Hej

För ett par månader sedan tog vi bort den gamla silikonfogen som suttit i minst tre år, det var då vi flyttade in så oklart exakt hur länge den suttit. Den silikonfogen var förstås inte jättefräsch men samtidigt såg vi aldrig att det växte något konstigt på den.

Vi satte ny sanitets/våtrumssilikon från ett känt märke som jag glömt bort vilket det var. Bara någon månad eller två senare ser vi någon form av svartmögel främst vid skarven mellan silikonen och golvet.

Det här möglet har alltså kommit på ett par månader medans det på den gamla inte uppstått på flera år, i alla fall inte såhär mycket. Det har också bara uppstått på en relativt liten del av väggen.

Är det något att vara orolig över? Jag vet att ytligt mögel kan uppstå men att det kommer så snabbt när det inte gjort det tidigare verkar konstigt. Speciellt med tanke på att vi själva silikonade om för första gången så man blir ju lite orolig att något gått fel.

Svartmögel vid skarven mellan ny sanitetssilikon och golvkakel intill ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni fungerande ventilation i badrummet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni fungerande ventilation i badrummet?
Det vill jag påstå. Vi har till och med bättre ventilationer nu än när den gamla silikonen satt. Nu har vi en badrumsfläkt som går 24/7 innan hade vi bara en som styrdes med en fuktsensor. Självdrag i övrigt.

Ska nämnas att det nya möglet kom innan vi bytte fläkt så det borde vara orelaterat.

Annars är det inga förändringar som gjorts vad jag vet, vi duschar lika mycket/lite som tidigare, samma ventilation i övriga huset o.s.v.

Någon som vet om fel applicering kan leda till ökad mängd svartmögel? I mina oerfarna ögon ser själv appliceringen bra ut men varken jag eller sambon har som sagt inte så mycket koll.
 
Det är alltid mögelsporer i luften men det borde inte komma så snabbt..,
 
J
Kanske den nya fogen inte innehåller ättika eller annat antimögel?
 
BirgitS
Det är väl inte så att ni har tryckt in silikonet för djupt så att vattnet bakom kaklet inte kan ta sig ner till tätskiktet på golvet?
Då skulle det ju kunna bli mycket fuktigare där.
 
Men silikonen är väl helt fri från mögel?
 
T Trunk skrev:
Det vill jag påstå. Vi har till och med bättre ventilationer nu än när den gamla silikonen satt. Nu har vi en badrumsfläkt som går 24/7 innan hade vi bara en som styrdes med en fuktsensor. Självdrag i övrigt.

Ska nämnas att det nya möglet kom innan vi bytte fläkt så det borde vara orelaterat.

Annars är det inga förändringar som gjorts vad jag vet, vi duschar lika mycket/lite som tidigare, samma ventilation i övriga huset o.s.v.

Någon som vet om fel applicering kan leda till ökad mängd svartmögel? I mina oerfarna ögon ser själv appliceringen bra ut men varken jag eller sambon har som sagt inte så mycket koll.
Jag skulle gissa att du inte fått bort den gamla silikonet ordentligt. Det är inte lätt att få bort all gammal silikon. Så du har nog kvar lite gamla mögelsporer under den nya silikonen som nu ligger och frodas i fukten.
Kanske att det hade hjälpt om du tvättat med klorin några gånger innan du drog ny silikon.
Den nya bör också täcka den gamla även ut på kanterna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med hänsyn till de svar jag ger nedan, skulle ni säga att det bara är att göra om och göra rätt? Eller finns det någon acceptabel fullösning man kan göra, t.ex. att grundligt döda möglet och lägga nytt silikon som täcker just det angripna stället. Den allra största delen av väggarna ser som sagt bra ut, det är bara delar av just den väggen som är angripen.

J Jocke Best skrev:
Kanske den nya fogen inte innehåller ättika eller annat antimögel?
Jo, någon sorts antimögelbehandling hade den. Har som sagt glömt bort vilken produkt vi använde men att den hade antimögelbehandling var en av sakerna jag kollade extra noga att den hade.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle gissa att du inte fått bort den gamla silikonet ordentligt. Det är inte lätt att få bort all gammal silikon. Så du har nog kvar lite gamla mögelsporer under den nya silikonen som nu ligger och frodas i fukten.
Kanske att det hade hjälpt om du tvättat med klorin några gånger innan du drog ny silikon.
Den nya bör också täcka den gamla även ut på kanterna.
Så kan det faktiskt mycket väl vara. Ska erkänna att jag inte gjorde någon jättenoga kontroll att allt det gamla var borta så det finns helt klart en risk att det finns lite kvar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte så att ni har tryckt in silikonet för djupt så att vattnet bakom kaklet inte kan ta sig ner till tätskiktet på golvet?
Då skulle det ju kunna bli mycket fuktigare där.
Stor risk att vi gjort det. Just den väggen hade ett relativt stort tomrum mellan golv och vägg jämfört med övriga väggar. Så det blev att vi blev lite extra generösa med silikon på just den väggen för att vara säkra på att verkligen göra det tätt.

Men hur viktigt är det att inte trycka in silikonet för långt egentligen? Jag både läste och kollade på ett par guider och vad jag kan minnas var det ingen som nämnde att det var ett observandum.

Omogen Peterpettersson skrev:
Men silikonen är väl helt fri från mögel?
Nja. Det stämmer som du säger att nästintill allt ser ut att ligga på golvet än själva silikonen men när jag står där på knä och tittar noga så ser jag att det även finns på silikonen om än mycket lite. Däremot känner jag med fingret att möglet sitter på silikon som befinner sig på golvet. Om det är vi som slabbade (troligt) vid ditsättning eller om det är gammalt silikon som inte tagits bort låter jag vara osagt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.