Hej!

Jag har upptäckt vad jag tror är svartmögel under silikonfogen som går längst med golvet i badrummet. Fogen är sliten och den ska bytas ut, men finns det någon risk när det börjar växa svartmögel bakom?

Tar mer än gärna emot tips och råd att tänka på vid borttagning av fog och behandling av svartmögel vid dessa fall!

• Sliten silikonfog mellan svarta och grå kakelplattor i badrum, möjlig förekomst av svartmögel under fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitna silikonfogar mellan kakelplattor i badrum med indikation på mögel bakom fogen.
    Skapa konto
  • Sliten silikonfog vid väggen i badrummet med tecken på svart mögelväxt.
    Skapa konto
Är det en mjuk fog typ silikon som ser gul ut?

Nej det är ingen svart mögel. Håller just på att fixa fogarna här hemma. Skrapar medkniv och rengör med aceton. Köpte ny silikonfog, maskade med tejp innan jag lade in ny fog och slätade av med fingret doppat i diskmedel.

H Håbbe01 skrev:
Nej det är ingen svart mögel. Håller just på att fixa fogarna här hemma. Skrapar medkniv och rengör med aceton. Köpte ny silikonfog, maskade med tejp innan jag lade in ny fog och slätade av med fingret doppat i diskmedel.
Ja, jag är relativt säker på att det är en silikonfog. Okej, vet du vad det svarta bakom fogen isåfall kan vara?
Tusen tack för tipsen!

Problemet som jag även har är att fog mellan vägg och golv skall vara en hårdfog nu för tiden, dvs samma som mellan plattorna. Har man en mjukfog så kryper fukt in emellan och bakom så dina fläckar som knappt syns är då mögel. Mina var helt svarta mer eller mindre. Men jag skrapade ur så mycket jag kunde och gjorde rent innan ny silikon. Ta en färgad silikon så syns det mindre eller inte alls.

• Gilla
Hagis123
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Problemet som jag även har är att fog mellan vägg och golv skall vara en hårdfog nu för tiden, dvs samma som mellan plattorna. Har man en mjukfog så kryper fukt in emellan och bakom så dina fläckar som knappt syns är då mögel. Mina var helt svarta mer eller mindre. Men jag skrapade ur så mycket jag kunde och gjorde rent innan ny silikon. Ta en färgad silikon så syns det mindre eller inte alls.
Ja, läste att det är hårdfog som gäller idag. Misstänker dock att det är svårt att sätta hårdfog själv? Eller skulle det kunna vara ett alternativ istället för silikon? För att undvika missfärgning/mögel.

Tror de e omöjligt att få den att fästa på silikonresterna

H Håbbe01 skrev:
Tror de e omöjligt att få den att fästa på silikonresterna
Hm, ja okej. Även om en använder borttagningsgel för fog?

Prova

• Gilla
Hagis123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.