Hejsan,
Håller på att lägga golvvärme i ungarnas rum och råkat upptäcka att där finns något som påminner om svartmögel på regeln mellan barnens rum. Är det något man böra byta ut eller tror ni det räcker med att spreja med lite mögelfri?
Allt gott!

• En röranslutning med isoleringstejp, omgiven av skadade, uppsprättade byggnadsmaterial, närbild med oskarpt bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor med sågspån, borrspår och metallben. Slöjd eller snickeri arbetsmiljö.
    Skapa konto
  • Rör och kablar under diskmaskin, skadad vägg, spån på golv. Renovering eller vattenskada synlig.
    Skapa konto
4774
Jag skulle nog byta de som har mögel på sig. Resten skulle jag låta vara kvar.

• Gilla
Fannys och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag skulle nog byta de som har mögel på sig. Resten skulle jag låta vara kvar.
Tack för snabbt svar. Då gör jag så :)

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
M mediavalet skrev:
Tack för snabbt svar. Då gör jag så :)
Det var så lite så 😃. Barn är ju extra känsliga mot mögelsporer så att ha det i väggen mellan deras rum är knappast bra. Sen torkar de nog ut när golvvärmen sedermera är inkopplad. Om inte hela väggen är fuktig vill säga. Men det har du nog koll på ☀️

• Gilla
mediavalet
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det var så lite så 😃. Barn är ju extra känsliga mot mögelsporer så att ha det i väggen mellan deras rum är knappast bra. Sen torkar de nog ut när golvvärmen sedermera är inkopplad. Om inte hela väggen är fuktig vill säga. Men det har du nog koll på ☀️
Troligtvis var det svart sump från elementet efter vi hade tömt det för när jag karvade bort en bit så såg träet friskt ut :)

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Skönt att det var så enkelt 😃

• Gilla
mediavalet
  • Laddar…
Det ser nog mer ut som smuts, skulle jag också säga, men det kan vara en kombination förstås...

Tvätta med klorin och se till att det är torrt bara innan du slår igen det.

• Gilla
mediavalet
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Klorin blev under början av 1900 talet flitigt begagnat p.g.a. sin desinficerande verkan. Många källor påstår nu att klorin är verksamt mot mögel och därför kan användas till mögelsanering. Det stämmer när mögel satt sig på hårdare ytor t.ex. i badrum på kakel etc. Klorin är dock högst overksamt vid påväxt av mögel på trä och andra porösa ytor där möglets rötter har letat sig in en bit i materialet. Klorinet är då bara verksamt på ytan och avdödar inte rötterna. Då klorin består av största delen vatten nås ofta en motsatt effekt som ger möglet en chans att blomma upp mer än innan saneringen. Ytspänningen hindrar också medlets djupverkande egenskap.

https://www.lfs-web.se/anvand-inte-klorin.htm
https://www.optihus.se/klorin

• Gilla
Fannys och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det ser nog mer ut som smuts, skulle jag också säga, men det kan vara en kombination förstås...

Jag sprejade lite mögelfri på det (det brukar jag alltid göra innan jag täpper till med golv, dörrkarmar, gipsskivor etc.. oavsett tillväxt eller inte för men vet aldrig) :)

Ps. Bor i ett 60-tal hus!

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.