Sitter idag med en stank av ruttna ägg och det är inte trevligt.

Har googlat runt för att se vilken syreaktivator man ska ha men det finns ju ingen att fråga förutom tillverkaren och de vill ju förstås sälja sin egna!.
Filtrenas verkar ju bra men är dyrast (8300ink moms) två rostfria tuber med nån ventil mellan,
vattrenreningsbyrån har en i plast och ska tydligen va billigast ca 4000 (väntar på offert) men känns inte hållbart?

däremellan finns det några för 5500-6500 med en rostfri tub.

Jag har en hydropress i pannrummet och jag vill inte göra hål i slangen i borrhållet.
Vattenprovet visar att vattnet i övrigt är perfekt och inget att tänka på i övrigt.

Nån som har erfarenhet av nån och kan rekommendera?

MVH
Tomas
 
L
Det luktar inget vidare om det , är liksom ruttna ägg , har bara sett vanlig hydrofontank ,
ca 300liter med något som kallas snorkel , monterat på utsidan som luftar av vattnet , kanske finns modernare saker i dag , men det är luftning som gäller och ut med lukten
 
Jag hade svavelväte och radon i min borrade brunn. Har en Radonett som luftar ut allihopa. Radonetten har fungerat helt felfritt i 8-9 år nu. Inte gjort något förutom vanlig service.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Jag tänkte detsamma med Radonett , inte gratis men mycket bra ,men TS pratar om låg kostnad
 
Jag vill minnas någon som gjort en avluftare själv, typ liknande funktion som en Radonett. Blev inte så dyrt. Borde gå googla eller söka i gamla inlägg på forumet om man vill hålla kostnaderna nere.

Det är ju ingen rymdteknik precis. Principen är ju att lufta vattnet så mycket det går.
 
L
Det som är med avluftning , behövs 2 tryckpumpar , en i brunnen till ett öppet kärl med styrning , full och tom samt en spridare som slår sönder vattnet i droppar , sen en pump till för att få tryck in i huset
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Det var något liknande som satt på hydotanken jag såg och funkade bra enligt uppgift , den för lite oväsen när den snorklar , men det gör radonetten med
 
Finns syreaktivator i plast, ser ut som två grovfilter. fungerar hur bra som helst och fördelen är att dom är lätta att plocka isär och göra rent. det finns alltid lite syreförbrukande ämnen i ett vatten som också reagerar på syret, så underhåll krävs ofta.

Svavelväte (vätesulfid) behöver inte luftas bort, den neutraliseras i kontakt med syre.
kväve+syre= ingen lukt.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.