7 492 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Svensk standard och brytare för uttag utomhus
Medlem
· v:a Götalands län
· 67 inlägg
Hej!
Jag har läst lite här om att svensk standard anger att vägguttag utomhus ska ha strömbrytare inomhus. Har jag fattat det rätt då? För elektrikern som ska göra elen i vårt nybygge säger att det inte står så i svensk standard.
jag vet att man inte måste följa svensk standard men det är så vi tänkt att lägga ribban för elarbetena i det nya huset. Alltså att elinstallationen ska minst följa svensk standard (inte mer specat än så).
Jag har läst lite här om att svensk standard anger att vägguttag utomhus ska ha strömbrytare inomhus. Har jag fattat det rätt då? För elektrikern som ska göra elen i vårt nybygge säger att det inte står så i svensk standard.
jag vet att man inte måste följa svensk standard men det är så vi tänkt att lägga ribban för elarbetena i det nya huset. Alltså att elinstallationen ska minst följa svensk standard (inte mer specat än så).
Brytare eller ej för uttag ute är en fråga av rent praktisk natur, ofta vill man ha möjligheten att "släcka" uttaget ute utan att behöva gå ut och dra ur stickproppen. Kostnaden för en brytare är i ett husbygge försumbar BÅDE för elfirman och byggherren så det måste finnas nått sätt att kunna få en brytare om man vill ha det. Och kanske utan att luta sig mot någon standard.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Vid nybygge skulle jag alltid sätta en brytare inomhus oavsett svenskt standard som i många stycken är hemst otydligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Och svensk standard säger också att uttag utomhus vid entre och uteplats ska styras av strömställare inomhus. De ska också ha sin egen gruppledning. Den senaste standarden är inte lika tydlig på att det är avgränsat till just dessa uttag. Istället är man mer för styrning i allmänhet, att uttag avsedda för belysning utomhus kan styras med timer eller annat.
Men man får som sagt själv bedöma behovet. Man ska inte glömma olovlig användning och bus som löser ut jordfelsbrytaren, varför strömställaren i så fall bör vara tvåpolig. Jag bor i skogen och har en sådan strömställare som jag ALDRIG har använt...
Men man får som sagt själv bedöma behovet. Man ska inte glömma olovlig användning och bus som löser ut jordfelsbrytaren, varför strömställaren i så fall bör vara tvåpolig. Jag bor i skogen och har en sådan strömställare som jag ALDRIG har använt...
Medlem
· 67 inlägg
Skulle uppskatta om någon kunde ge mig utgåva på den gällande standarden och kapitel eller så där det står . Jag frågade nämligen elektrikern om det inte var så att brytarna nämns standarden men inte i elsäk föreskrifterna . Men han sa övertygande att det INTE står något i svensk standard om detta. Så jag behöver lite mer kött på benen för att säga emot.
Borde man som byggherre skaffa sig ett eget ex av svensk el standard? Lutar åt det, bara för att inte vara så utlämnad
Borde man som byggherre skaffa sig ett eget ex av svensk el standard? Lutar åt det, bara för att inte vara så utlämnad
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Från SS 437 01 02 - Elinstallationer för lågspänning Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer
7.2.1.3 Utomhus
Med utomhus menas uteplats, balkong, entré, garage, förråd.
7.2.1.3.1 Uteplats, balkong
7.2.1.3.2 Strömställare
Följande gäller som komplement till avsnitt 7 och 7.1:
Belysning och eluttag ska manövreras av individuell strömställare placerad inomhus.
7.2.1.3.3 Eluttag
Uteplats och balkong ska förses med eluttag. Detta uttag ska matas med en egen gruppledning och manövreras av en strömställare som är placerad inomhus.
Efter överenskommelse kan uteplats och balkong förses med två uttagsbrunnar varav en av uttagsbrunnarna kan styras via timer.
7.2.1.3 Utomhus
Med utomhus menas uteplats, balkong, entré, garage, förråd.
7.2.1.3.1 Uteplats, balkong
7.2.1.3.2 Strömställare
Belysning och eluttag ska manövreras av individuell strömställare placerad inomhus.
7.2.1.3.3 Eluttag
Uteplats och balkong ska förses med eluttag. Detta uttag ska matas med en egen gruppledning och manövreras av en strömställare som är placerad inomhus.
Efter överenskommelse kan uteplats och balkong förses med två uttagsbrunnar varav en av uttagsbrunnarna kan styras via timer.
