göra en justering av brännaren och pannan. Hälften av oljan värmer förmodligen kalla kråkfötter...

Är det verkligen så illa att man skiter totalt i något som i många fall berör nästan halva boendekostnaden?

Var en träff här för något år sedan om biobränsle.
Dom flesta av deltagarna var redan vedeldare. Föreläsaren frågade hur många som hade ack-tank och knappt hälften räckte upp handen.
Han undrade rakt ut till lyssnarna hur dom lyckades elda ved om dom inte hade ack-tank.

Kan det vara så att folk anser veden vara så billig att inte dom bryr sig om vilken verkningsgrad pannan/anläggningen får ? (tänker enbart på ekonomiska aspekten nu inte miljö/säkrehet etc)

Sorgligt nog har väldigt många noll koll på hur deras egna hus värms upp. Det främsta motivationen för att göra något åt uppvärmningssättet är att det skulle kunna går att spara pengar på att byta. Det enda som funkar på gamla vedeldare är att förklara hur mycket bekvämare det är med modern teknik. Ekonomiska besparingar funkar inte. Försök övertyga någon att göra en investering på åttio tusen för att spara tre tusen per år...

Var fick du siffrorna ifrån Johan? Det skulle vara rätt intressant att läsa mer.

Hihihi..
Jag körde vedeldning i min gamla kombipanna i 1 år ..
Funkade perfekt. Dock så mådde skorstenen inte bra.
1 år tog det innan fogarna gav upp.
Så jag satte in slang i pipan o investerade i ny panna med nya acktankar. Men även om jag fick en faktura på 96000 så är det VÄL investerade kosingar. Det är iof inga pengar jag kommer kunna spara in på veden . Men så mycket smidigare det är .
Tyvär är det nog inte många som vågar investera i nått som inte ger pengar tillbaks .. de ser inte den andra vinsten man gör.
Vet inte men själv skulle jag nog vilja se lite krav från kommunerna .. Kräva att ved ska eldas mot acktankar om det är det primära uppvärmnings bränslet. Eller nått åt det hållet iaf.
Oj va svammligt det blev.. Trevlig helg.

sveno skrev:
Var fick du siffrorna ifrån Johan? Det skulle vara rätt intressant att läsa mer.
Vedboken av Lars Krögerström
Värmeboken av Anders Axelsson & Lars Andrén

Intressant tråd. Råder fortfarande lite stenålder runt vedeldningen i landet. Tänker främst på pyreldningen i kombipannor i villaområde. Det råder någon mentalitet som säger att jag får väl elda som jag vill eftersom olja/el är så dyrt.

Sen fattar jag inte hur man kan skjuta spjället och lägga gatan i dimma utan att fatta att något är fel... :surprised:

Utfasningen av gamla pannor och system kommer pö om pö i takt med att materialet helt enkelt måste bytas ut pga. att det av tekniska skäl inte går att fortsätta. Och den takten kan man nog inte skynda på även om det är högst önskvärt med en forcering.

Det som är så jäkla jobbigt, är att det fortfarande går att köpa samma typ av förbränningstekniska katastrofalt dåliga pannor som dom som idag skrotas pga ålder.

Och kunskapen om förbränning, ackumulering och systemkoppling verkar helt enkelt ha väldigt svårt att infinna sig och få fäste ute i verkligheten.
Det är ju helt obegripligt dåligt, om det finns felkopplade system där kunden betalat dyra pengar för att få ett rätt kopplat och ett rätt dimensionerat system.

Men det värsta hotet mot vedeldning kommer nog ifrån nymonterade trivsel och stödeldningskaminer som felaktigt pyreldas i villatäta områden. Förbud och restriktioner kommer att sprida sig som ringar på vatten i takt med att el och energipriser stiger.

Läs tråden ”dom om vedeldning”

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1102511287;start=0

Läs även detta exempel på hur förbud och restriktionsidkare försöker att skaffa sig ett fotfäste. Befogat eller inte? Jag skulle säkert bli anhängare, om jag drabbas av vedrök dag ut och dag in.

http://hem.passagen.se/antivedeld/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.