Hej!
Har precis fått tag på en träsvarv, vet inte om det är ett hemmabygge, men hittar ingen märkning.
Både drivsidan och "motsidan" verkar vara mk3-koppling.
Drivsidan saknar också utvändiga gängor på spindeln.
De 3 och 4-backschuckarna som finns verkar fästas med m33-gänga?
Någon som vet om det på något sätt går att montera en "modern backchuck" på denna svarv med mk3? (Adapter eller liknande)
Tar gärna emot tips på eventuella inköpsställen
Detta är min första svarv, så jag har säkert missat lite i termelogin men hoppas ni förstår ändå
Har precis fått tag på en träsvarv, vet inte om det är ett hemmabygge, men hittar ingen märkning.
Både drivsidan och "motsidan" verkar vara mk3-koppling.
Drivsidan saknar också utvändiga gängor på spindeln.
De 3 och 4-backschuckarna som finns verkar fästas med m33-gänga?
Någon som vet om det på något sätt går att montera en "modern backchuck" på denna svarv med mk3? (Adapter eller liknande)
Tar gärna emot tips på eventuella inköpsställen
Detta är min första svarv, så jag har säkert missat lite i termelogin men hoppas ni förstår ändå
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Finns det möjlighet för en dragstång genom spindeln?
En sån mk3 du håller i handen skulle bli rätt farlig med en chuck utan mothåll då den inte klarar av nästan nån kraft åt fel håll utan stt lossna. Med en dragstång skulle det säkert gå att lösa även fast jag inte har någon lösning på rak arm till dig.
En sån mk3 du håller i handen skulle bli rätt farlig med en chuck utan mothåll då den inte klarar av nästan nån kraft åt fel håll utan stt lossna. Med en dragstång skulle det säkert gå att lösa även fast jag inte har någon lösning på rak arm till dig.
Ledsen för min okunskap i ämnet, men vad är en dragstång?Rickard.ag skrev:Finns det möjlighet för en dragstång genom spindeln?
Spindeln är ihålig hela vägen så man kan "knacka" ut verktygen
Dragstång är en lång skruv som går rakt genom spindeln och hindrar konan med chucken från att ramla ut.
Morsekona finns i ett antal olika varianter. Varianten med tunga som du har på dubben används till saker som bara belastas åt ett håll och ska kunna överföra mycket moment, typ borrar eller en drivdubb. En kullagrad motdubb saknar i allmänhet tungan - den behöver ju inte överföra moment.
Den tredje vanliga varianten av morsekona saknar tungan, men har istället ett gängat hål i bak. Och det är här dragstången kommer in i bilden. Den skruvas in i hålet bakifrån och hindrar konan från att ramla ut. Morsekona med dragstång används typiskt på fräsar, som ju kan ha skärkrafter åt olika håll. Eller på en liten svarvchuck som i ditt fall.
Det verkar ju som om du kan använda en dragstång genom att det är hål rakt igenom spindeln.
Morsekona finns i ett antal olika varianter. Varianten med tunga som du har på dubben används till saker som bara belastas åt ett håll och ska kunna överföra mycket moment, typ borrar eller en drivdubb. En kullagrad motdubb saknar i allmänhet tungan - den behöver ju inte överföra moment.
Den tredje vanliga varianten av morsekona saknar tungan, men har istället ett gängat hål i bak. Och det är här dragstången kommer in i bilden. Den skruvas in i hålet bakifrån och hindrar konan från att ramla ut. Morsekona med dragstång används typiskt på fräsar, som ju kan ha skärkrafter åt olika håll. Eller på en liten svarvchuck som i ditt fall.
Det verkar ju som om du kan använda en dragstång genom att det är hål rakt igenom spindeln.
Tack för beskrivande och mycket bra svar.PNO skrev:Dragstång är en lång skruv som går rakt genom spindeln och hindrar konan med chucken från att ramla ut.
Är en dragstång nåt "speciellt" eller skulle det fungera med en vanlig gängstång, med bricka och mutter?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Svarvchuckar är i allmänhet flänsmonterade, dvs de monteras på en rund platta med skruvar. Att hitta en platta som passar en viss chuck och morsekona är nog svårt.
Jag kollade lite snabbt i Schuchardt Maskins katalog och hittade inget färdigt. Men det borde vara enkelt att köpa en planfräsdorn med morsekona och draggänga, typ MK3-P27 eller liknande, och sedan låta tillverka en platta med 27mm hål i mitten och kilspår matchande en planfräs och sedan svarva plattans ytterform till formen av en fläns för svarvchuck. Men det krävs ju kontakt med någon med bra maskiner för att kunna göra detta kastfritt.
Dragstång är enkelt att tillverka. Gängstång skulle funka. Verkar vara M12 i MK3.
Jag kollade lite snabbt i Schuchardt Maskins katalog och hittade inget färdigt. Men det borde vara enkelt att köpa en planfräsdorn med morsekona och draggänga, typ MK3-P27 eller liknande, och sedan låta tillverka en platta med 27mm hål i mitten och kilspår matchande en planfräs och sedan svarva plattans ytterform till formen av en fläns för svarvchuck. Men det krävs ju kontakt med någon med bra maskiner för att kunna göra detta kastfritt.
Dragstång är enkelt att tillverka. Gängstång skulle funka. Verkar vara M12 i MK3.
Har hittat denna som borde fungera med vanliga chuckar på marknaden? https://www.rcm-machines.com/en/mac...mt3-arbor--with-m33-x-3,5,-drawbar-m12/rc3m33
Alternativt med chuck direkt: https://www.rcm-machines.com/en/mac...-3-jaw-chuck---80-mm-with-mt3-shank/rcmkfu803
Alternativt med chuck direkt: https://www.rcm-machines.com/en/mac...-3-jaw-chuck---80-mm-with-mt3-shank/rcmkfu803
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Köp gängstång med bra kvalité så kommer det fungera. Jag skulle säga minst 8.8 men gärna bättre just för att den ska orka dras om och om igen utan att mattas (inte biltema) . Antar att det lär behövas en rejäl bricka i bakkanten och jag skulle även där ta till när du väl gör dragstången.
Känner du dig lite osäker skadar det ju dock aldrig att bygga en prototyp av billigaste billigaste bara för att se om det fungerar som du tänkt
Känner du dig lite osäker skadar det ju dock aldrig att bygga en prototyp av billigaste billigaste bara för att se om det fungerar som du tänkt
Produkter som diskuteras i tråden