Har köpt hus med nyborrad brunn där vattnet luktar prutt/ägg. Eftersom vatten som får stå tappar all lukt har vi dragit slutsatsen att det är pga svavelväte.

Hade efter massa googlande först förstått att det vi behöver är en syreaktivator, pratade med en vvs-kille som (efter att ha frågat kollegor och i vvs-affären) rekommenderade samma sak. Nu har jag hört från andra vvs-personer att sådana inte alltid är effektiva med att få bort lukten. Efter ännu mer googlande och läsande här på byggahus verkar vissa istället rekommendera hydrofor och eventuellt också luftinjektor istället. Kan man säga generellt vilket som är det bästa sättet? Inköpspriset verkar vara ungefär detsamma, runt 10 000 kr ungefär.

Bifogar bilder från senaste vattenproverna för säkerhets skull.
 
  • Laboratorieanalysresultat med olika vattentestparametrar, enheter, mätgränser och standardiserade testmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vattenkvalitetsrapport med koncentrationer av olika ämnen och metaller på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klinus skrev:
Har köpt hus med nyborrad brunn där vattnet luktar prutt/ägg. Eftersom vatten som får stå tappar all lukt har vi dragit slutsatsen att det är pga svavelväte.

Hade efter massa googlande först förstått att det vi behöver är en syreaktivator, pratade med en vvs-kille som (efter att ha frågat kollegor och i vvs-affären) rekommenderade samma sak. Nu har jag hört från andra vvs-personer att sådana inte alltid är effektiva med att få bort lukten. Efter ännu mer googlande och läsande här på byggahus verkar vissa istället rekommendera hydrofor och eventuellt också luftinjektor istället. Kan man säga generellt vilket som är det bästa sättet? Inköpspriset verkar vara ungefär detsamma, runt 10 000 kr ungefär.

Bifogar bilder från senaste vattenproverna för säkerhets skull.
Jag har Danfoss konstanttryck i sommarstugan.
Det var inte lätt att hitta lösning till ett sådant system. Luktade ägg i hela storköket.
Hittade till sist luftblandare BL-3 på varab.se.
Med den mängden svavelväte var jag skeptisk, men det fungerar faktiskt. En svag lukt fanns kvar, men med ett kolfilter från Claes Ohlson så försvann all lukt. Har fungerat utmärkt sedan jag installerade detta i våras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.