Standarden talar om att man SKA förse ute plats mm. med eluttag.
så du får inte skippa eluttaget:screwy: om du hänvisar till standarden
Tala om för elektrikern att du vill att han sätter dit en strömbrytare till utteuttaget, hänvisa till SS 437 01 02
går han inte med på det byt elektriker
så du får inte skippa eluttaget:screwy: om du hänvisar till standarden
Tala om för elektrikern att du vill att han sätter dit en strömbrytare till utteuttaget, hänvisa till SS 437 01 02
går han inte med på det byt elektriker
Medlem
· 67 inlägg
Vad bra, nu kan jag fortsätta diskussionen med elektrikern. Jag har ju tänkt att ha så lite "extra" specifikationer som möjligt i avtalet, för att undvika dubbelkommandon så att säga. Så när det nu står i standarden, och vi kommer ha med att det ska utföras "enligt svensk standard" så vill jag inte dessutom skriva att det ska vara uttag för utomhusuttagen. För gör man så kan det senare bli diskussioner om varför man nämnde det ena men inte det andra som står i standarden.
Vi har en dialog, elektrikern och vi, så det ska säkert inte vara några problem att få med strömbrytaren. Men jag får lite farhågor om att han inte vet så noga vad som står i elstandarden. Just detta kom upp eftersom en elprojektör hade ritat in strömbrytare, och vi undrade varför. Elprojektören kommer inte att rita på den detaljnivån mer, utan hänvisade till elektrikern. Och så blev det som jag skrivit om ovan. Nu börjar ju tankarna gå ifall det finns fler saker som elektrikern inte har koll på och som vi inte råkar upptäcka. Hur undviker man sådant enklast?
Vi har en dialog, elektrikern och vi, så det ska säkert inte vara några problem att få med strömbrytaren. Men jag får lite farhågor om att han inte vet så noga vad som står i elstandarden. Just detta kom upp eftersom en elprojektör hade ritat in strömbrytare, och vi undrade varför. Elprojektören kommer inte att rita på den detaljnivån mer, utan hänvisade till elektrikern. Och så blev det som jag skrivit om ovan. Nu börjar ju tankarna gå ifall det finns fler saker som elektrikern inte har koll på och som vi inte råkar upptäcka. Hur undviker man sådant enklast?
Bäst är väl om du beskriver och trycker på de delar du känner till och vet med dig är väsentliga för din egen del, detta helt oavsett vad som ev finns i SS.
Som i ditt exempel med brytare för utomhusuttagen skulle jag själv isf välja en tvåpolig för den funktionen om det ändå utförs. Utedelarna är ofta en källa till jordfel och har man otur med N-PE är det bra att ställa av med den så att JFB kan återställas för övriga delar. Kanske tom ha som vana att den är av när inte uttagen används då fyller den ju en bra funktion.
Som i ditt exempel med brytare för utomhusuttagen skulle jag själv isf välja en tvåpolig för den funktionen om det ändå utförs. Utedelarna är ofta en källa till jordfel och har man otur med N-PE är det bra att ställa av med den så att JFB kan återställas för övriga delar. Kanske tom ha som vana att den är av när inte uttagen används då fyller den ju en bra funktion.
I Elko's elboken
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf
(Är 31MB stor)
så hittar du en del saker från sid 369 och framåt som är anvisningar helt eller delvis tagna ur svensk standard, senaste utgåvan.
Detta går inte riktigt att läsa ut på samma vis som att du har standarden i handen. Men ögna igenom lämpliga stycken så ser du om du håller på och glömma något viktigt.
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf
(Är 31MB stor)
så hittar du en del saker från sid 369 och framåt som är anvisningar helt eller delvis tagna ur svensk standard, senaste utgåvan.
Detta går inte riktigt att läsa ut på samma vis som att du har standarden i handen. Men ögna igenom lämpliga stycken så ser du om du håller på och glömma något viktigt.
Liknande trådar
-
Köksblandare Devol VVS brittisk/ svensk standard
Kök -
Behöver råd för att anpassa amerikanskt Peloton Tread till svensk elstandard
El -
Byta ut äldre strömbrytare som bryter nollan istället för fas? Standard för 3-fack?
El -
Möblemang enligt svensk standard
Bygglov -
Grenuttag med överspänningsskydd och brytare avsedd för användning med kraftnät med TN-standard?
El