Har svarvat bla en del handtag på träsvarven i det sista . Samma diameter, jämntjocka, som rundstav typ.
Tycker det är ett väldigt mätande och tar tid att få de likadana. Gäller iof ofta när man vill ha nåt svarvat "rakt". Har ibland satt i metallsvarven och kört med matning men jag vill helst inte ha de full av träspån.:(

Då kom jag på att jag för en del år sedan sett ett svarvjärn med en ställbar "underläpp" som man ställer in för rätt diameter sedan är det bara att massproducera. Undrar om det kan ha varit CO som sålde när de sålde träsvarvar. Men hur jag än googlat, både på svenska och engelska har jag inte funnit nåt liknande.
Är det någon som vet vad jag menar för verktyg, som provat det eller vet var man hittar det? Är ju inte så svårt att göra ett själv men iom att jag inte hittar det nånstans på nätet kan det ju betyda att det inte är nåt att ha och därför inte säljs längre. Jag gjorde en enkel skiss som visar hur det ser ut. De vertikala strecken är skruvar som används för att ställa avståndet mellan mejsel och "underläpp".

• svarvjarn.jpg
Visserligen en gammal fråga, men obesvarad …
Verktyget brukar kallas tappstål. Fanns i Clas Ohlsons katalog på 1990-talet. En något annorlunda version säljs av anderslindberg.com.

Ah, tack för länken. Där fanns ju mycket annat trevligt!(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.