Hej!
Vi bygger fritidshus och elektrikern säger i sin offert att installation enligt svensk standard ingår.

Vi hade ett möte förra veckan och jag fick inga solklara klar på vad som ingick. De två elektrikerna som satt med på mötet hade olika uppfattningar.

Enligt dem så ingick i varje sovrum 1st mediauttag, 3st vägguttag och 1st lamputtag i taket, med tillhörande brytare. I allrummet med öppen planlösning och kök på ca 40kvm så ingick: 1st mediauttag, oklart hur många eluttag i kök och allmänutrymmet samt 3st lamputtag i taket. TV-rummet och badrummet pratade vi inte om.

Eftersom jag kommer behöva betala för varje extra uttag m.m. jag beställer så är det ju rätt viktigt att jag vet vad som gäller från början. Känns inte riktigt som de gubbarna hade koll.

Jag bifogar en bild på planlösningen. Jag ber om ursäkt för att jag har många "mått" med i ritningen...

Planritning över ett fritidshus med måttangivelser, sovrum, kök, allrum, och angivna eluttag och belysningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svensk standard vad gäller uttag burkar man räkna 1 uttag/4 meter vägglängd Dörrar ska räknas med. Men bygger du nytt så kan du ju bestämma helt själv hur mga uttag du vill ha och vart dom ska sitta. Är inget som måste gå via svensk standard, du som kund bestämmer, elektrikern ska göra som du vill ha det om det är möjligt, Så jobbar jag iallafall.

I köket rekommenderas 2 meter mellan uttagen under överskåpen.
 
  • Gilla
Myrtin och 2 till
  • Laddar…
För att få lite klarhet i det så är svensk elstandard numera samlad i en egen utgåva som heter SS 437 01 02.
Finns att köpa eller ev. låna på bibliotek, där står vad som ingår och hur man räknar ut vägguttag osv.
Finns ett sammandrag som man kan kika på och få lite matnyttigt på:

http://quickpaper.rosendahls.dk/elko/elboken2017/#/482/

Sidan 480 fram till 500 är nog mest intressant för dig.
 
  • Gilla
Helgeman och 1 till
  • Laddar…
karkka skrev:
Svensk standard vad gäller uttag burkar man räkna 1 uttag/4 meter vägglängd Dörrar ska räknas med. Men bygger du nytt så kan du ju bestämma helt själv hur mga uttag du vill ha och vart dom ska sitta. Är inget som måste gå via svensk standard, du som kund bestämmer, elektrikern ska göra som du vill ha det om det är möjligt, Så jobbar jag iallafall.

I köket rekommenderas 2 meter mellan uttagen under överskåpen.
Jag kommer få som jag vill men betala extra. Jag hade inte specificerat alla önskemål när jag bad vår byggare om en offert på hela bygget. Den offerten min byggare fick av elfirman innehöll en del av mina önskemål men inte alla. Förutom vissa av mina tillval så användes begreppet Svensk Standard. Därav min fråga.
 
tommib
Om du ska få exakt det du vill måste du också lämna en exakt specifikation så att firman kan räkna. Du kan inte förutsätta att de ska kunna läsa dina tankar ;)

Svensk standard säger många saker, bl.a. att alla möblerbara väggar ska vara försedda med eluttag, att det ska vara ett eluttag per 4m vägg i alla rum, att det i vardagsrummet på "TV-plats" ska vara flera uttag samt antenn.

Om jag minns rätt specificerar svensk standard att det ska dras ett dubbeluttag med Cat6 till varje rum, så där är de lite snåla i mitt tycke (men jag kan minnas fel).

Du får nog välja lite hur mycket du vill bråka och sen försöka förhandla lite om priset på tilläggen. Om du får "rätt" enligt svensk standard kanske de inte är så tillmötesgående med extrajobben. Det är avsevärt mycket enklare/billigare/snyggare att göra rätt direkt än att börja ändra senare, så se det som att du sparar pengar i framtiden genom att lägga lite mer nu (om du har den ekonomiska möjligheten förstås).

Om det inte ingår, se till att få minst ett dubbeluttag, gärna två, på köksön. Jag skulle satt dem mitt på långsidorna.

Tänk på fönsteruttag, antingen ovan fönster eller bredvid fönsterbänk. Dessa är bra om du kan styra från rummets strömbrytare (och/eller centralt).

Angående nätverk:

Se till att de sätter patchpanelen för nätverksuttagen på ett vettigt ställe (i ditt fall klädkammaren) och att det dras tomrör från fasadskåpet (eller där din fiberanslutning kommer in) till det så att du kan samla alla nätverksgrejer på ett ställe. Dra minst två dubbeluttag till TV-platsen så slipper du en switch där. Själv har jag 6+2 uttag vid mediaskåpet och det är precis så det räcker...
 
  • Gilla
Helgeman och 1 till
  • Laddar…
Fan vad jag älskar internet och forum! Så himla kul att folk är så hjälpsamma. Jag brukar försöka hjälpa till inom mina kompetensområden men inom detta är jag novis.

Tusen tack för de suveräna svaren jag fått.
Grymma tips av tommib och "lagtext" av NetNut!

Ha en grym helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.