Jag vill helt enkelt få tag på en (4-backschuck)... tar gärna emot tips på ställen som kan tänkas ha begagnade tillbehör eller liknande... eller om någon här skulle vara intresserad av att sälja...

Är lite nyfiken, varför fyrbacks-chuck?

Vill man åt separat inställbara backar, som jag själv tycker är pest, så bygger man lätt en sådan chuck om man har en planskiva eller nån patron. Man sätter helt enkelt en skiva där och med några spår så har man trixat ihop en chuck rätt snabbt.

Själv har jag en trebacks-chuck som nästan alltid sitter på, den åker av om jag skall ha på en planskiva.

/Kent

• Gilla
Erik50
  • Laddar…
fel av mig, trebacks skulle det vara...

Ok, har du en planskiva över så är det bara att köpa valfri chuck och sen åka och prata snällt med valfri mekanisk verkstad så fixar de det. Utan planskiva så kostar det lite mer eftersom de måste göra en sådan. Ta med patron eller nåt så de kan mäta gängan och sen chucken förstås.

En del verkstäder tycker sådana jobb är lite roliga men det tar hur man än gör ett par timmar.

Möjligt du kan hitta en begagnad på blocket eller nåt men jag tror inte någon vill sälja en sådan så chansen är rätt liten.

/Kent

• Gilla
Erik50
  • Laddar…
Problemet är väl gängan... såg ingen info på sidan om vad för infästning chuckarna har ?

Vad har du för gänga på Solbergan? Eller är det kona?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.